Aliona skrev 2025-02-17 12:09:42 följande:
Fast nu handlar det ju inte om dig, utan om ts. Bara för att det inte funkade för dig, så innebär det inte att det inte funkar för ts, eller hur? En del av problemen som jag ser i dina svar är att det inte går att sova på dan, att det är kaos hemma, och att mamman ändå måste sköta hushållet. Varför måste det vara så? Varför kan pappan inte ta hand om barn och hem när han inte jobbar? De flesta (alla?) pappor jag känner gör allt sånt utöver att jobba, och mamman gör det när hon jobbar och han är föräldraledig. Och det är inte att lägga krut på mamman, utan att lägga krut på pappan, och att man hjälps åt så att den som jobbar får hobba och att den som är hemma kan få vila och avlastning.
Att ändra sina arbetsrider kan absolut vara en lösning om inget annat funkar. Det är kanske lättare sagt än gjort dock. Men han kan gå ner i tid, eller ta fl-dagar, eller helt köra dubbeldagar de jobbigaste månaderna. Mår mamman riktigt dåligt så finns också alternativet att han vabbar eller helt tar över föräldraledigheten tidigare än planerat.
Du läser in saker i mina svar som inte är där.
Jag reagerar för att just svar som dina är de som ofta kommer och hade det varit just så enkelt hade de här trådarna ofta inte uppstått. Mammor som kan sova ikapp på dagen är inte de som ofta ropar högt av sömnbrist.
Att bara släppa allt sekunden när pappan kommer innanför dörren är också något som är rätt orealistiskt för många just eftersom man inte är en robot. Är man mitt i något så är det inte bara att släppa det man har för händer och pappan tar vid sömlöst.
Min man gör sitt hemma med, vi delar upp ansvaret. Men sömnbristen led jag av. Att sova ikapp dagtid var omöjligt eftersom barnet sov i en rullande vagn och vaknade när jag stannade. Hade vi sele på var det som att sela på sig en vildkatt. Det var bara just att han kunde ändra hur han jobbade som gjorde skillnaden när allt annat redan uteslutits.
Som du säger finns ju en del saker som går att göra för att underlätta som inte bara är att mamman ska sova när barnet sover, så att säga. För det tipset är det faktiskt många som inte kan nyttja.