• Anonym (Svullen)

Bästa tips mot uppblåst mage?

Snälla ge mig era bästa tips (som faktiskt har gett resultat) för uppblåst mage? Jag är less på att folk frågar om jag är gravid (🙃) och byxorna är för trånga och det är ju verkligen allmänt oskönt att vara så svullen. Är okej när jag vaknar mer ju längre dagen går desto mer svullen blir jag, på kvällen ser jag jättegravid ut och magen blir stenhård. 

• Svar på tråden Bästa tips mot uppblåst mage?
  • Anonym (…..)

Haft såna också det enda som hjälpt mig är motion och träning.

• Anonym (The bug)

Laktosfritt, har du testat det?

• Anonym (Svullen)
    Anonym (?..) skrev 2025-02-17 20:03:10 följande:

Haft såna också det enda som hjälpt mig är motion och träning.

Hjälper träningen mot uppblåstheten? Hur lång tid tog det för dig att få resultat och vilken typ av träning gjorde du?
  • Anonym (Svullen)
    Anonym skrev 2025-02-17 20:13:17 följande:

Mer motion
    mindre mat

vilken träning gjorde du som gav effekt? 

mindre mat fungerar absolut inte för mig, att vara hungrig triggar igång min mage väldigt mycket så jag blir mer uppsvälld. Är inte så stor i maten redan och äter ganska nyttigt, sällan skräpmat, godis, läsk osv 

• Anonym (Svullen)
    Anonym (The bug) skrev 2025-02-17 20:17:19 följande:

Laktosfritt, har du testat det?

Ja testat både laktosfritt och glutenfritt men tycker aldrig det har gjort någon skillnad. Både uteslutit det separat men också samtidigt.
  • Anonym (Proviva)

Har du testat ett glas Proviva morgon och kväll? För mig räcker det med ett halvt per gång men man får väl prova sig fram.

• Anonym (The bug)
    Anonym (Svullen) skrev 2025-02-17 21:11:34 följande:
    Ja testat både laktosfritt och glutenfritt men tycker aldrig det har gjort någon skillnad. Både uteslutit det separat men också samtidigt.
    Okej. Har du testat probiotika för att stärka magens bakterieflora?

För om det blir gasigt är det ju ofta att det som lever där i kombination med maten du äter producerar mycket gas. Om du konkurrerar ut någon bakteriestam mot andra goda bakterier borde problemet åtminstone teoretiskt sett minska.

Men den enda kollega jag haft som hade synligt svällande mage under dagen hade just "mjölkmage", alltså hon tålde inte mjölkprodukter överhuvudtaget utan blev som en ballong av dem oavsett laktosfritt eller ej. 
  • Anonym (enzym)
    Anonym (Svullen) skrev 2025-02-17 19:50:08 följande:
    Bästa tips mot uppblåst mage?

Snälla ge mig era bästa tips (som faktiskt har gett resultat) för uppblåst mage? Jag är less på att folk frågar om jag är gravid (🙃) och byxorna är för trånga och det är ju verkligen allmänt oskönt att vara så svullen. Är okej när jag vaknar mer ju längre dagen går desto mer svullen blir jag, på kvällen ser jag jättegravid ut och magen blir stenhård. 

Matsmältningsenzymer och saltsyra.

Finns att köpa på hälsokost och likande. Man tar till alla större måltider. Då smälter man maten bättre och magen blir inte lika uppblåst. 
  • Anonym (Anonym)

Kan det vara ibs? 
    Som de ovanstående skriver, testa laktosfritt och glutenfritt ett tag och se om det blir bättre. Kanske är något som du är känslig mot. 

Svar på tråden Bästa tips mot uppblåst mage?