Inlägg från: Anonym (Angel) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Angel)

Bör vara brottsligt att vara otrogen

Det är brottsligt för någon att ta sig in i juveler butiken och sno den största ädelstenen. I det här läget så är det ju faktiskt ingen som har blivit skadad utan endast materiella saker som finns försäkringar på. Men det är fängelsestraff på det. 

Men om en människa beter sig narcissistiskt så påverkar det minst 1 om inte flera i sin närhet. Ja, man kan försöka skylla på att personen lider av en sjukdom. Men då undrar jag varför de ens får gå lösa i samhället för? 

En narcissist kan råka fälla någon så att den tar sitt liv. Dennes liv slås i spillror och den kanske redan är i utsatt läge som ex att den är ensam utöver sin partner. Men när partnern då utöver sin narcissism och är otrogen så har den automatiskt erkänt att den totalt fullkomligt struntar i sin partners mående, sociala situation samt utsatthet. Och på det så försöker man rättfärdiga otroheten genom att skuldbelägga den andre eller så har man tappat det totalt och anser att den förtjänar det. Vilket visar på en ren och skär illvilja och ett uppvisande om att man faktiskt inte känner någon som helst ånger inför att ha rubbat någon annan individs existentiella tillvaro.

Det saknar en respekthets barriär här. Och efter vad man faktiskt läse om hur folk behandlar sina partners och försvarar sitt avgrundsdjupa svek genom att ytterligare spä på med förtal och skitsnack och kanske t om lögner om personen borde helt klart vara straffbart då det faktiskt skadar minst en annan psykiskt. 

Och har man t om njutit av att medvetet såra sin partner så borde det vara livstids fängelse då lösningen är så enkel, genom att faktiskt göra slut.

Ja, klart personen kan bli påverkad av det med. Men ingen ska behöva tvingas till att vara i en tillvaro som den inte trivs i. Men det berättigar samtidigt inte någonstans att otrohet skulle vara "oskyldigt" samt accepterat.

Saker går alltid att ersätta, men en människa går inte att göra det.

Och tror du på allvar att du har bestämmande rätt enbart för att du tror dig känna personen så har man fel. Bara för att ni inte är funktionella tillsammans så betyder det inte att din partner inte hade varit det med någon annan. 

Men klart narcissismen får en att känna sig likgiltig inför att såra sin partner i grunden medans partnern liksom du själv anser om dig själv, hade fungerat bättre ihop med någon annan.

Det är dags att kriminalisera otrohet!

• Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen
  • Anonym (Angel)
    Xenia skrev 2025-02-15 01:32:10 följande:
    Skilj på moral och juridik. Allt som är omoraliskt är inte olagligt. Det är t ex inte generellt olagligt att ljuga förutom i vissa fall, t ex inför domstol.

Vi kanske ska ha det som i de länder som tillämpar sharia. Där kvinnor piskas och stenas för att de varit otrogna. (De är förstås straffbart för män också men jag misstänker att det är fler kvinnor som drabbas.)

Man skulle kunna tänka sig att ett par skrev ett avtal om att vara trogna. Den som är otrogen får då böta för avalsbrott. Men hur ska man bevisa att någon varit otrogen?

Nej, vuxna människor borde känna till att andra kan ljuga och svika och vara beredda på det. Man får skiljas från sin otrogna partner helt enkelt.

Självklart ska straffet vara exakt samma oavsett om du är en man eller kvinna. 

Det är väl bara att dra dom inför rätta, en otrohets domstol som reder ut det på riktigt. Menar idag kan du se vart ett fordon befinner sig för att inte tala om telefon. Sean har du även ev vittnen (grannar) och även en skyldighet att prata sanning vid förhör. Visst man kan inte räkna med att en narcissistiskt kommer att tala sanningen, men det finns alltid folk runt omkring som vet vad som har hänt.

Uppskattar ditt inlägg då du faktiskt diskuterar till skillnad från de andra två. 

• Anonym (Angel)
    Xenia skrev 2025-02-15 01:32:10 följande:
    Skilj på moral och juridik. Allt som är omoraliskt är inte olagligt. Det är t ex inte generellt olagligt att ljuga förutom i vissa fall, t ex inför domstol.

Vi kanske ska ha det som i de länder som tillämpar sharia. Där kvinnor piskas och stenas för att de varit otrogna. (De är förstås straffbart för män också men jag misstänker att det är fler kvinnor som drabbas.)

Man skulle kunna tänka sig att ett par skrev ett avtal om att vara trogna. Den som är otrogen får då böta för avalsbrott. Men hur ska man bevisa att någon varit otrogen?

Nej, vuxna människor borde känna till att andra kan ljuga och svika och vara beredda på det. Man får skiljas från sin otrogna partner helt enkelt.

Plus att allt går att få in, inom jurudik om man vill. 

Från början var det enbart att man inte fick döda någon annan, idag får du inte gå mot rött ens. 

O den som bröt sig in i en juvelerar butiken kanske hade 5 ungar att mätta? Men det bryr man sig inte om. Men han har ändå gjort mer psykosocial skada än den som är / varit otrogen.

• Anonym (Angel)
    Dr Nail skrev 2025-02-15 01:44:12 följande:

Det kommer inte att ske. Han var otrogen gentemot dig och det händer varje dag i alla relationer (inte bara din). ALLA män är otrogna när de får chansen. det blir för mycket att kriminalisera alla. Välj bättre istället.

Jag är man. Löjligt att försöka göra detta till en köns fråga, men då du började så vill jag bara lägga en enda motkommentar... Jag ser aldrig att kvinnor talar om att det skulle vara straffbart så jag tror båda könen är lika jävla dåliga.
  • Anonym (Angel)
    Xenia skrev 2025-02-15 01:52:42 följande:
    Förr drogs det inför domstol för att man inte fick skiljas annars. Ofta betalade mannen en prostituerad och kvinnan anlitade en privatdetektiv som intygade att de gått in på ett hotellrum tillsammans. Mannen och kvinnan var alltså överens om att skiljas då.

Men du tänker inte på kostnaden. Det är redan dyrt med domstolar och brottslingar får vänta på rättegång och kan fortsätta med sin brottslighet. 

Nej, det räcker att så snart som möjligt skiljas från den otrogne och försöka gå vidare.

Sedan finns det ju de som har öppna äktenskap, så alla bryr sig inte om monogami.

Intressant. 

Men det är ju skillnad mot var jag förespråkar här. Aldrig sagt att man inte får göra slut. Tvärtom så är det ju det jag försöker påtala om att man måste göra innan.

Ja, visst kostar det, men det är väl bara att lägga 6000 miljoner på det? 

Menar det var ju inga problem för staten att kasta bort det som var ifrån pensions potten. Slår man ut det över hela befolkningen så blir det strax under 5 hundringen per person.

• Anonym (Angel)
    Xenia skrev 2025-02-15 01:52:42 följande:
    Förr drogs det inför domstol för att man inte fick skiljas annars. Ofta betalade mannen en prostituerad och kvinnan anlitade en privatdetektiv som intygade att de gått in på ett hotellrum tillsammans. Mannen och kvinnan var alltså överens om att skiljas då.

Men du tänker inte på kostnaden. Det är redan dyrt med domstolar och brottslingar får vänta på rättegång och kan fortsätta med sin brottslighet. 

Nej, det räcker att så snart som möjligt skiljas från den otrogne och försöka gå vidare.

Sedan finns det ju de som har öppna äktenskap, så alla bryr sig inte om monogami.

Hellre folk som stjäl då än att folk sabbar livet psykiskt för varandra då det blir likt en domino effekt i längden vilket vi kan se idag med tanke på hur många som sitter ensamma och känner att det är säkrast att inte gå ut och träffa folk.

Men har man öppet förhållande så är det självvalt och då kan man inte börja gråta över otrohet. 

Nej, det ska räcka med att folk bor ihop som ett par och har ett förhållande (ej öppet förhållande) och det ska räcka att endast 1 av dom påstår att de hade ett förhållande för att någon ska kunna utredas. Annars flyttar man därifrån med ett papper ifrån samma otrohets myndighet som aldrig får neka folk att hämta "gör nu slut" pappret. 

Vi har även en hög arbetslöshet i Sverige så det finns folk att utbilda och sätta i arbete på detta.

• Anonym (Angel)
    Anonym (Li) skrev 2025-02-15 01:59:47 följande:
    Är inte det egentligen lite konstigt om man betänker att i ts
    Anonym (Angel) skrev 2025-02-15 01:14:25 följande:

så är det ju faktiskt ingen som har blivit skadad utan endast materiella saker som finns

?

Mindre* Tack.

Ska du diskutera mig som ts så kan du starta en annan tråd istället för att försöka göra en sido tråd i min tråd.

• Anonym (Angel)
    Anonym (Eva) skrev 2025-02-15 02:18:42 följande:

Det lagstiftas inte om känslor 

Hört talats om förargelseväckande beteende? 

Förtal, kränkning? 

• Anonym (Angel)
    Anonym (Eva) skrev 2025-02-15 02:16:43 följande:

Om man nu lyckats fastställa att någon varit otrogen, vad gör man sen?
    En bedragen blir helt förkrossad - påföljd 3 års fängelse 
    En bedragen bryr sig inte - påföljd 3 månaders fängelse bara för att
    En bedragen har en man vars religion säger att han får ha flera fruar - påföljd ingen
    Det är omöjligt att fastställa och uppskatta skada liden i dessa fall. Går inte att lagstifta om. Kan inte vara brottsligt. 

Allt kan vara brottsligt. Gränserna suddas ut allt mer och i än snabbare takt nu.

3 års fängelse låter lagom men inget bötesbelopp. att den bedragne inte bryr sig skulle väl isåfall kunna lindra personens straff så ditt exempel på 3 månader var inte dumt heller.

Lagstifta då att på Svensk mark så förhåller man sig till 1 partner i taget om du inte bor i en registrerad fastighet som tillåter öppet förhållande.

• Anonym (Angel)
    Xenia skrev 2025-02-15 02:26:17 följande:
    Du tycks vilja handskas lättsinnigt med skattebetalarnas pengar. 

Man läser jämt om att det behövs pengar till viktiga saker. De räcker inte ens till sjukvården, folk dör i operationsköer. Skolorna har inte tillräckligt med pengar heller. Vi måste satsa mer på försvaret. Etc etc.

Vi borde kanske ha bättre moral, men det är ju föräldrarna som ska uppfostra barnen till det. Medan sociala medier och influerare är de som verkligen påverkar barnen. Vi är inte längre kristna och därför bryr sig inte folk om de tio budorden och "du skall icke begå äktenskapsbrott" längre.

Det går många narcissister och psykopater lösa i samhället. Vuxna människor får helt enkelt lära sig att känna igen dem och få krossat hjärta som lärpengar. Många blir ckså lurade på pengar av romansbedragare. Alla är inte att lita på, så är det bara. De flesta lär sig det redan som barn eller tonåringar.

Ehh va? Nej. Men miljöpartiet hade ju inga problem med att kasta 6000 miljoner i sjön precis nyligen. Tydligen går dom och skrattar åt det i regeringskansliet. 

Så vad är då problemet om man kan lindra psykisk ohälsa samt skydda folk ifrån att skada varandra psykiskt och förhindra ev självmord eller självskada eller skada på andra samt saker. 

Ja det stämmer duet du skriver, men det är inget man ska behöva tolerera att bli bedragen av den man lever och delar vardag med. Man bor ihop för att stötta varandra, skydda varandra och bygga upp en bra tillvaro. 

Din sista mening är ingen ursäkt utan snarare tar den ju backfire och styrker min tes än mer att vi är i behov av att begränsa psykisk misshandel i samhället. Och framför allt när det kommer till partnerskap samt de som har ansvar över barn.

• Anonym (Angel)
    Xenia skrev 2025-02-15 02:30:58 följande:
    Det är ingen arbetslöshet bland poliser, åklagare, försvarsadvokater och domare.

De arbetslösa har ofta inte någon hög utbildning öht. Det är inte vemsomhelst som kan utbilda sig till polis eller jurist.

Är man så deprimerad för att man råkat ut för en otrogen partner så anlitar man en terapeut i stället.

Fast nej. Sverige har gått för långt med sina utbildningar. De är för lång dragna sega och ger ändå inte tillräckligt i resultat och lättar ändå inte på arbetsbördan för de som du nämner. 

Man kan skapa ett enkelt regelverk som man lär ut på 1 månad. I Sverige verkar man tro att ingen klarar någonting utan att minst sitta 3 år i skolbänken. MINST!

Medans de flesta faktiskt skulle kunna lära sig på bara någon timme om man blir upplärd rent praktiskt framför teoretiskt. 

Men visst i det här ämnet  behövs det ju teoretiskt. Men skulle det bli för komplicerat så får väl enstaka fall avgöras av det nuvarande rättsväsendet. 

Lovar dig, skulle man sänka lönerna för advokater och domare och gå mer på ackord så skulle rättsväsendet ha sett helt annorlunda ut idag. Så den ursäkten är inte accepterad av mig iallafall.

• Anonym (Angel)
    Anonym (Eva) skrev 2025-02-15 02:52:02 följande:

Förargelseväckande beteende - något som på samhällsnivå anses opassande, ingen individs känslor bestämmer detta.

Förtal - något som görs för att få andra att visa missaktning och särbehandling av någon. Ingen individs känslor bestämmer detta. 

Kränkning - inte straffbart, bara om det ses som förtal

Otrohet är på individnivå och skiljer sig från ovan 

En fysisk käftsmäll är också på individnivå. Men är brottsligt enbart far att man kan se om skada skett. Men bara för att man inte kan ta på ngot så betyder det inte att det inte existerar. Kolla på den som skrev precis innan dig här över som kallade mig för idiot. Uppenbarligen kände sig personen inringad vad gällande trådens ämne och blev påverkad psykiskt och kommer med kränkning fast jag inte ens har skrivit med personen. 

Att utsättas för missaktning är psykiskt. 

Förargelseväckande beteende uppstod genom att folk blev upprörda känslomässigt så därigenom satte man offentliga normer. 
    Kränkning kan visst vara straffbart tror jag ( men säger det inte med säkerhet).
    Nu gäller detta endast inom arbetsmiljön samt skolan men: "Kränkande särbehandling kan leda till ohälsa. Källa:www.av.se/halsa-och-sakerhet/organisatorisk-och-social-arbetsmiljo/motverka-krankande-sarbehandling/

Så det är bara att arbeta vidare på det och fördjupa det vidare så man kan forma in det till att passa in även inom förhållande. 

• Anonym (Angel)
    Att utsättas för missaktning är psykiskt. Okej det stämmer nog inte kom jag på. Utan det kan vara fysiskt också.
  • Anonym (Angel)

Att vara otrogen mot någon kan definitivt gå under kränkande särbehandling.

• Anonym (Angel)

Jag har aldrig blivit bedragen (vad jag vet), Skrev tråden för att jag hatar, verkligen hatar att se hur den som blev bedragen mår. Och med den ensamhet vi redan har idag och dåligt mående i samhället samt trådar som poppar upp här och där, där folk uttrycker sin sorg och smärta motbevisar att otrohet inte skulle vara skadligt.  

Någon annan skrev om Sharia lagar. Ja ioförsig, folkutbytet är ju på gång redan så vem vet, kanske vi har det om 20 år. 

En heads up! Om du inte diskutera utan att försöka komma med kränkningar så skriv inte. 

Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen