• Anonym (Mamma111)

Ledsen på förskolan :(

Hej, 

min son är 15 månader och han började inskolningen förra veckan på förskolan.
    Han är ganska ovan vid andra barn, och tycker de är lite läskiga. Han är vääldigt mammig 🥺

Första dagarna var han nyfiken och glad, lite rädd när det blev hög ljudnivå och när barnen sprang runt men generellt sett var han nyfiken. Jag var även med de tre första dagarna och vid fjärde/femte dagen lämnade jag honom någon timme vilket gick OK. 
    Nu 1 vecka senare har jag lämnat honom vid 8 och hämtat 12/13 tiden, men han är  ledsen hela tiden, missnöjd och gråter och ropar mamma 😢 så jag har fått hämta honom tidigare. 
    Han vägrar även äta något alls, varken frukost, lunch eller mellis? och pedagogerna menar att de absolut inte får ge honom välling (vilket är lite av en trygghet för honom)??
    Imorgon ska jag vara med lillen på förskolan för att försöka skapa någon trygghet.. 😕

är det någon som haft liknande upplevelser med sitt barn? Hur har ni hanterat det? Hur gick det sen? Hur bemötte förskolan detta? 
  • Svar på tråden Ledsen på förskolan :(
  • Anonym (Sara)

Frukost och mellanmål äts inte under denna tid (8-13) så det är klart han inte äter det på förskolan. 

• Anonym (F)

Men varför kan han inte få välling?
    Min dotter började förskolan för 6 veckor sedan, när fyller 12 månader. Första två veckorna var tuffa. Hon grät mycket efter mig och vägrade äta. Sedan var det som om hon fattade att jag ju kommer tillbaka och då lossnade det. Nu är hon lite ledsen på förmiddagen men sedan efter sovstunden leker hon och är glad. Så ja, ge det lite tid! Hon får välling och jag ammar henne när jag hämtar. Hon går relativt långa dagar men fixar det faktiskt. Jag var ofta på öppna förskolan med henne under min föräldraledighet så hon är van vid andra barn. Tips är kanske att gå på öppna förskolan när du är ledig? Annars bara erbjud mycket närhet och trygghet. De flesta barn vänjer sig vid förskolan till slut. 

• Anonym (Maja)
    Anonym (Sara) skrev 2025-02-11 21:27:33 följande:

Frukost och mellanmål äts inte under denna tid (8-13) så det är klart han inte äter det på förskolan. 

Det är olika på förskolor i Sverige. 

Där jag har jobbat serverades frukost som tidigast 07:45 men normalfallet runt 08:00. Vet att en bekant hade en förskola där de hade med sig frukost själva och åt runt 07:15 (om jag minns rätt, de barnen är stora nu). 

Mellanmål kan vara samma som fruktstund och brukar vara till barn under tre runt tiotiden. 
  • Anonym (Maja)

Skulle också säga som (F) ovan - öppna förskolan är grym för att få barn att interagera med andra barn. 

Men i övrigt tror jag på att backa inskolningen. Din kille är inte ett barn som man skolar in på tre dagar. Punkt. De får köra en tvåveckorsinskolning på honom förmodligen. 

Där du får vara med på heltid de timmar han är där första veckan. Då kommer man efter frukost och går hem innan lunch. 

Var inte aktiv där utan var bara med i rummet så att säga. Låt honom komma till dig om det är något. 

Sedan efter ett par dagar "går du på toaletten" dvs går till personalrummet. Sitter där en kortare stund. Dagen efter typ en timma. 

Andra veckan utökar ni det succesivt, låt honom vara med på lunchen först, innan han lämnas till frukost. 

Ja, tredagarsinskolning funkar på många barn och personalen är glada för att inte ha föräldrar på avdelningen. (Mest för att andra barn kan reagera på att någons förälder är där och inte den egna och bli ledsna). Men själv uppskattar jag den inte alls. Många behöver en lugn och trygg inskolning. Speciellt om man inte, som din son, är van vid andra barn och har exempelvis gått på öppna förskolan eller liknande. 

Våga stå på dig. Du känner ditt barn bäst. 

• Anonym (Mamma111)
    Anonym (Sara) skrev 2025-02-11 21:27:33 följande:

Frukost serveras 07:45 och mellanmål (aka fruktstund) vid 9 tiden på den förskolan som min son går på. Så det är nog lite olika beroende på förskolan
  • Anonym (Mamma111)
    Anonym (Maja) skrev 2025-02-11 23:46:39 följande:

Skulle också säga som (F) ovan - öppna förskolan är grym för att få barn att interagera med andra barn. 

Men i övrigt tror jag på att backa inskolningen. Din kille är inte ett barn som man skolar in på tre dagar. Punkt. De får köra en tvåveckorsinskolning på honom förmodligen. 

Där du får vara med på heltid de timmar han är där första veckan. Då kommer man efter frukost och går hem innan lunch. 

Var inte aktiv där utan var bara med i rummet så att säga. Låt honom komma till dig om det är något. 

Sedan efter ett par dagar "går du på toaletten" dvs går till personalrummet. Sitter där en kortare stund. Dagen efter typ en timma. 

Andra veckan utökar ni det succesivt, låt honom vara med på lunchen först, innan han lämnas till frukost. 

Ja, tredagarsinskolning funkar på många barn och personalen är glada för att inte ha föräldrar på avdelningen. (Mest för att andra barn kan reagera på att någons förälder är där och inte den egna och bli ledsna). Men själv uppskattar jag den inte alls. Många behöver en lugn och trygg inskolning. Speciellt om man inte, som din son, är van vid andra barn och har exempelvis gått på öppna förskolan eller liknande. 

Våga stå på dig. Du känner ditt barn bäst. 

Ja generellt sett har jag känt att förskolan haft väldigt bråttom att bli av med mig, redan andra dagen ville de att jag skulle lämna honom själv när han uppenbart var ledsen och jag sa NEJ och har varit tvungen att säga ifrån ett par gånger också.. 😕
    Pratade precis med dem och berättade hur jag kände och att han behöver lite mer tid på sig, de verkade inte jättenöjda men höll med om att vi måste ta det lugnt för lillens skull. 

Tack för ditt svar 🌷

Svar på tråden Ledsen på förskolan :(