Inlägg från: Anonym (Gillar prestationsbaserad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gillar prestationsbaserad)

Vad har ni för lön?

Försäljningschef i ett småföretag inom fordonsindustri.
    Nära 40 yrkesverksamma år.
    Tvåårigt gymnasium i grunden men sedan en hel del vidareutbildningar.
    Månadslön ca 45' + provisioner och prestationsbaserade och resultatbaserade bonusar på ungefär lika mycket förra året (årsinkomst ca 1,1), lite mer innevarande år.
    Fri bil "vid tjänsteutövning". Arbetsgivaren betalar dessutom en bra tjänstepension och privat sjukvårdsförsäkring.
    En del bonusar har jag valt omvandla till aktier i bolaget.

Jag trivs utmärkt med jobbet men skulle gärna ha mer prestationsbaserad och lägre fast lön.
    Både roligt, intressant och tillfredsställande att vara chef över flera yngre förmågor som betraktar sig själva som mycket välutbildade, men som uppenbarligen inte klarar leverera kundnytta så de kommer upp i samma provisioner och bonusar som jag.
    Det verkar som högre utbildning ofta innebär att man önskar sig högre fast lön och ingen prestationsbaserad del? Många är inte beredda prioritera att leverera nytta för våra betalande kunder, vilket i sin tur medför att de tjänar mindre än jag.
    Ingen av våra betalande kunder bryr sig om utbildning men värdesätter vår (min) förmåga att leverera kundnytta.

Nu planerar jag att snart gå pension, vid 59, för att ha många goda år kvar med god hälsa, och för att jag ska hinna göra av med pengarna. Men jag älskar att jobba så kommer förmodligen ta lite uppdrag som konsult under höst/vinter, kanske motsvarande 25% på årsbasis. Kommer enbart ta betalt efter prestation.

Svar på tråden Vad har ni för lön?