• Lynx123

Bör vara brottsligt att vara otrogen

Förr i tiden var alla relationer utanför äktenskapet illegala och det fanns tre kategorier: lönskaläge, enkelt hor och dubbelt hor. På det sista, ibland även det tredje, kunde man få dödsstraff.

Idag har staten inte en sådan inställning till oss i Sverige längre - tack och lov. Vi får reda ut våra relationer själva, så länge vi inte utövar misshandel och liknande.

Otrohet är skitjobbigt, men det är inte misshandel. Om personen sprider en könssjukdom så kan hen bli straffad för det, men annars är det en privatsak på samma sätt som om någon ljuger för en eller avslöjar en hemlighet för andra som man anförtrott denne. Själv skulle jag inte vilja att staten gick in och styrde i mitt privatliv och är glad att jag lever i ett land där jag slipper det.

• Lynx123
    Anonym (M) skrev 2025-02-15 18:26:13 följande:
    Moralen i samhället är dock att otrohet är fel. Som jag uppfattat iallafall.
    Det stämmer, men inte att staten ska straffa folk för det.
  • Lynx123
    Anonym (Eva) skrev 2025-02-16 08:24:00 följande:

Alla lagar bygger på moral, det anses globalt sett att vara moraliskt fel att mörda, därför är det kriminellt. 

Nej dessa lagar har inte med moral att göra. De har med ett fungerande samhälle att göra. 
  • Lynx123
    Anonym (Eva) skrev 2025-02-16 09:52:16 följande:
    Trafikregler har med ett fungerande samhälle att göra men om folk i allmänhet tyckte det var ok med mord och moraliskt acceptabelt, skulle det inte finnas någon anledning till att det skulle vara brottsligt. Ett samhälle kan fungera bra även om man slår ihjäl grannen. 
    Inte riktigt så. Ett samhälle funkar inte om man slår ihjäl sina grannar. Däremot funkar det fortfarande trots att folk gör sådant som av allmänheten kan betraktas som omoraliskt, t.ex. att vara otrogen eller att skvallra. Moralen är en kulturnorm som kan variera från samhälle och samhälle och olika generationer. Mord, däremot, funkar inte i några samhällen eller tidsepoker.
  • Lynx123
    Anonym (Välj ingen) skrev 2025-02-16 11:13:41 följande:

Men jag trodde många lagar var byggda på budorden. 

https://sveriges-lagar.se/de-tio-budorden-hur-kristendomen-formade-sveriges-rattssystem/

Vilka av de 10 budorden återfinner vi i Svensk lag?

Ett av de tio budorden som återfinns i svensk lag är ?Du skall inte mörda? Detta står i det sjätte budordet och förbjuder att ta livet av en annan människa. Ett annat bud som är relevant i svensk lag är ?Du skall inte stjäla? Detta anges i det åttonde budordet och det förbjuder att ta en annan persons egendom utan dennes samtycke. Även ?Du skall inte bära falskt vittnesbörd mot din nästa? Detta finns i det nionde budordet och förbjuder att ljuga eller ge falskt vittnesbörd i en domstol. Alla dessa budord är viktiga värderingar som kristna värnar om och de utgör grunden för svensk lag.

Nej de är byggda på romersk lag.
  • Lynx123
    Xenia skrev 2025-02-16 11:27:27 följande:
    Däremot  är inte dessa budord lag:
    "Du skall inga andra gudar hava jämte mig". Nu har vi religionsfrihet
    "Du skall icke begå äktenskapsbrott." Nu räknas det till privatlivet

Dessutom, även icke-kristna religioner har liknande regler. Kolla t ex upp buddismen.
    Precis så. Sådana lagar återfinns i princip alla kulturer och samhällen och har inget med religion att göra. De är regler som hindrar folk från att skada samhället. Från 1600-talet fram till 1700-talets slut hade vi dock mosaisk lag här i Sverige, men det hade med reformationen och kyrkans makt att göra. Då kunde man bli avrättad eller få kroppsstraff för nästan vad som helst, inklusive otrohet.
Svar på tråden Bör vara brottsligt att vara otrogen