Inlägg från: Anonym (Oj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj)

Man som aldrig tar barnen på natten

Anonym (S) skrev 2025-02-16 08:27:19 följande:

Min man har liknande arbetstider och det har alltid varit jag som tar nätter och går upp med dem på morgonen, men jag har inte tyckt att det har varit så jobbigt. Det är ju olika hur barnen är och hur man själv är men ammar man så blir det ofta flera uppvak den första tiden. Jag har kompenserat det med att sova på dagen eftersom jag har varit föräldraledig. Sedan har jag varit väldigt envis med alla barnen med att det inte morgon innan 7-8. Vi går alltså inte upp innan det på helgerna, så jag tycker att jag får sova ändå. Generellt tycker jag att det är helt ok att den förälder som är föräldraledig tar uppvak, men det kan ju vara schysst av den andra avlasta emellanåt. Min man har inte gjort det men han har andra fina egenskaper och goda sidor som väger upp, så jag har valt att inte ta den fighten. Men varje familj måste ju hitta rutiner som fungerar för båda som helhet.

Då har du haft lätta barn skulle jag säga, som accepterar att inte gå upp bara sådär. Har själv en 1,5-åring som resolut skallar en 10 gånger om man håller kvar i sängen, sen kryper ned över en på golvet, går runt i rummet, tänder taklampa och börjar sen banka på dörren och skrika. Då är klockan ofta 0530.
  • Anonym (Oj)
    Aliona skrev 2025-02-16 19:22:44 följande:

Det där med att ta nätter när en jobbar och den ansra är föräldraledig är inte helt lätt. Jag tänker att det beror rätt mycket på vad det är för jobb, så det går inte att svara på generellt. En del jobb kan man göra halvt sovande, andra måste man vara skärpt på för att inte riskera sin eller ansras säkerhet. Jag tänker att det är den som jobbar som måste få avgöra. Den som är föräldraledig får sova på dan, när barnet sover, och/eller gå och lägga sig och sova när den som jobbar är hemma och tar över barnet. Har han inte tagit några nätter när du är föräldraledig så bör han så klart ta alla nätterna sen när han är föräldraledig. 

Under förutsättning att man har ett barn som sover på ett vis dagtid som funkar. En del barn sover faktiskt bara i rullande vagn och vaknar direkt man kommer in. Då faller den fördelningen.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Gun) skrev 2025-02-16 20:40:05 följande:
    Ja det är klart att det beror på vad man jobbar med. Är man yrkeschaufför eller hanterar farliga maskiner är det viktigare att man är pigg än om man sitter framför en dator eller i ett mötesrum. 
    Om man vet att man vill ha tre barn och inser att ens partner är nära att krascha helt av trötthet efter barn 1 för att hon får ta alla nätter och inte kan sova ikapp. Då kanske man aningen inte propsar på 3 barn eller byter jobb så man kan bidra.

Annars riskerar man faktiskt också sina barns hälsa att vara hemma med en förälder med akut sömnbrist som kanske måste köra dem till bvc, vård eller liknande eller som av misstag glömmer något farligt pga sömnbrist.
  • Anonym (Oj)
    Aliona skrev 2025-02-17 04:36:16 följande:
    Då kan man sova när den andra föräldern är hemma från jobbet. Det är också ganska många timmar per dag. 
    Hur tänker du här? Den andra är ju hemma kanske kl 17. Då är det ju dags att förbereda mat osv. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (T) skrev 2025-02-17 10:02:06 följande:
    Då förbereder man mat och äter. Sen nattar pappa barnen och ts sover några timmar innan första uppvaket?
    Disken kan man faktiskt skölja av och vänta med, det är inte lika viktigt som att motverka utbrändhet när den kommer smygande.
    Allt fint i teorin i text som din.

.
    Men har du som vuxen försökt sova kl 1830 efter att ha röjt med 2-3 barn en dag? Hjärnan i spinn.  Vila, absolut. Sova, nej.

Och nej, såklart inte viktigt men om man själv är den som kommer ta disken, städet och tvätten sen så är det heller inte bra att bara skjuta upp det. Kaos mår få bra av heller.
  • Anonym (Oj)
    Aliona skrev 2025-02-17 10:01:24 följande:

Ja? Han fixar maten medan han tar hand om bebisen, precis som de flesta mammor får göra när de är själva. Man kan ha saker färdiga och värma upp om det är jobbigt. Under tiden kan mamman ta sig en lång och skön tupplur, och komma upp, ta en dusch och äta. 

Sen jobbade han ju skift, så det är inte varje dag som han kommer hem kl 17. När han jobbar eftermiddag eller natt kan han ha barnet några timmar innan jobbet när ts kan sova. När han jobbar morgon kommer han hem tidigare. För att inte tala om att han väl är ledig minst två dagar i veckan men antagligen fler.  Det finns massor av tillfällen om bara vill. Bebistiden är jobbig, och då får man dels hjälpas åt, dels får man prioritera sömn och ha ribban låg vad gäller andra saker. 

Nu vet jag inte hur du funkar, men uppenbart annorlunda än många andra. Att "ta en behaglig tupplur" klockan 17-18 för att sen äta och somna om senare - när mannen kommit hem, kaoset pågår runt om etc. Det händer ju inte. 

Plus att det ju mkt väl är så att det äldsta barnet har en aktivitet en kväll.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Karin) skrev 2025-02-17 11:37:55 följande:
    Nu vet jag inte hur trött TS är, men jag minns att jag kunde somna på pinnstolen vid köksbordet med familjen omkring mig när jag sov sådär lite. Somnade på lekplatsen också. Vågade inte gå dit som ensam vuxen när jag var som tröttast för risken fanns att jag somnade och inte hade koll på barnen. Hade jag då lagt mig i sängen efter middagen och fått ligga ostörd hade jag nog sovit till morgonen därpå. 
    Jag kan bara tala för mig. Men jag har varit så trött stundtals under småbarnsåren att jag haft svårt med minnet om dagarna och känt att jag pratar i sirap. Och haft som overklighetskänslor. Dock har kroppen då varit så uppe i högvarv av belastningen att jag inte kunnat sova när jag lagt mig ned, även om jag varit yr av trötthet. Det har tagit rätt lång tid av ändrade sömnmönster med barn som börjar sova mer innan det släppt.
  • Anonym (Oj)
    Aliona skrev 2025-02-17 11:32:39 följande:
    Då kan de äta först tillsamman, och sen går ts och lägger sig tidigt medan pappan nattar barnen. Man använder öronproppar, stänger dörren och förlitar sig på att pappan fixar kaoset (varför det nu nödvändigtvis måste vara kaos?) Och åter igen, det var ju vara en av skiften, medan andra dagar ser annorlunda ut. Jag har gett massor exempel på hur man skulle kunna göra så att ts får så mycket sömn det går under de månader som hon är föräldraledig och pappan jobbar, men du verkar tycka att allt är omöjligt? 
    Jag tycker många av förslagen lägger allt på mamman. Och inga av dina förslag hade funkat för min del, sett till hur jag mådde när jag hade sömnbrist. Det som krävdes hos oss var att mannen ändrade arbetstiderna.
  • Anonym (Oj)
    Aliona skrev 2025-02-17 12:09:42 följande:

Fast nu handlar det ju inte om dig, utan om ts. Bara för att det inte funkade för dig, så innebär det inte att det inte funkar för ts, eller hur? En del av problemen som jag ser i dina svar är att det inte går att sova på dan, att det är kaos hemma, och att mamman ändå måste sköta hushållet. Varför måste det vara så? Varför kan pappan inte ta hand om barn och hem när han inte jobbar? De flesta (alla?) pappor jag känner gör allt sånt utöver att jobba, och mamman gör det när hon jobbar och han är föräldraledig. Och det är inte att lägga krut på mamman, utan att lägga krut på pappan, och att man hjälps åt så att den som jobbar får hobba och att den som är hemma kan få vila och avlastning. 

Att ändra sina arbetsrider kan absolut vara en lösning om inget annat funkar. Det är kanske lättare sagt än gjort dock. Men han kan gå ner i tid, eller ta fl-dagar, eller helt köra dubbeldagar de jobbigaste månaderna. Mår mamman riktigt dåligt så finns också alternativet att han vabbar eller helt tar över föräldraledigheten tidigare än planerat. 

Du läser in saker i mina svar som inte är där.

Jag reagerar för att just svar som dina är de som ofta kommer och hade det varit just så enkelt hade de här trådarna ofta inte uppstått. Mammor som kan sova ikapp på dagen är inte de som ofta ropar högt av sömnbrist.

Att bara släppa allt sekunden när pappan kommer innanför dörren är också något som är rätt orealistiskt för många just eftersom man inte är en robot. Är man mitt i något så är det inte bara att släppa det man har för händer och pappan tar vid sömlöst.  

Min man gör sitt hemma med, vi delar upp ansvaret. Men sömnbristen led jag av. Att sova ikapp dagtid var omöjligt eftersom barnet sov i en rullande vagn och vaknade när jag stannade. Hade vi sele på var det som att sela på sig en vildkatt. Det var bara just att han kunde ändra hur han jobbade som gjorde skillnaden när allt annat redan uteslutits. 

Som du säger finns ju en del saker som går att göra för att underlätta som inte bara är att mamman ska sova när barnet sover, så att säga. För det tipset är det faktiskt många som inte kan nyttja.
Svar på tråden Man som aldrig tar barnen på natten