Inlägg från: Anonym (Maria) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maria)

Går inte att gå ner i vikt

Anonym (Tjock) skrev 2025-02-11 15:05:37 följande:

Jag använder köksvåg och Lifesum. Men isf ska jag ju ha en basförbränning på ca 1150 kcal - är det inte lågt? Jag undrar alltså bara. Otroligt drygt isf.. känner inte att jag äter särskilt mycket som det är. 

I lördags åt jag ca 1900 kcal men i tisdags 1200
    kcal, så på en vecka snittar jag på 1563 kcal om dagen. 

Bränner i snitt 410 kcal på träning om dagen 

Träningen kan du räkna bort. Det sista du ska göra är att "äta igen" dina brända kalorier. Man bränner sällan så mycket som man tror på träning. Faktum är att träning har extremt liten inverkan på vikten. 

Abs are made in the kitchen, som man säger. Allt handlar om kosten.

Om du tvekar mellan att spendera 45 minuter på ett träningspass eller 45 minuter på att preppa hälsosam mat så lägg tiden på maten istället!

Försök att ha 0 dagar i veckan som du går över din kaloribudgte. Det är lätt att låta helgerna bli för mycket och så har man förlorat allt man har vunnit under veckan.

Den krassa sanningen är om du inte går ner i vikt så äter du för många kalorier.

Räkna ut ditt behov här: 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Maria) skrev 2025-02-11 16:07:45 följande:
    Träningen kan du räkna bort. Det sista du ska göra är att "äta igen" dina brända kalorier. Man bränner sällan så mycket som man tror på träning. Faktum är att träning har extremt liten inverkan på vikten. 

Abs are made in the kitchen, som man säger. Allt handlar om kosten.

Om du tvekar mellan att spendera 45 minuter på ett träningspass eller 45 minuter på att preppa hälsosam mat så lägg tiden på maten istället!

Försök att ha 0 dagar i veckan som du går över din kaloribudgte. Det är lätt att låta helgerna bli för mycket och så har man förlorat allt man har vunnit under veckan.

Den krassa sanningen är om du inte går ner i vikt så äter du för många kalorier.

Räkna ut ditt behov här: 
    www.calculator.net/tdee-calculator.html

Räkna på det lägsta energibehovet "sedentary" och gå efter det. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (svalten) skrev 2025-02-11 16:09:15 följande:

Såg nu vad du brukar äta. Låter inte som mycket men däremot fel mat. Hiva ut kolhydraterna, öka på fettet istället, jobbigt i början men sen kommer fettet rinna av dig. Fett löser fett liksom :)

I din ålder dessutom är det viktigt att få i sig det mesta av proteinet på morgonen.

Snicksnack. Fett som du äter via munnen kan inte på något sätt lösa upp fettet på magen eller rumpan. 

Det är kalorier ut och kalorier in, inget annat. Alla andra dieter är bara varianter på detta. Får man inte i sig mindre än man gör av med kommer man aldrig gå ner i vikt oavsett hur man lägger upp sin kost. 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Nemo) skrev 2025-02-12 07:18:28 följande:
    Ja, alltså - om din tdee är 1483 så ska du (i teorin) äta knappt 1000 kcal för att gå ned 0,5kg i veckan. Sen är det betydligt mer komplicerat än så i praktiken - bara en sån sak som inverkan av termisk effekt tillexempel gör att tdee är ett väldigt trubbigt verktyg - men ... ja. 

Sen är det där med träning extremt överskattat som viktminskningsmetod - jättebra av en massa andra anledningar, men synnerligen ineffektivt som ett sätt att gå ned i vikt. Läs gärna Herman Pontzers forskning om detta, som visar att regelbunden träning ger precis lika lite resultat som att sitta stilla. Låter ju fullständigt barockt när man hör det, men när man har läst hans studier fattar man - det är inte så konstigt som det låter.
    Är man kort som Ts bör man inte dra ner kalorierna till under 1200 per dag. 

För övrigt ser du jättefin ut TS! 
  • Anonym (Maria)
    Anonym (Göran Vladmirsson) skrev 2025-02-13 15:12:41 följande:
    typ spinning kombinerat med promenader?
    Spinning är ju också högintensivt. För de flesta människor skapar högintensiv träning ökad hunger. Det är därför man ofta rekommenderar promenader i kombination med styrketräning när man deffar. 
Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt