Anonym (Angel) skrev 2025-02-16 13:08:50 följande:
Jag har aldrig blivit bedragen (vad jag vet), Skrev tråden för att jag hatar, verkligen hatar att se hur den som blev bedragen mår. Och med den ensamhet vi redan har idag och dåligt mående i samhället samt trådar som poppar upp här och där, där folk uttrycker sin sorg och smärta motbevisar att otrohet inte skulle vara skadligt.
Någon annan skrev om Sharia lagar. Ja ioförsig, folkutbytet är ju på gång redan så vem vet, kanske vi har det om 20 år.
En heads up! Om du inte diskutera utan att försöka komma med kränkningar så skriv inte.
Nu förstår jag tråden lite bättre.
Du har ingen egen erfarenhet av otrohet, men hatar hur den som blir bedragen mår.
Sammankopplar det med ensamheten i vårt samhälle och vad du läst här på FL om att otrohet inte skulle vara skadligt.
Din värld består alltså till stor del av vad som skrivs här på FL.
Nu har du kanske mycket större möjlighet att följa alla trådar här än vad jag har men i de trådar jag läst som handlar om otrohet finns det väldigt få om ens någon som hävdar att otrohet inte skulle vara skadligt för relationer.
Alla människor i världen oavsett religion och samhällsskick anser att otrohet är av ondo. Till och med i polygama samhällen anser man detta så att man på FL skulle vara av annan åsikt tar jag som helt grundlöst.
Att ensamhet skulle vara en produkt av otrohet är också taget ur luften. Det kan i vissa trådar låta som om den bedragne blivit ensam på grund av otroheten, men det är nog så att de känner sig ensamma eftersom de inte känner att de har någon att tala med om just otrohet. I realiteten är de inte mer ensamma än de som inte drabbats av otrohet.
Till sist. Om vi skulle stifta våra lagar efter vår moral och etik skulle våra liv bli oerhört begränsade. Våra liv skulle vara så hårt begränsade av dessa lagar att vi skulle närma oss hur kvinnor och män i ex Afghanistan lever.
Om vi skärskådar bibelns 6:e bud handlar det inte om sexuell otrohet utan om att vi ska vara nöjda med vad vi har och inte se misskundsamt på vad grannen har, hustru , hus eller får. Hur skulle vi kunna skriva en lag som återspeglar detta?
Eller varför inte 10:e budet helga din fader och moder? Kan man lagstifta om detta? Självklar inte.
Jag tror att du måste ta dig ut i verkligheten istället för att bygga upp din tankevärld efter vad som skrivs hör på FL. De flesta spektakulära trådarna som behandlar otrohet är inte sanningsenliga och beskriver bara en sida av saken.
För att få en verklighetstrogen syn på otrohet måste man se det från bådas sidor.