ulderborna skrev 2025-02-12 07:59:05 följande:
Magnetröntgen hjärna
Hejsan! Jag ska ikväll göra en magnetröntgen på hjärnan. Är väldigt nervös då jag lider av klaustrofobi. bara tanken att ligga där får mig att kräkas. kan ni dela med er av upplevelsen som ni varit med om.
Hur lång tid tog det?
hur hanterande ni rädslan och det trånga utrymmet?
Hur långt tid tog det innan mini fick svaret?
såååå tacksam om ni vill dela med er 🙌????????????????
Jag förstår att du är nervös, det är vanligt att vara nervös innan man ska in i en magnetkamera. Jag är veteran, går dit flera gånger per år sedan ett antal år tillbaka, så jag är van vid detta.
Jag brukar göra både huvud och överkropp ner till låren. De tar ofta huvudet separat eftersom man får en "bur" som de sätter över huvudet. Det är inte så kul om man är orolig av sig. Det som är bra med buren är att de kan ordna så att man kan se en liten film framför ögonen istället för röret man är inuti. Jag brukar oftast bara blunda och försöka slappna av.
Mitt tips till dig är att blunda hela tiden och aldrig öppna ögonen när de börjar rulla in dig. Du får även lyssna på radio i hörlurarna om du så önskar. Jag brukar välja P1. Även om man inte hör vad de säger hela tiden så är det ändå en röst i bakgrunden som lugnar kroppen.
Glöm inte heller att du får prata med sköterskorna. Säg att du är nervös och vill prata med dem då och då. Du får också en knapp att trycka på om något händer så att de kan avbryta. Jag brukar också be dem att säga hur långt det är kvar då och då. Det kommer nog inte ta många minuter att bara göra huvudet.
Det kommer gå bra!