• Anonym (Svullen)

Bästa tips mot uppblåst mage?

Snälla ge mig era bästa tips (som faktiskt har gett resultat) för uppblåst mage? Jag är less på att folk frågar om jag är gravid (🙃) och byxorna är för trånga och det är ju verkligen allmänt oskönt att vara så svullen. Är okej när jag vaknar mer ju längre dagen går desto mer svullen blir jag, på kvällen ser jag jättegravid ut och magen blir stenhård. 

• Svar på tråden Bästa tips mot uppblåst mage?
  • LaFontaine

Jag var också svullen och uppblåst, speciellt om kvällarna och ännu värre vid ägglossning och mens. Jag började äta en kapsel probiotika dagligen och magen är så mycket bättre. Jag har fått en lugnare mage, och uppblåstheten är nästan borta. Inte ens vid mens, sväller magen upp på det viset längre. 

• LaFontaine
    Anonym (Svullen) skrev 2025-02-17 21:09:10 följande:
    Hjälper träningen mot uppblåstheten? Hur lång tid tog det för dig att få resultat och vilken typ av träning gjorde du?
    Jag tror att dessa kopplar dina problem till övervikt, det vill säga, människor med noll koll på läget.
    I mitt fall blev magen ännu mer svullen av träning och speciellt löpning som ju kan ha en tendens att sätta igång magen. 
  • Anonym (Junie)

Om det är IBS kan nyttiga saker också skapa kaos. Man kan blir känsligare mot fiber, som i vissa grönsaker. Jag blev tvungen att dra ner rejält på grönsaker. Även undvika fiberhavregryn etc.

Att minska ner på gluten o laktos kan också göra mycket. Min mage var som bäst när jag provade utesluta gluten, Sen gick jag ner i vikt som bonus (även om maten blev mer trist förstås).

• Anonym (Junie)
    Anonym (Junie) skrev 2025-02-19 10:37:02 följande:

Om det är IBS kan nyttiga saker också skapa kaos. Man kan blir känsligare mot fiber, som i vissa grönsaker. Jag blev tvungen att dra ner rejält på grönsaker. Även undvika fiberhavregryn etc.

Att minska ner på gluten o laktos kan också göra mycket. Min mage var som bäst när jag provade utesluta gluten, Sen gick jag ner i vikt som bonus (även om maten blev mer trist förstås).

Glömde skicka med länk
    www.godare.se/artiklar/guider/a/nynGga/frukt-och-gronsaker-du-ska-undvika-om-du-har-ibs
  • Anonym (Ui)

Dricker du mycket kolsyra?

• Anonym (Donna)

Mirakelmedlet som "räddade" mig, Iberogast.

Testa det, funkade verkligen jättebra för mig.

• Anonym (Svullen)
    Anonym (Proviva) skrev 2025-02-17 21:23:24 följande:

Har du testat ett glas Proviva morgon och kväll? För mig räcker det med ett halvt per gång men man får väl prova sig fram.

Nej, proviva har jag inte provat, har som fått för mig att det är mer socker än bra saker i men har som sagt ingen erfarenhe. jag får ge det ett försök!
  • Anonym (Svullen)
    Anonym (enzym) skrev 2025-02-18 08:40:56 följande:
    Matsmältningsenzymer och saltsyra.

Finns att köpa på hälsokost och likande. Man tar till alla större måltider. Då smälter man maten bättre och magen blir inte lika uppblåst. 
    Saltsyra har jag aldrig hört talas om Innan, spännande det ska jag prova!
  • Anonym (Svullen)
    Anonym (Donna) skrev 2025-02-19 19:40:17 följande:

Mirakelmedlet som "räddade" mig, Iberogast.

Testa det, funkade verkligen jättebra för mig.

Okej spännande, aldrig hört talas om! Gjorde du några andra förändringar samtidigt?
  • Anonym (Svullen)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:09:45 följande:

Kan det vara ibs? 
    Som de ovanstående skriver, testa laktosfritt och glutenfritt ett tag och se om det blir bättre. Kanske är något som du är känslig mot. 

Ja IBS har jag. Har dock provat att utesluta det tidigare och det gav tyvärr inget resultat. 
Svar på tråden Bästa tips mot uppblåst mage?