Inlägg från: Anonym (Maja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Maja)

Ledsen på förskolan :(

Anonym (Sara) skrev 2025-02-11 21:27:33 följande:

Frukost och mellanmål äts inte under denna tid (8-13) så det är klart han inte äter det på förskolan. 

Det är olika på förskolor i Sverige. 

Där jag har jobbat serverades frukost som tidigast 07:45 men normalfallet runt 08:00. Vet att en bekant hade en förskola där de hade med sig frukost själva och åt runt 07:15 (om jag minns rätt, de barnen är stora nu). 

Mellanmål kan vara samma som fruktstund och brukar vara till barn under tre runt tiotiden. 
  • Anonym (Maja)

Skulle också säga som (F) ovan - öppna förskolan är grym för att få barn att interagera med andra barn. 

Men i övrigt tror jag på att backa inskolningen. Din kille är inte ett barn som man skolar in på tre dagar. Punkt. De får köra en tvåveckorsinskolning på honom förmodligen. 

Där du får vara med på heltid de timmar han är där första veckan. Då kommer man efter frukost och går hem innan lunch. 

Var inte aktiv där utan var bara med i rummet så att säga. Låt honom komma till dig om det är något. 

Sedan efter ett par dagar "går du på toaletten" dvs går till personalrummet. Sitter där en kortare stund. Dagen efter typ en timma. 

Andra veckan utökar ni det succesivt, låt honom vara med på lunchen först, innan han lämnas till frukost. 

Ja, tredagarsinskolning funkar på många barn och personalen är glada för att inte ha föräldrar på avdelningen. (Mest för att andra barn kan reagera på att någons förälder är där och inte den egna och bli ledsna). Men själv uppskattar jag den inte alls. Många behöver en lugn och trygg inskolning. Speciellt om man inte, som din son, är van vid andra barn och har exempelvis gått på öppna förskolan eller liknande. 

Våga stå på dig. Du känner ditt barn bäst. 

Svar på tråden Ledsen på förskolan :(