• Anonym (hemskt)

Kissar på mig ofrivilligt

Jag är en kvinna på snart 40 år som aldrig har fött barn.
    Det kommer kiss om jag nyser tex. Men kan även läcka lite ibland annars med. 
    Jag har gjort knipövningar i nästan ett år och mannen tycker jag är ?tajt? under sex.
    Så borde ju ha tränat upp musklerna då? Men att det ändå kommer urin borde ju vara något fel och annan orsak då?
    Får man gratis inkontinensskydd på vårdcentralen?

• Svar på tråden Kissar på mig ofrivilligt
  • Mickezzz

Be vårdcentralen undersöka dig ordentligt, även kan du opereas för det. 

Min fru har gjort det väldigt vanligt framförallt för dom som fött barn.

• Anonym (hemskt)
    Mickezzz skrev 2025-02-17 19:44:18 följande:

Be vårdcentralen undersöka dig ordentligt, även kan du opereas för det. 

Min fru har gjort det väldigt vanligt framförallt för dom som fött barn.

Tack snälla för ett svar

Usch operation vet jag inte om jag vågar? Kan det vara farligt att inte operera eller mer bara jobbigt? Tänkte att det kanske går att få inkontinensskydd, har hört att man har rätt att få den hjälpen?
  • Anonym (Hm)

Kontakta din VC för hjälp.

• Mickezzz
    Anonym (hemskt) skrev 2025-02-17 19:47:19 följande:
    Tack snälla för ett svar

Usch operation vet jag inte om jag vågar? Kan det vara farligt att inte operera eller mer bara jobbigt? Tänkte att det kanske går att få inkontinensskydd, har hört att man har rätt att få den hjälpen?

Jo min fru är väldigt rädd för op också, men obehaget vägde över.
    Op tog inte många minuter och bara lokalbedövning. 

Fick inte lyfta tungt under en period.
    Minns inte exakt vad op heter men dom liksom tejpar upp urinröret..

• Anonym (fs)

Alltså här kan jag tycka att man bord fundera mer över allergier eller annat.

När jag till exempel har druckit alkohol (sprit) så delas har jag svårt att tömma mig helt, kan ju sitta hur länge som helst i prinvip och dels så kan jag vakna av at jag känner mig kissnödig och går jag inte till toan direkt så riskerarjag att kissa på mig. NU har jag inte gjort det, men det har varit nära. 

Jag tror på allergier helt klart. Man kanske inte alltid är medveten om at man är det eller så dricker / äter man något som påverkar. Ex min mormor har råkat ut för att kissa på sig om nätterna. Vi diskuterade och det kom fram att hon dricker björksaft och att det var i samband med det som hon antagligen kissar på sig.

Hade jag varit du så hade jag gått över till "säker" kost. Som du vet har fungerat tidigare utan att du känt dig kissnödig eller att en nysning räckte. Och sedan provat mig fram och noterat 3 dagar framtå hur kroppen reagerar. 

• Anonym (234)

Känslig fråga kanske? men är du normalviktig?

Jag är 35 och har inte fött barn men när jag gick upp i vikt för ett par år sen så började jag även läcka vid nysningar.
    Tror att det kan ha att göra med den extra tyngden/trycket nedåt.

Jobbigt, men inget jag sökt vård för.
    Hoppas att det blir bättre av träning, knipövningar och viktnedgång :)

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Hona)

Om du inte vill göra en operation (förstår att det är obehagligt) finns det en behandling som heter hipex och som flera kliniker erbjuder. Jag är mitt i min behandling nu (man ska tydligen göra den flera gånger och jag har hittills märkt en ganska stor skillnad. Men det kostar ju såklart.. :/

• Cereal Killer

Börja med att söka hjälp och se vad de har att erbjuda. Operationen brukar vara att man sätter in en liten tejpbit under urinröret. Det är en sk minimalinvasiv procedur som går på max en halvtimme. 

• Cereal Killer
    Anonym (hemskt) skrev 2025-02-17 19:47:19 följande:
    Tack snälla för ett svar

Det är inte farligt att låta bli. Men kanske onödigt att behöva lida 40-50 år till i onödan för något som ofta är himla enkelt att fixa. 
Svar på tråden Kissar på mig ofrivilligt