• Anonym (Celibatmannen)

Ta upp ämnet om ”älskarinna”

Jag älskar min fru. Vi har ett bra liv med gemensamma intressen. Det är bara sexlivet i princip är heldött de senaste 2 åren efter att hon började på en medicin.

Jag är vältränad och hon säger att hon tänder på mig men hon känner inte för sex och när vi väl har det känns det nästan som att jag tvingar mig på henne.

Om hon skulle föreslå att skaffa sig en älskare skulle jag känna mig otroligt sårad och ledsen.  Jag skulle behöva en älskarinna hur tar man upp det på ett sätt som gör att min fru inte blir sårad?

• Svar på tråden Ta upp ämnet om ”älskarinna”
  • Anonym (M)

Fråga henne hur hon ser på situationen att hon inte vill ha sex medan du vill det och vad hon ser för alternativ till lösningar?

• Anonym (Finns inte)

Det finns inget sätt att ta upp det utan att såra henne. Naturligtvis. Hon har tappat lusten pga medicin och nu vill du ha en älskarinna. Hur skulle hon INTE bli sårad av detta?

• Anonym

Det finns inget sätt att föreslå för sin fru att man vill göka med någon annan utan att hon blir ledsen och arg.

• Anonym (Ragnar)

Berätta för henne att du läste i en tidning om ett par där mannen inte kunde och inte ville ha sex med sin fru längre. Då kom de överens om att hon kunde ha en älskare. 

Fråga vad hon tänker om det.

• Emmakatt

Detta är en vanlig biverkan som vården glömmer fråga angående och många patienter glömmer ta upp med sin läkare. Men skulle kunna byta till ny medicin som kanske inte har minskad sexlust som biverkan. Alla parienter regerar ju olika på mediciner. 

• Anonym (Elsa)

Hur du än försöker ta upp det kommer hon bli ledsen. Det måste komma från henne själv isf. 
    Jag fick en sjukdom/medicin som ställde till det för mig under ca tre år. Jag och min man hade haft MYCKET sex innan det. Märkte att han for illa av det och erbjöd honom att skaffa en älskarinna. Det gjorde han efter lite övertalning. Jag lärde även känna henne och älska henne. Nu efter mina behandlingar och min sjukdom så finns hon kvar i vårt gemensamma liv. Vi har tänkt att fortsätta som en treenighet istället för bara ett par. 
    Detta är nog inte lösningen för alla men för oss passar det utmärkt.

• Noname00
    Anonym (Elsa) skrev 2025-02-13 08:56:45 följande:

Hur du än försöker ta upp det kommer hon bli ledsen. Det måste komma från henne själv isf. 
    Jag fick en sjukdom/medicin som ställde till det för mig under ca tre år. Jag och min man hade haft MYCKET sex innan det. Märkte att han for illa av det och erbjöd honom att skaffa en älskarinna. Det gjorde han efter lite övertalning. Jag lärde även känna henne och älska henne. Nu efter mina behandlingar och min sjukdom så finns hon kvar i vårt gemensamma liv. Vi har tänkt att fortsätta som en treenighet istället för bara ett par. 
    Detta är nog inte lösningen för alla men för oss passar det utmärkt.

Va härligt det låter.
    Hur gamla är ni?
  • Anonym (Njä)

Oavsett hur du säger det så kommer hon bli sårad.
    är det inte bättre att ni tillsammans tar tag i medicineringen, kanske finns det annat som inte ger den biverkningen eller annat som kan göras för att kunna ta bort medicinen.

ps. Få kvinnor vill vara älskarinnor och bara få smulorna. Enligt min uppfattning så går det med på det i början i hopp om en relation.

• Anonym (Sårar)

Jag som flera att det skulle såra men samtidigt krävs ett samtal om saken. Är medicinen en grund till varför hon inte kan/vill ha sex så kan hon inte hjälpa det.
    Samtidigt tänker jag det finns en viss möjlighet att för din iaf till viss del tillgodose ett samliv, bara som ex runka dig, massera dig osv, vad vet jag.

Jag frågade min fru om älskarinna när vi mitt i en tung period men hon sa bestämt nej. Tog heller inte illa upp (vad jag vet) av frågan och jag är glad att hon sa nej. Det var ju inte mitt önskemål heller, jag ville mest påtala hur betydelsefullt ett samliv är från min sida sett.

• Anonym (Kvinna)

Hon kan ju inte vara omedveten om hur jobbigt det är för dig att leva utan sex så vad tycker hon om situationen när ni pratar om det? Kan hon byta till en medicin? 

Svar på tråden Ta upp ämnet om ”älskarinna”