Hur ska jag hjälpa min vän?
Hej på er,
Jag har en väldigt nära vän till mig som jag känt, ja sen dagis ungefär.
Hans liv har inte varit det lättaste. En väldig tuff barndom som även det uttryckt sig i en rätt så stökig skolgång.
Hans mamma och pappa har inte varit några bra för föräldrar, både missbruk och våld.
Han har haft de struligt senare i uppväxten, hamnat med fel folk tagit dåliga beslut osv.
Ialf så har hans liv på dom senare åren varit bra och han har vuxit som människa. Han har gått till en psyskolg på VC där han fick hjälp med sin ångest.
Han har förut haft det väldigt struligt med jobb och har inte riktigt skött sig alla gånger men nu har han ett fast jobb sköter sig och arbetar på bra.
Han har även hittat en tjej sen 4 år tillbaka som han delar sin vardag med och det fungerar super bra mellan dom.
Så allt rullar på för honom men ändå så tar ångesten upp en för stor del av hans liv.
Jag har läst stoicism ett bra tag och försöker få honom att även försöka applicera det på hans eget liv.
Stocism är ju för att stärka det mentala. Försöka landa i en acceptans att saker du kan kontrollera och saker du inte kan kontrollera och då tänka lite mer ?det är som det är? istället för att direkt oroa sig för något du inte kan påverka, som läkarbesök, busstider vädret sjukdomar osv.
Detta blev han helt såld på till en början sen var han tillbaka till sitt vanliga jag och är en av de största pessimistiska och oroliga människor ja känner just nu.
Han kan helt stänga av ifall något inte går som planerat på jobbet, om något inte går som han tror osv. ?Allt är åt helvete? enligt han själv.
Jag har även försökt få honom att uppskatta det han har, sina vänner jobbet sin flickvän men det andra, ångesten väger över allt tydligen.
Jag kan fatta att stoicism inte är för alla men det var ialf något och är något som hjälpt mig så mycket när jag mött motgångar.
Jag vet inte vad jag ska göra som vän mer.
Har ni något tips? Böcker som kanske har förändrat ert synsätt på livet? Jag vill bara få honom vara glad och mer positiv.
Tack för att ni läste!