Inlägg från: Anonym (skaffa en stabilare fru) |Visa alla inlägg
  • Anonym (skaffa en stabilare fru)

Bör jag skaffa barn med min flickvän?

Dromedar1 skrev 2025-02-15 21:58:39 följande:
    Bör jag skaffa barn med min flickvän?

Hej! 

Jag och min flickvän har varit tillsammans i snart två år och bott ihop i ett år. Vi är både i övre 30-årsåldern och vill båda ha barn i livet. 

Sen vi flyttade ihop har vår vardag innehållit mycket bråk och konflikter. Ofta flera gånger i veckan. Småsaker eller situationer min flickvän stör sig på och som hon blir upprörd över. Hon har ett väldigt temperament medan jag är lugn och ganska konflikträdd. Jag upplever det som att vi inte kan nå till varandra, utan det som hjälper är om jag bekräftar det hon säger, även om jag inte håller med. Jag ger henne dagliga komplimanger och försöker fylla på med den kärleken jag har, men hon säger ofta att jag inte ger henne tillräckligt med kärlek. Detta gör att jag känner mig otillräcklig och ihop med bråken gör det att jag tappat känslorna mer och mer. Och det känner hon av såklart. Under denna period har jag tappat sexlust och attraktion mer och mer och det påverkar allt i en negativ spiral. 
    Hon är väldigt stressad över barnfrågan och vill att vi skaffar omgående, medan jag känner att relationen inte är stabil. Detta resulterar i gråtattacker och utbrott från min flickvän och gör mig väldigt rädd för hur en familjesituation ska se ut i framtiden. Hon har psykisk ohälsa i släkten och svår uppväxt, vilket gör henne skör. Men jag vill känna att det är stabilt och att jag har en stark attraktion. Hon har nu satt ett ultimatum att antingen kör vi på barn, eller går vi skilda vägar. Jag vet inte om det är rätt att chansa när jag känner mig så otrygg, fast att hon i grunden är en jättefin person. Jag är rädd att jag aldrig får familj annars och att detta är min sista chans. Men något i mig gör att jag inte vill ta steget. Hon menar också att hon är så här och att jag borde älska henne, även med hennes temperamentsfulla sidor. Medan jag vill ha en harmoni och känner inte att det känns helt bra. Jag vill bilda en stabil och harmonisk miljö för ett framtida barn och ha en tvåsamhet där man når varandra vid konflikter. Jag funderar på om det är rätt att chansa på att skaffa barn med henne. Om det är som hon säger så beror utbrotten på barnfrågan och hennes ålder. När hon vet att vi har ett barn kommer hon vara harmonisk menar hon för då vet hon att jag kommer vara där och att jag verkligen älskar henne. Jag vet inte hur jag ska se på detta. Jag vill vidare i livet och man vet ju aldrig hur det kommer bli i slutändan. Har ni några tips? Tack på förhand!

Du har kanske 10 år till på dig innan sista barntåget bör ha gått för din del. Då behöver du såklart skaffa en fru som är något yngre än du om hon ska vara i lämplig ålder att skaffa ungar. Du vet bättre än vi om du har en rimlig chans att göra det eller ej.

Vissa kvinnor blir mer harmoniska av att skaffa barn. Andra blir precis tvärt om. Hon kan omöjligtvis vara säker på hur hon kommer att reagera och vara så ta henne inte på orden där. Hon tror säkert att hon kommer att vara mindre stressad över själva barnskaffandet och att eventuellt missa det och förbli barnlös och det kan ju stämma.

Föräldraskapet är oerhört tärande för många under de första åren. Många relationer klarar inte småbarnsåren och slutar i skilsmässa. Om hon är en person som blir värre i humöret av sömnbrist och att behöva prioritera bort sig själv en stor del av tiden så kan ni få rejäla problem om hon redan är instabil som det är.

Jag skulle säga: gör slut, skaffa en fru i lämplig ålder som redan är harmonisk och som du kan ha en relation med där ni båda klarar av att dra åt samma håll och avlasta varandra även när ni är vrålstressade, bara ätit 1 paket snabbnudlar på hela dagen och bara har sovit 3 h under natten.
  • Anonym (skaffa en stabilare fru)
    Dromedar1 skrev 2025-02-17 18:11:04 följande:

Hon är 37 och jag är 36. 

Jj skriver om barnstress och jag förstår verkligen er kvinnor i den frågan. Biologiska klockan och viljan att skaffa barn kan göra en personlighetsförändrad och påverka relationer. Jag känner ju också en längtan när jag ser vänner få barn, föräldrar som blir äldre. Livet är nu. För min del är jag helt säker på att jag vill ha barn, den drömmen har jag haft länge och jag tar det inte för givet att det blir verklighet. Jag vill inte heller bli en för gammal pappa. Jag vill verkligen bygga en fin stabil familj i mitt liv. Tanken att börja om i ny relation gör mig matt. Jag har verkligen bestämt mig för att detta är min sista relation. Jag försöker verkligen vända på stenarna för att det ska bli bra. 
    Men jag håller såklart med många av er. Hade någon annan berättat detta för mig hade jag givit samma svar som många av er gör. Däremot tror jag inte att det är sunt att tänka stamtavla. Det är hur relationen funkar som är viktigaste, barnet kommer vara älskat av mig oavsett diagnos eller liknande. Är relationen bra stärker det barnet oavsett vem den lilla individen råkar bli. Sen kan jag hålla med om vilka personer man väljer att ha nära i sitt liv. Men kanske är denna situation väldigt speciell. Min flickvän har som sagt väldigt fina sidor också. Hade vi varit tio år yngre hade det kanske varit en helt annan dynamik?
    Jag tycker att det är viktigt att se det. Att en persons sämsta sidor kan komma fram i stress och sorg och det är viktigt att också inte vara för hård mot någon i den situationen? Även fast det finns gränser för vad man säger såklart!
    Jag tänker såklart att jag vill ge ett möjligt framtida barn de bästa förutsättningarna, likaså för mig själv eftersom jag då också blir en bra pappa.
    Min flickvän har de här egenskaperna, men hon har också många fina sidor och vi har ett jättefin lägenhet och sommarhus, fina vänner, stabila jobb. På så vis kan jag se att det finns trygghet och möjligheter att leva ett bra liv ihop. Men jag ser också att en vardag som denna inte kommer funka dock är det väl så i många relationskriser? Men att jobba med relationen kan skapa mer stabilitet på sikt. många avslutar så lätt relationer när det inte går som på räls. Men samtidigt ser jag att detta är andra djupare komponenter att ta fasta på och som kanske inte går att påverka? 

Trist läge för er båda detta alltså men kanske mest för henne. Men är hon så pass gammal och inte har fått ordning på sig så kommer hon nog aldrig att få det. Om du inte vill ha barn med henne bör ni göra slut typ för två år sen om hon ska hinna gå i terapi, skaffa en seriös relation som funkar och sen hinna och kunna bli gravid. Jag tror tyvärr att hennes tåg har lämnat perrongen och desperationen du ser är hon som försöker springa ikapp trots att tåget accelererar.

Du har ca 10 år på dig innan du kan anses vara i gränslandet till för gammal som man. För dig är det inte för sent.

För att ge er båda och eventuella framtida barn den bästa chansen bör ni göra slut omgående. Tänk också på att hormonerna under själva graviditeten kan förstärka hennes dåliga sidor, osäkerhet, humör mm. Finns risk att ni bryter redan under graviditeten och att du sedan ser fram emot varannan vecka, underhåll och en missad chans att få den stabila och fina kärnfamilj du drömmer om.
Svar på tråden Bör jag skaffa barn med min flickvän?