• Anonym (Lets go)

Viktresa

Jag är en kvinna som planerar att starta en viktresa för en hälsosammare livsstil. 

Planen är att få i sig ca 1500 kalorier/dag för ca 1 kg viktnedgång i veckan. Plus träning. Laddat ner årsprenumeration på Lifesum.

Tar gärna emot tips och idéer på recept och alternativ till en bra och varierad kost.

• Svar på tråden Viktresa
  • Lynx123

Kan vara bra att känna till ditt utgångsläge; längd, vikt, mål etc.

Tänk på att inte skapa ett allt för.stort kaloriunderskott för då riskerar du förlust av muskelmassa.

Har du redan kommit fram till din dagliga kaloriföebränning? Om inte så är det super viktigt att börja där.

För att gå ner 1kg i veckan behöver du ligga på ett underskott på 1000kcal om dagen, vilket är ALLDELES för mycket.

Ett annat tips är att ta mått snarare än att fokusera för myclet på vågen. Och väg dig inte oftare än gång i veckan, alltid på samma dag, utan kläder, innan fruost.

Lycka till med din viktresa.

• Anonym (Lets go)
    Lynx123 skrev 2025-02-14 06:52:17 följande:

Kan vara bra att känna till ditt utgångsläge; längd, vikt, mål etc.

Tänk på att inte skapa ett allt för.stort kaloriunderskott för då riskerar du förlust av muskelmassa.

Har du redan kommit fram till din dagliga kaloriföebränning? Om inte så är det super viktigt att börja där.

För att gå ner 1kg i veckan behöver du ligga på ett underskott på 1000kcal om dagen, vilket är ALLDELES för mycket.

Ett annat tips är att ta mått snarare än att fokusera för myclet på vågen. Och väg dig inte oftare än gång i veckan, alltid på samma dag, utan kläder, innan fruost.

Lycka till med din viktresa.

Tack snälla för kloka råd.
  • Anonym (Taggad)
    Anonym (Lets go) skrev 2025-02-14 02:31:21 följande:
    Viktresa

Jag är en kvinna som planerar att starta en viktresa för en hälsosammare livsstil. 

Planen är att få i sig ca 1500 kalorier/dag för ca 1 kg viktnedgång i veckan. Plus träning. Laddat ner årsprenumeration på Lifesum.

Tar gärna emot tips och idéer på recept och alternativ till en bra och varierad kost.

Jag ska precis börja en likande resa. Avser också att sikta på ca 1500. Gröt på frukost, liten sallad, omelett, eller lite soppa som lunch och middag ?som vanligt? alla mellanmål helst tex morotsstavar eller liknade. 

knäcke med pesto och keso brukar jag lyxa till det med när jag vill äta något annat men inte farligt ontttigt ändå. kommer nog bli lite egen smoothie med en halvbanan och hallon och  lite lättmjölk och eller lite yogurt istället för gröt. på sommaren fryser jag inbland in lite smoothie så man kan få lite läskande sorbeglass. knäcke med äggskivor på också bra lätt lunch. eller köra knäcke på frukost och så gröt till lunch. men jag pallar inte gröt mer än en gång om dagen. 

följs gärna åt! nu kör vi!

• Anonym (F)

1 kg i veckan är ganska mycket. Ta inte i för hårt och också stark inte bara smalare.

Se till att få i dig tillräckligt med proteiner. Jag dricker en proteinshake till frukost, det håller mig mätt till lunch. 

Jag använder också Lifesum, gillar den starkt. Den synkar också in aktiva kalorier från Apple Watch (säkert andra smartklockor också).

Du kommer hamna i svackor och kanske överäta en dag. Då gäller det att ta tag i dieten direkt, inte ge upp.

Det finns massor med mat som är god och nyttig. Lägg tid på att leta upp bra recept.

Stegräkning och räkning av aktiva kalorier funkar för mig. Gillar siffror :)

Lycka till med din nya livsstil :)

• Anonym (Taggad)

ett annat tips. är att hitta några bra livsmedel du gillar och utgå från dem. Om det tex kyckling eller lax. Se tex till att ha kyckling redo  grilla upp så du har färdigs tillagade filer och kan slänga i kycklingbitar i en sallad eller vad det kan vara  

Ett annat är ju att hitta någon favorit grönsak som du gillar och kör det som ditt go to. Jag älskar blomkål och kör det till nästa allt. Det är min fyllnadsmat och substitut; byter tex ut pasta mot blomkål. Kanske tar 1/4 pasta och 3/4 blomkål. kör blomkålsris istället för ris. Slänger i blomkål i soppar som fyllnad om jag känner mig hungrig. Jag har därför nästan alltid blomkål både färskt och färdigkokt i värsta fall har jag fryst. 

andra tipset har mellanmål redo. Skala morötterna direkt och ha dem redo att äta i kylen. Skölj vindruvorna och klipp i små knipen direkt. Så när du öppnar kylen och är sugen så finns de enkelt där att ta 

• Lynx123
    Anonym (Taggad) skrev 2025-02-14 12:28:40 följande:

Jag ska precis börja en likande resa. Avser också att sikta på ca 1500. Gröt på frukost, liten sallad, omelett, eller lite soppa som lunch och middag ?som vanligt? alla mellanmål helst tex morotsstavar eller liknade. 

knäcke med pesto och keso brukar jag lyxa till det med när jag vill äta något annat men inte farligt ontttigt ändå. kommer nog bli lite egen smoothie med en halvbanan och hallon och  lite lättmjölk och eller lite yogurt istället för gröt. på sommaren fryser jag inbland in lite smoothie så man kan få lite läskande sorbeglass. knäcke med äggskivor på också bra lätt lunch. eller köra knäcke på frukost och så gröt till lunch. men jag pallar inte gröt mer än en gång om dagen. 

följs gärna åt! nu kör vi!

Fast knäckebröd innehåller lika många kalorier som smågodis. Då är.det bättre att satsa på livsmedel med högt protein som håller mättnaden längre, och många grönsaker.
  • Anonym (Taggad)
    Lynx123 skrev 2025-02-14 16:31:53 följande:
    Fast knäckebröd innehåller lika många kalorier som smågodis. Då är.det bättre att satsa på livsmedel med högt protein som håller mättnaden längre, och många grönsaker.
    Har du något mer konkret förslag till att lyxa till frukosten för variation de dagar man inte äter gröt eller smoothie? Grönskar till frukost låter något overkill. Men det kanske bara är jag.  Fruktsallad kanske 
  • Anonym (F)
    Anonym (Taggad) skrev 2025-02-14 16:58:41 följande:
    Har du något mer konkret förslag till att lyxa till frukosten för variation de dagar man inte äter gröt eller smoothie? Grönskar till frukost låter något overkill. Men det kanske bara är jag.  Fruktsallad kanske 
    Ägg är bra gjejer. Kokt. Scramnled. Omelett. Eller min favorit, äggmuffins.

Jag gör äggmuffins i vanliga muffinsformar och fyller dem med en blandning med olika blandningar. Ägg och lite 4% grädde är basen. Sen t ex:
    - Skinka och ost
    - Lax och spenat

Ägg är proteinrikt och håller dig mätt.
  • Anonym (Taggad)
    Anonym (F) skrev 2025-02-14 18:41:52 följande:
    Ägg är bra gjejer. Kokt. Scramnled. Omelett. Eller min favorit, äggmuffins.

Jag gör äggmuffins i vanliga muffinsformar och fyller dem med en blandning med olika blandningar. Ägg och lite 4% grädde är basen. Sen t ex:
    - Skinka och ost
    - Lax och spenat

Ägg är proteinrikt och håller dig mätt.
    Tack för tips. bra med variation ändå så det inte blir för enformigt. 
    Jag kommer nog dock fortsätta med knäcke i stort, normalt äter jag surdegsknäcke som inte är speciellt mycket kalorier men hittade nu även Wasa sportknäcke som var mindre är 50 kalorier per skiva. Jag upplever det väldigt mättande att få tugga ordentligt och blir helt klart mättare av en knäckte med ägg på än tex en omelett med skinka och ost även om det i stort då är samma ägg och lika mycket kalorier. 
  • Anonym (Lets go)
    Anonym (Taggad) skrev 2025-02-14 12:53:50 följande:

ett annat tips. är att hitta några bra livsmedel du gillar och utgå från dem. Om det tex kyckling eller lax. Se tex till att ha kyckling redo  grilla upp så du har färdigs tillagade filer och kan slänga i kycklingbitar i en sallad eller vad det kan vara  

Ett annat är ju att hitta någon favorit grönsak som du gillar och kör det som ditt go to. Jag älskar blomkål och kör det till nästa allt. Det är min fyllnadsmat och substitut; byter tex ut pasta mot blomkål. Kanske tar 1/4 pasta och 3/4 blomkål. kör blomkålsris istället för ris. Slänger i blomkål i soppar som fyllnad om jag känner mig hungrig. Jag har därför nästan alltid blomkål både färskt och färdigkokt i värsta fall har jag fryst. 

andra tipset har mellanmål redo. Skala morötterna direkt och ha dem redo att äta i kylen. Skölj vindruvorna och klipp i små knipen direkt. Så när du öppnar kylen och är sugen så finns de enkelt där att ta 

Tack för tipsen😊
  • Anonym (Taggad)
    Anonym (Lets go) skrev 2025-02-16 15:53:44 följande:
    Tack för tipsen😊
    Hur går det ? Har du kommit igång enligt plan? Jag har kört igång med både kost och träning. Har inte gått hardcore än med maten men ska styra upp det under veckan. 
  • Albre

träna regelbundet. det behöver inte vara superhård träning varje dag. jag är en kvinna på 22 som har gått ner 17 +kg på 4 månader. Jag äter inget kött, men det gjorde jag inte innan heller, äter mycket ägg och äter ingen skräpmet eller socker alls.

Svar på tråden Viktresa