• Anonym (Hanna)

Varför tänker jag så plötsligt?

Har senaste typ halvåret blivit väldigt brydd om mitt utseende. Tycker jag börjat få rynkor och gått upp lite i vikt. Fått sån sjuk åldersnoja. Är egentligen inte rädd för att bli äldre utan mer för att se gammal ut. Har börjat fundera på ingrepp fast egentligen är jag emot sånt där. Förstår inte var min fixering kommer ifrån. Är 35 och har nog en del bra år kvar men jag mår dåligt av detta. Känner mig fixerad. Känk för mig är tjock och rynkig.
    Har sett väldigt bra ut hela livet, kanske är det förlusten av det som gör att jag krisar, hur löjligt det än låter. Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Varför tänker jag så plötsligt?
  • Anonym (Anna)

Samma för mig, är 39. Jag har alltid sett någorlunda bra ut och har liksom tagit det för givet. Träffade min man tidigt i livet och har liksom inte haft ?behov? av att se bra ut. Sen plötsligt för typ två år sedan drabbades jag av känslan att perioden där jag är snygg snart är över och då plötsligt började jag bry mig mycket mer. Förhoppningsvis är det väl övergående.

Det finns för övrigt mycket man kan göra med utseendet som inte direkt är ?ingrepp?. Saker som inte skadar särskilt mycket eller som man riskerar att ångra för all framtid, men som ändå verkligen får en att känna sig fräschare. Att unna sig en riktig tandblekning hos tandläkaren, exempelvis.

• Anonym (Hanna)
    Anonym (Anna) skrev 2025-02-15 15:37:28 följande:

Samma för mig, är 39. Jag har alltid sett någorlunda bra ut och har liksom tagit det för givet. Träffade min man tidigt i livet och har liksom inte haft ?behov? av att se bra ut. Sen plötsligt för typ två år sedan drabbades jag av känslan att perioden där jag är snygg snart är över och då plötsligt började jag bry mig mycket mer. Förhoppningsvis är det väl övergående.

Det finns för övrigt mycket man kan göra med utseendet som inte direkt är ?ingrepp?. Saker som inte skadar särskilt mycket eller som man riskerar att ångra för all framtid, men som ändå verkligen får en att känna sig fräschare. Att unna sig en riktig tandblekning hos tandläkaren, exempelvis.

Hej, 
    ja men det är nog insikten i att det där ungdomligt snygga snart är borta. Samtidigt har jag aldrig tänkt så om äldre kollegor tex. Har inte värderat på det viset och är väl egentligen inte en person som gör det. Känner inte riktigt igen mig själv i detta. Väldigt självkritisk. Sen om 10 år tänker man väl att vad ung man såg ut i denna ålder.
    Tror mycket också beror på att många gör botox och fillers och inte har några rynkor. Då känns det mer påtagligt när en själv åldras naturligt tror jag. 

Svar på tråden Varför tänker jag så plötsligt?