Inlägg från: Anonym (Lets go) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lets go)

Viktresa

Jag är en kvinna som planerar att starta en viktresa för en hälsosammare livsstil. 

Planen är att få i sig ca 1500 kalorier/dag för ca 1 kg viktnedgång i veckan. Plus träning. Laddat ner årsprenumeration på Lifesum.

Tar gärna emot tips och idéer på recept och alternativ till en bra och varierad kost.

• Svar på tråden Viktresa
  • Anonym (Lets go)
    Lynx123 skrev 2025-02-14 06:52:17 följande:

Kan vara bra att känna till ditt utgångsläge; längd, vikt, mål etc.

Tänk på att inte skapa ett allt för.stort kaloriunderskott för då riskerar du förlust av muskelmassa.

Har du redan kommit fram till din dagliga kaloriföebränning? Om inte så är det super viktigt att börja där.

För att gå ner 1kg i veckan behöver du ligga på ett underskott på 1000kcal om dagen, vilket är ALLDELES för mycket.

Ett annat tips är att ta mått snarare än att fokusera för myclet på vågen. Och väg dig inte oftare än gång i veckan, alltid på samma dag, utan kläder, innan fruost.

Lycka till med din viktresa.

Tack snälla för kloka råd.
  • Anonym (Lets go)
    Anonym (Taggad) skrev 2025-02-14 12:53:50 följande:

ett annat tips. är att hitta några bra livsmedel du gillar och utgå från dem. Om det tex kyckling eller lax. Se tex till att ha kyckling redo  grilla upp så du har färdigs tillagade filer och kan slänga i kycklingbitar i en sallad eller vad det kan vara  

Ett annat är ju att hitta någon favorit grönsak som du gillar och kör det som ditt go to. Jag älskar blomkål och kör det till nästa allt. Det är min fyllnadsmat och substitut; byter tex ut pasta mot blomkål. Kanske tar 1/4 pasta och 3/4 blomkål. kör blomkålsris istället för ris. Slänger i blomkål i soppar som fyllnad om jag känner mig hungrig. Jag har därför nästan alltid blomkål både färskt och färdigkokt i värsta fall har jag fryst. 

andra tipset har mellanmål redo. Skala morötterna direkt och ha dem redo att äta i kylen. Skölj vindruvorna och klipp i små knipen direkt. Så när du öppnar kylen och är sugen så finns de enkelt där att ta 

Tack för tipsen😊
Svar på tråden Viktresa