Inlägg från: Anonym (Grinchen härjar visst på kärleksdagen också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Grinchen härjar visst på kärleksdagen också)

Ja då var de slut äntligen!!

Det är ju inte så att högtider inträffar varje dag. Det finns väl en 5-6 stycken som jag själv följer vid varje ny årstid och ser inte riktigt något fel i detta? 

Är ju bara ett sätt att förgylla vardagen lite. Vi har ca 350 helt vanliga gråa dagar om året. Resten högtider och kanske födelsedagar. Varför inte göra något speciellt av dessa få dagar? Eller nåt lite extra åtminstone. 

Mentat skrev 2025-02-15 16:30:42 följande:

Jippona skapar möjligheter: Idag var det stor rea på choklad och rosor! Skrattande

Vilken typ av choklad? Även Aladdinaskar? Isåfall får man passa på och gå ut för egen del 😀

Nästa ?jippo? blir väl påsk då. Sen midsommar, Halloween, jul och nyår. Fira detta med att klä sig lite fint och äta en god middag. Lite gåvor vid jul och alla hjärtans dag och klä ut sig till Halloween om man har barn.

Har jag missat nån högtid här? Mors dag kanske. Pingst? Har för mig att vanliga svenskar inte firar pingstafton, om de inte har några religiösa skäl till att gör detta då.

Alla moderna högtidsdagar med fikateman är väl inte riktigt lika prioriterade de heller.

Visste inte att det fanns en högtidsdag direkt efter alla hjärtans dag. Nåväl, gelehallon känns som något ganska vardagligt och kanske inget jag själv tycker är värt att fira. Men vi är ju alla olika.

Kom på några fler dagar som uppskattas här - adventsdagarna, Lucia och Valborg. Fast Valborg vet jag inte om man behöver klä upp sig inför eller göra en trevlig middag till. Men vårelden är ju fin att titta på. 

Aniiee skrev 2025-02-15 18:25:21 följande:
    Det finns fler högtids- tema- och andra dagar i kalendern än det finns dagar i kalendern =P. Ingen kan fira allt så man får plocka det man tycker är kul eller viktigt.

Till valborg har vi som tradition att grilla om det är väder. Så gärna en trevlig middag, men i all enkelhet. Om inte annat kan man ju alltid grilla korv över vårelden....Oskyldig
    Aha, tack för tipset om grillningen där! Ja, hade känts lite speciellt med en alldeles egen liten våreld att grilla vid Glad
    Mentat skrev 2025-02-15 20:01:21 följande:
    Ja då, det fanns Aladdin i reakorgen också! Om det finns någon kvar i morgon är en annan femma men det kan vara värt att kolla.
    På Ica då eller? Hemköp? 

Vet att Lidl säljer billiga askar med såna där marsipanbröd med sylt och likörer just nu. Har redan köpt två stycken. Hade suttit fint med en Paradis också. Här gillar vi ljus choklad för hela slanten! 
    Mentat skrev 2025-02-15 21:16:32 följande:
    Det var ICA jag handlade på. Dock inte någon choklad för min del, vågen säger att jag bör låta bli. Litet portvin och ost på kvällen kan väl inte innehålla några kalorier...?
    Det beror nog på mängden kanske. Och ostsort. Men ett glas och en liten bit ost till låter gott och ganska lagom. Hoppas det ska smaka!

Socker är inte bra nej. Själv får jag mest ångest av socker då det ger en så snabb energi och även stress. Men svårt att avstå ibland då det smakar så förbaskat gott. Ljusa chokladpraliner, mmm..
    Anonym (Borderlina) skrev 2025-02-15 20:35:28 följande:

1 månad efter alla hjärtans är det steak and bj day! Det kanske är en fånig dag men jag gillar den. En favorit faktiskt 

Jag skall överrtala han till att ta en semesterdag och servera det två ggr. Steak n eggs på morgonen och steak och kanske potatisgratäng till.middag och givetvis bj då i samband med dessa. Så det, gymma ihop och i övrigt bara mysa i soffan ihop hela dagen.

Det ante mig att den högtidsdagen är skapad av män. Kollade just upp det hela. Skulle gissa på en eller flera, ganska unga upphovsmän. 
Svar på tråden Ja då var de slut äntligen!!