Inlägg från: Anonym (Frida) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frida)

Drar ni åt tampongsnöret?

Jag vet inte riktigt om jag förstår frågan rätt, men enligt mina kunskaper i fysik bör inte uppsugningsförmågan i ett material påverkas av att man rycker i det. Om den kan suga upp t ex 20 ml så lär den ju inte helt plötsligt vara mättad efter typ 15 ml bara för att man har ryckt i den.

Storleken har ingenting med uppsugningsförmåga att göra. Det finns mindre tamponger som suger mer än en större variant av annat värke. Precis som vissa toapapper, blöjor, bindor, disktrasor mm som är tunnare men har större uppsugningsförmåga än tjockare varianter.

• Anonym (Frida)

om tampongen läcker kan det däremot bero på att du inte trycker in den tillräckligt långt eller att den är för liten och hamnar snett. Tänk på som ovan skrivit, mens är inte som ett rinnande vatten. Ibland kan det vara levrat blod som vill ut och densiteten på detta är för högt för tampongen att hålla tillbaka om den inte ligger rätt. Men om du måste byta tampong minst en gång i timmen för att den läcker är det dags att prata med gynekolog för det betyder att du har riklig mens och riskerar att förlora blod.

Svar på tråden Drar ni åt tampongsnöret?