Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Bråk om text, vem har rätt?

Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 12:04:41 följande:
    Även om du inte ens upplevde det som någon hjälp?
    Utan din "vän" hade du inte vunnit några pengar, så ja.
  • Anonym
    Anonym (J) skrev 2025-02-16 12:26:41 följande:

Svårt att förstå när vi inte vet vad tankarna/idén gick ut på.
    Var det "det vore kul att skriva en bok om en dag i ett köpcenter", eller en mer ingående mordhistoria med alla karaktärer och möjliga händelser...

Boken blev en novell, alltså inget märkvärdigt egentligen.
    Det krävs mycket för att producera en bok värd namnet, en novell kan en hyfsad klåpare knåpa ihop.
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 12:46:38 följande:
    Inte? Det var ju precis det jag gjorde.
    Jaha, så du har ljugit tidigare i tråden alltså?
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 12:49:53 följande:
    Vad pratar du om? Jag säger gång på gång att hen inte bidragit till storyn alls. Hen anser sig ha det.
    "Har hon bidragit med något?
    Idéer"

"Så unik är inte idén att jag tycker att hen har någon rätt att paxa den."

"
    grundidén var gemensam"

-----------------

Det är likväl en idé.

Den vännen kan du glömma, med "vänner" som du behöver man inga ovänner.
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 13:15:27 följande:
    Inget som helst unikt. Repliker, situationer. Inget jag ens hade med i novellen. Det hen säger till alla är att "jag använde vår inledning ord för ord". Det var JAG som skrivit den, hen hade bara läst den för att jag visat. Hen har inte bidragit med mer än prat om det precis i början. Det är snarare "med vänner som hen behöver man inga ovänner".
    Men vad bra då, då behöver ni inte vara "vänner".

Drar hon dig inför rätta så får det avgöras där helt enkelt.
    Tänk bara på att domar är en offentlig handling, om du nu är författare som du ger sken av.
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 13:15:27 följande:
    Inget som helst unikt. Repliker, situationer. Inget jag ens hade med i novellen. Det hen säger till alla är att "jag använde vår inledning ord för ord". Det var JAG som skrivit den, hen hade bara läst den för att jag visat. Hen har inte bidragit med mer än prat om det precis i början. Det är snarare "med vänner som hen behöver man inga ovänner".
    Glömde.

Även om det var dina ord så var det en del i erat projekt.
  • Anonym
    Goneril skrev 2025-02-16 13:23:09 följande:
    Dummaste jag hört. En novell kan inte "en klåpare"  producera. Man ska fånga läsarens intresse  omedelbart, personbeskrivningsrna ska kunna tecknas med några få meningar. Protagonisten, om man ser händelseförloppet genom vederbörandes ögon, ska fånga läsarens intresse direkt. Sedan kommer ett avslut som man oftast inte har så stort utrymme för, ändå ska det ge en bild och en sammanfattning.  Tänk på August Strindbergs "Ett halvt ark papper,," ett helt liv ryms i några rader. "Klåpare", jag bara suckar, du kan väl inte ha läst någon litteratur, nånsin.
    Med ca 500 böcker (romaner, dokumentärer etc) i bokhyllorna så har jag läst tusen- och åter tusentals sidor litteratur.
    Sorry.

Och som sagt, en novell är en piss i Mississippi jämfört med en roman.
    Även om du inte håller med.
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 13:35:42 följande:
    Det som skulle ha blivit vårt projekt.
    Behåll dina pengar du, men räkna med att ryktet kommer att nå alla som är intresserade av din snålhet.

Kan minst sagt påverka ditt påstådda författarskap som jag faktiskt inte tror är så imponerande.

Är dina "böcker" utgivna på förlag eller har du betalat själv för en liten blyg upplaga som julklapp till dina anhöriga?
  • Anonym
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 17:16:27 följande:
    Tror inte en suck på att du skulle dela med dig till någon som inte varit delaktig heller.
    Det får du gärna tro. Inga problem.

Skillnaden på oss är att jag värderar vänskap. Det gör inte du.

Lycka till!
Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?