Inlägg från: Anonym (Nemo) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nemo)

Går inte att gå ner i vikt

Anonym (Tjock) skrev 2025-02-11 17:20:58 följande:
    Då landar jag på 1483. ska jag äta det då eller dra av ytterligare 500 kcal för viktminskning?
    Ja, alltså - om din tdee är 1483 så ska du (i teorin) äta knappt 1000 kcal för att gå ned 0,5kg i veckan. Sen är det betydligt mer komplicerat än så i praktiken - bara en sån sak som inverkan av termisk effekt tillexempel gör att tdee är ett väldigt trubbigt verktyg - men ... ja. 

Sen är det där med träning extremt överskattat som viktminskningsmetod - jättebra av en massa andra anledningar, men synnerligen ineffektivt som ett sätt att gå ned i vikt. Läs gärna Herman Pontzers forskning om detta, som visar att regelbunden träning ger precis lika lite resultat som att sitta stilla. Låter ju fullständigt barockt när man hör det, men när man har läst hans studier fattar man - det är inte så konstigt som det låter.
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (morot) skrev 2025-02-11 20:38:06 följande:
    Det där är gammal hatt och en myt idag, du behöver uppdatera din kunskap.

"Ibland hör man argumentet att kroppen går in i svältläge och drar ned på ämnesomsättningen om man äter för lite. Om man verkligen svälter kan kroppen dra ned på ämnesomsättningen en aning, men man går givetvis fortfarande ned i vikt. Och detta är tack och lov inget vi i Sverige behöver oroa oss för."

www.viktvaktarna.se/se/artikel/viktminskning/myter-om-viktminskning
     Vill bara tillägga att helt och hållet en myt är det inte - det är helt sant att metabolismen kan sakta ned (och betydligt mer än en aning) i svältläge, men då ska det verkligen vara svältläge också, inte en situation där man ligger ngra 100kcal under tdee för att man vill bli av m övervikten. Fortsätter att gå ned i vikt gör man ju som sagt så klart ändå, även om man befinner sig i akut svältläge, men det går betydligt långsammare.
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (Maria) skrev 2025-02-12 09:41:00 följande:
    Är man kort som Ts bör man inte dra ner kalorierna till under 1200 per dag. 

För övrigt ser du jättefin ut TS! 
    Precis - det är en av alla faktorer som spelar in; det var det jag menade med att det i teorin är på ett sätt, medan det blir väldigt trubbigt i praktiken.
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-12 22:14:20 följande:
    . Kläderna sitter sämre Pga högre fettprocent. 
    Vet du att du har högre fettprocent - dvs har du faktiskt fått det kollat? (och då menar jag ingen sån låssaskoll som man kan göra själv genom att mäta olika delar av kroppen, som är totalt opålitlig).
  • Anonym (Nemo)
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-13 13:55:49 följande:
    Jag vet inte men jag känner det på kläderna. Jag har också fotat mig själv när jag vägde 4 kg mindre och jag ser en klar skillnad. Jag går upp ganska jämt över hela kroppen så det är inte så att magen blir specifikt större utan det är mer att hela kroppen blir lite mindre definierad.  Tycker det är snyggare när man kan se musklerna mer. 
    Hm ... hur menar du att du känner det på kläderna? Det enda du kan känna på kläderna är ju om din kropp har blivit större - inte vad den har blivit större av, eller hur? Däremot kan man ju känna med händerna om det är mer mjukt "fluff", men även det kan vara lurigt eftersom många muskler ju också är mjuka när de är avslappnade.
    Anonym (Tjock) skrev 2025-02-13 14:12:32 följande:

För att visa vad jag menar så såg jag ut såhär 4 kg lättare För ca 1 år sedan. Jag har fortfarande ett BMi här som bara ligger strax under övervikt men jag anser mig inte på något vis vara överviktig här.

detta är inte bara svar på ditt inlägg utan men generellt. jag stirrar inte bara på vågen men vill gärna gå ner dessa 4 kg - 6 kg hade varit en dröm.  Mina nya 4 kg är inte fler muskler. 

Att minska träningen för att bli smalare är heller inget jag vill. 

men jag fattar att jag måste äta mindre men det är bara jä svårt det är ju inte som jag är onyttig till att börja med

Du skrev i det första inlägget jag citerar här att du ser en klar skillnad på foton då och nu - men jag kan inte säga att jag tycker att det är nån skillnad alls när det gäller hur muskulös vs "fläskig" du ser ut. Du är aningen mindre på den gamla bilden - ja! Men det hade ju varit konstigt om du inte hade varit det på 4 kilos mindre vikt. Ser ut som att du har mer fett i förhållande till muskler tycker jag däremot inte att det gör.
  • Anonym (Nemo)
    Liberté skrev 2025-02-14 22:04:50 följande:

Har personligen tränat ned kollegor och vänner i över 20 år. Så.länge de följt kosten så har de gått ned i vikt. 100% av fallen.
    Tips 1 ) när du räknar kcal du förbränner skit I hur mycket din träning förbrukar. Primärt händer det i köket inte vad din klocka / gå-band säger.
    Tips 2)  räkna absolut allt, väg allting. Allt som inte är rent vatten ska räknas och loggas. 
    Tips 3) var realistisk med dina macros. Mängden protein du behöver är i fettfri massa och inte din nuvarande vikt. 
    Tips 4) när du tappat en del av den vikt du ska bli av med, räkna om enligt formern din förbrukning igen. Brukar normalt säga när man tappat 10% av vikten.
    Tips 5) sluta Skyll ifrån dig på allt och alla och var ärlig med vad och hur du äter. Aldrig någonsin har en person. Varit immun mot att tappa vikt vid underskott, det skulle i princip innebära att personen var odödlig. 

Väldigt många tumme upp på detta - bortsett fr att punkt 5 behöver modifieras. Ingen har någonsin varit imun mot underskott - nä, så klart inte, men det är ganska vanligt att man "platåar" under processen, även om man ff ligger på ett tydligt underskott. En platå kan hålla på i flera månader ...
Svar på tråden Går inte att gå ner i vikt