Inlägg från: Anonym (Kom igen) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kom igen)

Jag frågade ChatGTP om likheter mellan Hitler och Donald Trumps politik.

Alla som kan sin historia vet att det är mil mellan Trump och Hitler. Att göra den jämförelsen blir mer ett bevis på vilken politisk hemvist man har själv.

60% av arvsmassan hos en bananfluga är densamma som i oss människor. Är vi lika bananflugor?

• Anonym (Kom igen)
    flemens skrev 2025-02-16 11:22:50 följande:
    På vilket sätt är det "mil mellan.." deras sätt att komma till makten?

Missnöjet var på en helt annan nivå än idag. Versaillesfreden var orimlig och det skapade en inflation och en ekonomisk depression utan dess like. Folks hela besparingar gick upp i rök och man hade inte råd med en bit bröd ens.

När Trump tog över bodde dom flesta kvar i sina hus och hade råd med mat, nöjen etc

Hitler arrangerade försök till statskupper och försöka ta över hela landet med våld, inte att ta sig in i en byggnad som Trump.

Hitler dödade massa meningsmotståndare, Trump har mer flyttat på dom, inte haft ihjäl dom.

Hitler tog över i princip hela Europa genom att kriga ner dom och döda stora mängder människor, gör Trump det?

Hitler satte Davidsstjärnor på judarna, transporterade dom till arbetsläger och mördade dom. Är det något som Trump sysslar med?

Jag kan fortsätta men orkar nog inte ta mer just nu.

• Anonym (Kom igen)
    Anonym (Rätt) skrev 2025-02-16 12:04:52 följande:
    Jag hoppas att du har rätt. Den som lever får se.
    Det finns skillnader, men också likheter. Precis som Trump, gjorde inte Hitler allt på en gång.
    Erfarenheterna från andra världskriget finns ju  så en identisk strategi lär ju inte fungera. 

Oavsett, personligen anser jag att det är för tidigt att dra slutsatser åt något håll.

Det var därför jag tog exemplet med bananflugan som till 60% har samma DNA som vi människor. Är vi lika?

Dessa typer av trådar är mest för haters som vill bekräfta sin egen svartvita världsbild. Enligt mig.

• Anonym (Kom igen)
    Anonym (Rätt) skrev 2025-02-16 12:21:18 följande:
    Enligt dig, ja.
    Eller kanske även genuint oroliga som söker perspektiv, vilket du, om än på ett rätt nedvärderande sätt, försökte ge. ( Och faktiskt gav,  även utan en överdriven liknelse, som inte lär lugna många.)
    Jag försökte ge perspektiv, men är inte heller perfekt. Min förklaringsmodell kanske inte var så bra. 
Svar på tråden Jag frågade ChatGTP om likheter mellan Hitler och Donald Trumps politik.