• Anonym (Anonym)

Knöl, orolig

Hittade en knöl längst in på insidan av höger lår nästan vid ljumsken igår. Ungefär 2 cm stor och rund. Den är hård och sitter liksom fast. Gör inte ont. 

Vad kan det här vara? 

Ska självklart till vårdcentralen men nu är det ju helg. 

Oroar sönder mig.

• Svar på tråden Knöl, orolig
  • Anonym (Hmm)

Trådstarten var i förrgår, lite intressant att man väljer att starta en tråd på Famijeliv istället för att ringa 1177......
    Hade jag varit seriöst orolig för något så hade jag kontaktat sjukvården istället för att be om råd från amatörläkare på ett allmänt forum.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-02-16 19:32:42 följande:

Trådstarten var i förrgår, lite intressant att man väljer att starta en tråd på Famijeliv istället för att ringa 1177......
    Hade jag varit seriöst orolig för något så hade jag kontaktat sjukvården istället för att be om råd från amatörläkare på ett allmänt forum.

Det är helg. Vårdcentralen har ändå inte öppet då. Det vet du väl
  • Anonym (Anonym)

Och jouren tar knappast emot något sådant.

• Anonym (Anonym)
    Wolfard skrev 2025-02-16 17:45:53 följande:

Kan vara förstorad lymfkörtel men kolla upp det via sjukvården så du vet vad det är.

Jo, jag ska göra det. Men skönt att fråga här, bolla tankar.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-16 19:34:03 följande:
    Det är helg. Vårdcentralen har ändå inte öppet då. Det vet du väl
    Är inte 1177 tillgängligt typ 24/7?
  • Anonym (Ortopeden)

Jobbar inom vården och det finns så otroligt många godartade tumörer eller fettknölar (lipom) av olika slag m.m. som är helt ofarliga. Väldigt sällan det är någon fara med en knöl :)

Kontakta din hälsocentral så får du komma dit på bedömning till att börja med.

• burleskburkläsk
    Anonym (Ortopeden) skrev 2025-02-16 21:27:06 följande:

Jobbar inom vården och det finns så otroligt många godartade tumörer eller fettknölar (lipom) av olika slag m.m. som är helt ofarliga. Väldigt sällan det är någon fara med en knöl :)

Kontakta din hälsocentral så får du komma dit på bedömning till att börja med.

Bra sagt det med att det sällan är nån fara, jag önskar att jag skrivit det innan då jag hade det i tanken men glad att det blir nämnt! 🙂
  • Anonym (Anonym)

Det var svullna lymfkörtlar. Skulle avvakta. 

Nu när jag tänker efter har jag en även framför örat och en på käkvinkeln. Men jag trodde att de var akne. Så då har man lärt sig något. Ömmar också på vänster sida av halsen. 

Hoppas de försvinner snart.

• Anonym (Anonym)

Eller lunfknutor sa han, men det är ju samma sak. 

• Anonym (Anonym)

Lymfknutor

Svar på tråden Knöl, orolig