• Anonym (Zebra)

Smärta i höger sida

Jag har nu i en vecka haft ont i höger sida. Började med en spännande smärta i höger sida samt svullnade upp nertill i magen. Under veckan har det inte varit lika kraftigt men gått upp och ner. Jag har också fått ont i ben och rygg på höger sida. 

Jag har varit pigg för övrigt och kunnat röra mig som vanligt men det spänner till ibland i sidan samt har jag svårt att ligga på rygg och ens sidan då det trycker. 

Jag har varit hos vårdcentralen. Kollat för urinvägarna då det känns något konstigt när jag kissar. Inget där. Tagit blodprover men inget där heller. De har också kollar för blindtarmen och slutligen har jag fått träffa en gynekolog då jag har 4 missfall i bagaget misstänkte jag själv en cysta. MEN inget där heller! Så jag fick snällt gå hem med rådet att ta Alvedon?.

Jag funderar fortfarande på vad det kan vara denna spännande känsla i höger sida som även bränner ibland. Kan det vara en sträckning? Jag har stretchat varje dag nu men såg att det inte var så bra om det är en sträckning. Det enda jag kan komma på är att jag bytt skor på jobbet och jag går 10 timmar om dagen i princip. Eftersom jag har ont i höger sida där jag även har ett inlägg för halgus valugs. 

Har någon känt denna smärta i sidan någon gång? 

• Svar på tråden Smärta i höger sida
  • Anonym (Ja)

Ja har haft så till och från i flera år. Om det är nedtill på höger sida du menar. Hade även ont i ryggen på samma sida. Så det var svårt att veta var smärtan egentligen kom ifrån. Fick söka massa gånger för det. Gjorde till och med koloskopi, men dom hittade inget. Vid det tillfället fick jag ta laxermedel och då försvann smärtan helt o hållet. 

• Anonym (Zebra)

Anonym (Ja) skrev 2025-02-16 11:15:40 följande:

Ja har haft så till och från i flera år. Om det är nedtill på höger sida du menar. Hade även ont i ryggen på samma sida. Så det var svårt att veta var smärtan egentligen kom ifrån. Fick söka massa gånger för det. Gjorde till och med koloskopi, men dom hittade inget. Vid det tillfället fick jag ta laxermedel och då försvann smärtan helt o hållet. 

Precis, nertill på höger sida. Vid höftbenet och en bit in. Hmm, kan det ha med magen att göra. Har haft mycket problem med den i snart ett år. Är ju livrädd att det inte kommer gå över! 

Vad hade du för andra symptom? 

• Anonym (Ja)

Nja egentligen var det bara att smärtan satt där nertill och ibland visste jag inte om det kom från ryggen eller från magen. 2 olika läkare har sagt att det är IBS (en gynekolog och en mag-o tarmläkare). Det kunde göra väldigt ont i det området och en jobbig ihållande smärta.

• Anonym (Zebra)
    Lynx123 skrev 2025-02-16 13:01:32 följande:

Har du kollat upp tarmarna ordentligt? Gallsten? Äggstockarna?

Nej, det var väl det enda som inte pratades om, just tarmarna. Men det var väl för att de trodde att det var någon cysta. Men allt ser bra ut där. Hur vet man om det är gallsten? Då har man väl jäkligt ont? 
  • Anonym (Ja)

Om du har gallsten så gör det ont på samma sida men högre upp, vid revbenen.

• Anonym (Zebra)
    Anonym (Ja) skrev 2025-02-16 13:03:53 följande:

Nja egentligen var det bara att smärtan satt där nertill och ibland visste jag inte om det kom från ryggen eller från magen. 2 olika läkare har sagt att det är IBS (en gynekolog och en mag-o tarmläkare). Det kunde göra väldigt ont i det området och en jobbig ihållande smärta.

Det är väl inte helt omöjligt då. Har ju som sagt haft mycket problem med magen från och till hela livet. Nu senaste året har det kommit pga stress. Det är verkligen en konstig smärta. Det liksom spänner. Som du har sträckt dig. Funderar mycket på om det är någon kota i ryggen som kan trycka på nåt också. Men det är svårt att hitta koppling när det blir sämre eller bättre. 
  • Anonym (Ja)

För mig började det med att jag hade burit tungt på ena sidan av kroppen, så jag trodde till en början att det var ryggen. Hade massa konstiga symtom från ryggen och blodsutgjutningar i skinkan på höger sida bland annat. Men när det hade gått ett tag så insåg jag att det nog ändå var magen det kom ifrån. Möjligen med nån slags nervpåverkan från ryggområdet. Men ju äldre man blir desto fler konstigheter verkar uppstå i kroppen som ingen har hört talas om. Men så länge det inte är farligt kan man förhoppningsvis lära sig att leva med vissa smärtor.

• Lynx123
    Anonym (Zebra) skrev 2025-02-16 14:13:31 följande:
    Nej, det var väl det enda som inte pratades om, just tarmarna. Men det var väl för att de trodde att det var någon cysta. Men allt ser bra ut där. Hur vet man om det är gallsten? Då har man väl jäkligt ont? 
    Gallsten kan yttra sig på flera olika sätt - kan tex sitta på en specifik punkt, stråla hit o dit eller ge en känsla av illamående.

Har de tagit ett rutintest (tror att det heter 125) för äggstockscancer? Tror absolut inte att det är det men det bör uteslutas. Be också.om en utredning för tarmarna - kan vara tarmfickor eller någon inflammation.

Hoppas att det går över snart.
  • Anonym (Zebra)
    Anonym (Ja) skrev 2025-02-16 18:36:00 följande:

För mig började det med att jag hade burit tungt på ena sidan av kroppen, så jag trodde till en början att det var ryggen. Hade massa konstiga symtom från ryggen och blodsutgjutningar i skinkan på höger sida bland annat. Men när det hade gått ett tag så insåg jag att det nog ändå var magen det kom ifrån. Möjligen med nån slags nervpåverkan från ryggområdet. Men ju äldre man blir desto fler konstigheter verkar uppstå i kroppen som ingen har hört talas om. Men så länge det inte är farligt kan man förhoppningsvis lära sig att leva med vissa smärtor.

Jag har ett jobb som är väldigt tungt så absolut. Det konstiga är att jag i samband med när detta började gick jag ont i ryggen. Ländryggen på samma sida samt att i fredags kom smärta i höger ben och nu i helgen har jag haft ont i hela ryggen i princip. Sidan är ändå något bättre men jag känner det. Särskilt om jag sitter så jag behöver spänna det eller om jag ligger ner på rygg så det trycker emot. Magen är också konstigt svullen nertill och stenhård men bara nertill. Tycker samtidigt att skulle det vara något med magen skulle jag väl ha ont i magen. Det har jag inte. Denna veckan har magen varit bättre än på länge. Vilket också är sjukt. Jag fattar verkligen inte vad det är och jag är så nojig att det aldrig kommer gå över! Jag vet inte heller vad jag ska göra. Läkaren har känt på min mage och det var liksom inga konstigheter som utbuktningar eller så. 
Svar på tråden Smärta i höger sida