• Xenia

Bör vara brottsligt att vara otrogen

Skilj på moral och juridik. Allt som är omoraliskt är inte olagligt. Det är t ex inte generellt olagligt att ljuga förutom i vissa fall, t ex inför domstol.

Vi kanske ska ha det som i de länder som tillämpar sharia. Där kvinnor piskas och stenas för att de varit otrogna. (De är förstås straffbart för män också men jag misstänker att det är fler kvinnor som drabbas.)

Man skulle kunna tänka sig att ett par skrev ett avtal om att vara trogna. Den som är otrogen får då böta för avalsbrott. Men hur ska man bevisa att någon varit otrogen?

Nej, vuxna människor borde känna till att andra kan ljuga och svika och vara beredda på det. Man får skiljas från sin otrogna partner helt enkelt.
  • Xenia
    Anonym (Angel) skrev 2025-02-15 01:38:29 följande:

Självklart ska straffet vara exakt samma oavsett om du är en man eller kvinna. 

Det är väl bara att dra dom inför rätta, en otrohets domstol som reder ut det på riktigt. Menar idag kan du se vart ett fordon befinner sig för att inte tala om telefon. Sean har du även ev vittnen (grannar) och även en skyldighet att prata sanning vid förhör. Visst man kan inte räkna med att en narcissistiskt kommer att tala sanningen, men det finns alltid folk runt omkring som vet vad som har hänt.

Uppskattar ditt inlägg då du faktiskt diskuterar till skillnad från de andra två. 

Förr drogs det inför domstol för att man inte fick skiljas annars. Ofta betalade mannen en prostituerad och kvinnan anlitade en privatdetektiv som intygade att de gått in på ett hotellrum tillsammans. Mannen och kvinnan var alltså överens om att skiljas då.

Men du tänker inte på kostnaden. Det är redan dyrt med domstolar och brottslingar får vänta på rättegång och kan fortsätta med sin brottslighet. 

Nej, det räcker att så snart som möjligt skiljas från den otrogne och försöka gå vidare.

Sedan finns det ju de som har öppna äktenskap, så alla bryr sig inte om monogami.
  • Xenia
    Anonym (Angel) skrev 2025-02-15 02:11:25 följande:

Intressant. 

Men det är ju skillnad mot var jag förespråkar här. Aldrig sagt att man inte får göra slut. Tvärtom så är det ju det jag försöker påtala om att man måste göra innan.

Ja, visst kostar det, men det är väl bara att lägga 6000 miljoner på det? 

Menar det var ju inga problem för staten att kasta bort det som var ifrån pensions potten. Slår man ut det över hela befolkningen så blir det strax under 5 hundringen per person.

Du tycks vilja handskas lättsinnigt med skattebetalarnas pengar. 

Man läser jämt om att det behövs pengar till viktiga saker. De räcker inte ens till sjukvården, folk dör i operationsköer. Skolorna har inte tillräckligt med pengar heller. Vi måste satsa mer på försvaret. Etc etc.

Vi borde kanske ha bättre moral, men det är ju föräldrarna som ska uppfostra barnen till det. Medan sociala medier och influerare är de som verkligen påverkar barnen. Vi är inte längre kristna och därför bryr sig inte folk om de tio budorden och "du skall icke begå äktenskapsbrott" längre.

Det går många narcissister och psykopater lösa i samhället. Vuxna människor får helt enkelt lära sig att känna igen dem och få krossat hjärta som lärpengar. Många blir ckså lurade på pengar av romansbedragare. Alla är inte att lita på, så är det bara. De flesta lär sig det redan som barn eller tonåringar.
  • Xenia
    Anonym (Angel) skrev 2025-02-15 02:17:25 följande:

Hellre folk som stjäl då än att folk sabbar livet psykiskt för varandra då det blir likt en domino effekt i längden vilket vi kan se idag med tanke på hur många som sitter ensamma och känner att det är säkrast att inte gå ut och träffa folk.

Men har man öppet förhållande så är det självvalt och då kan man inte börja gråta över otrohet. 

Nej, det ska räcka med att folk bor ihop som ett par och har ett förhållande (ej öppet förhållande) och det ska räcka att endast 1 av dom påstår att de hade ett förhållande för att någon ska kunna utredas. Annars flyttar man därifrån med ett papper ifrån samma otrohets myndighet som aldrig får neka folk att hämta "gör nu slut" pappret. 

Vi har även en hög arbetslöshet i Sverige så det finns folk att utbilda och sätta i arbete på detta.

Det är ingen arbetslöshet bland poliser, åklagare, försvarsadvokater och domare.

De arbetslösa har ofta inte någon hög utbildning öht. Det är inte vemsomhelst som kan utbilda sig till polis eller jurist.

Är man så deprimerad för att man råkat ut för en otrogen partner så anlitar man en terapeut i stället.
  • Xenia
    Lynx123 skrev 2025-02-15 06:59:43 följande:

Förr i tiden var alla relationer utanför äktenskapet illegala och det fanns tre kategorier: lönskaläge, enkelt hor och dubbelt hor. På det sista, ibland även det tredje, kunde man få dödsstraff.

Idag har staten inte en sådan inställning till oss i Sverige längre - tack och lov. Vi får reda ut våra relationer själva, så länge vi inte utövar misshandel och liknande.

Otrohet är skitjobbigt, men det är inte misshandel. Om personen sprider en könssjukdom så kan hen bli straffad för det, men annars är det en privatsak på samma sätt som om någon ljuger för en eller avslöjar en hemlighet för andra som man anförtrott denne. Själv skulle jag inte vilja att staten gick in och styrde i mitt privatliv och är glad att jag lever i ett land där jag slipper det.

Ja, ska man gå tillbaka till 1700-talet och tidigare så ska det vara konsekvent. Det lindrigaste sexual-brottet var "otidigt sängelag", dvs att ett trolovat par hade haft sex före äktenskapet, vilket avslöjades genom att första barnet föddes "för tidigt".  Paret straffades med böter.

Varje gång man ingår en romantisk/erotisk relation så riskerar man att det tar slut eller att man blir bedragen. Sånt är livet och det får man komma över. Kommer man inte över det på flera år misstänker jag att man har ett osynligt handikapp eller personlighetsstörning eller bara är ovanligt känslig. Då borde man kontakta en terapeut eller låta göra en utredning. Att gå tillbaka i tiden till när kyrkan och staten var ett är ingen lösning.

Nu har normerna ändrats. Det ses inte längre som önskvärt att man lever i celibat tills man gifter sig och sedan är trogna varandra livet ut. Tvärtom anses det normala vara att man lever ut sin sexualitet  som singel. Ju mer erfarenhet, desto bättre blir man i sängen. Och då finns det förstås större risk för att man tänder på någon annan och blir otrogen. Är det inte omkring hälften av alla äktenskap som slutar i skilsmässa? Fast alla tror väl att just de ska hålla ihop.
  • Xenia
    Anonym (3) skrev 2025-02-15 17:17:31 följande:

Ja, äktenskapsbrott bör straffas. Våra lagar är faktiskt Mer eller mindre uppbyggda av moral. 

Ja, men moralen har ändrats och därför har lagarna också ändrats.
  • Xenia
    Tyra myra skrev 2025-02-15 17:42:07 följande:

Detta är nog en av de mest otroliga trådarna jag läst här på FL.

Vad jag kunde se är det bara jag och en till som står för vad man skriver genom att inte ange dubbel-anonyma nic.

Om det nu skulle vara en seriös tråd så förtjänar skribenten ett seriös svar och svaret är nej, det finns absolut ingen som helst nytta med detta förslag. Ingen skulle bli lyckligare eller tryggare i sina relationer. Möjligtvis skulle vi sluta att gifta oss och leva åtskilda som sambos. 

Kanske vissa tycker att tråden är så pinsam att de inte vill visa att de skrivit i den och därför är dubbelanonyma.

Men det är faktiskt hela 11 som inte är dubbel-anonyma, inräknat både dig och mig. (Var tvungen att kolla.)
  • Xenia
    Anonym (M) skrev 2025-02-15 18:47:00 följande:
    Fast det verkade som sammanhanget i diskussionen jag svarade på gjorde gällande att lagarna avspeglar den moral som råder i samhället just då. Det borde betyda att det som anses moraliskt fel ska också lagstiftas emot.
    Nej, det följer inte alls.

Lagarna bygger visserligen på moral. Men allt som är omoraliskt är inte olagligt. Och tur är väl det, polisen har fullt sjå ändå. 

Dessutom har folk olika åsikter och moral. Lagarna ska vara mot det som nästan alla tycker är fel. Mord, våldtäkt, misshandel, rån, stöld etc.
  • Xenia
    Anonym (Välj ingen) skrev 2025-02-16 11:13:41 följande:

Men jag trodde många lagar var byggda på budorden. 

https://sveriges-lagar.se/de-tio-budorden-hur-kristendomen-formade-sveriges-rattssystem/

Vilka av de 10 budorden återfinner vi i Svensk lag?

Ett av de tio budorden som återfinns i svensk lag är ?Du skall inte mörda? Detta står i det sjätte budordet och förbjuder att ta livet av en annan människa. Ett annat bud som är relevant i svensk lag är ?Du skall inte stjäla? Detta anges i det åttonde budordet och det förbjuder att ta en annan persons egendom utan dennes samtycke. Även ?Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa? Detta finns i det nionde budordet och förbjuder att ljuga eller ge falskt vittnesbörd i en domstol. Alla dessa budord är viktiga värderingar som kristna värnar om och de utgör grunden för svensk lag.

Däremot  är inte dessa budord lag:
    "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Nu har vi religionsfrihet
    "Du skall icke begå äktenskapsbrott." Nu räknas det till privatlivet

Dessutom, även icke-kristna religioner har liknande regler. Kolla t ex upp buddismen.
  • Xenia
    Börje P skrev 2025-02-16 13:15:54 följande:

Det är mig en gåta att vissa kvinnor har så mycket neuroser kring sex. Otrohet, jag begriper bara inte vad det skall spela för roll. Det är väl inte värre än att man lånar grannens toalett någon gång ibland.
    Ja, det är väl trist för TS att dödsstraffet för utomäktenskapligt sex försvann på 1700-talet. Men ni damer som har så mycket oro kring könslivet kan ju glädja er åt att ni fick en sexköpslag istället! Nu kan ni börja fundera på det större problemet, nämligen den stora förekomsten av samlag som sker utan ersättning.

ja, om du jämställer sex med toabesök så... utsöndring som utsöndring ...
  • Xenia

Jag tror inte heller folk känner ömhet och kärlek inför sin toalett.Foten i munnen

Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen