Inlägg från: Goneril |Visa alla inlägg
  • Goneril

Bråk om text, vem har rätt?

Finns det någon sorts avtal mellan er?  Även ett muntligt avtal gäller även om det är svårare att föra i bevis. TS har väl sina utkast kvar i datorn  och då ser man ju att det hon som lagt ber arbetet.Själva projekt-idén var kompisen med stt utforma och då kanske hon ska ha någon slant för det, men absolut inte dela prissumman eftersom TS är den som lagt ner arbetet. Jag skulle konsultera www.lawline.se i ärendet. "Vårt projekt",  men hur mycket har hon bidragit med? Ogint att komma och kräva halva prissumman när hon inte bidragit?

• Goneril
    Anonym (Jing) skrev 2025-02-15 11:53:38 följande:
    Nej hen har inga rättigheter till detta men om du värderar hens input och er vänskap är det trevligt med något symboliskt. 
    Håller med. Att spåna kring idéer gemensamt är inte så tidskrävande, tankarna fäster man på pränt och kallar det sedan projekt. Det verkliga arbetet är ju det som TS utfört; att skriva, disponera och formulera sig. Det har hon gjort med bravur  annars hade hon inte vunnit tävlingen. Kompisen har väl inte ens korrekturläst , alltså inte bidragit på något sätt. 10% av prissumman kan hon få, men inte mer. 
  • Goneril
    Anonym (Kalliee) skrev 2025-02-16 11:57:28 följande:
    Enda anledningen att hen hävdar rättigheter till storyn är på grund av pengarna. Hade jag inte vunnit annat är publiceringen hade hen inte brytt sig.

Och jag säger precis som det är, hen har inte bidragit med annat än tankar precis i början, inget unikt eller bärande.
    Inget unikt, inget bärande, inget nedskrivet från ex-kompisens sida. Jag säger ex-kompis för det är det nu. Inför domstol: Nån sorts muntligt avtal fanns,  nämligen att dessa två skulle arbeta tillsammans med projektet  men det ska bevisas också. Man kan säga att kompisen inte fullgjort sin del av överenskommelsen vilket är att betrakta som underlåtenhet. Kompisen skulle aldrig kunna hävda upphovsrätt när hon inte fullgjort sin del. Att kasta fram lite tankar muntligt  kan aldrig betraktas som delaktighet i ett projekt.  Vill TS vara generös kan hon ge kompisen en tusenlapp för gammal vänskaps skull.
  • Goneril
    Anonym skrev 2025-02-16 12:29:51 följande:
    Boken blev en novell, alltså inget märkvärdigt egentligen.
    Det krävs mycket för att producera en bok värd namnet, en novell kan en hyfsad klåpare knåpa ihop.
    Dummaste jag hört. En novell kan inte "en klåpare"  producera. Man ska fånga läsarens intresse  omedelbart, personbeskrivningsrna ska kunna tecknas med några få meningar. Protagonisten, om man ser händelseförloppet genom vederbörandes ögon, ska fånga läsarens intresse direkt. Sedan kommer ett avslut som man oftast inte har så stort utrymme för, ändå ska det ge en bild och en sammanfattning.  Tänk på August Strindbergs "Ett halvt ark papper,," ett helt liv ryms i några rader. "Klåpare", jag bara suckar, du kan väl inte ha läst någon litteratur, nånsin.
Svar på tråden Bråk om text, vem har rätt?