Aliona skrev 2025-02-17 05:05:10 följande:
Vi kallar varandra inte för fula saker, hotar inte, ställer inte ultimatum, gör inga personpåhopp, bråkar om agerande - inte person, undviker generaliseringar och håller oss till frågan som vi bråkar om.
Sen har vi en stor skillnad, nämligen att för mig blir det bråk när jag går in i affekt och verkligen behöver uttrycka mina känslor av ilska. Jag kan därför höja rösten och låta en strid ström av ord komma. Jag skriker inte, håller mig fortfarande sakligt och använder aldrig någon form av våld, men jag höjer rösten. Det är oacceptabelt för min partner. Hon klarar inte av att jag höjer rösten, hon får nästan panik. I hennes värld ska man i alla lägen prata med en normal och lugn röst. Det klarar inte jag och jag tycker att man också ska få vara båda arg och ledsen och få uttrycka det.
Har ni kommit fram till en lösning/överenskommelse gällande höjd röst eller fortsätter ni bara på samma sätt - att du höjer rösten och att hon fortsatt tycker att det är oacceptabelt/får panik över det? Vi har även lätt att ta till höjd röst i ett bråk. vi har kommit överens om att vi med exempelvis ordet ?timeout? ska kunna undvika sådana scenarion och verkligen försöka undvika höjd röst båda två men tycker fortfarande att det är fruktansvärt svårt att göra det bara sådär. Jag dras lätt med i känslor och tar till en höjd röst och min partner svarar lätt med höjd röst då, så har vi ett bråk.