Inlägg från: Anonym (Mm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mm)

Vad händer med barnet?

Det har kanske ändrats på +20 år, men "på min tid" utreddes faserskap alltid om föräldrarna inte var gifta, hur uppenbart det än var att mannen var lr inte var far till barnet, så under förutsättning att saker inte har ändrats så blir det utredning om de inte var gifta; automatisk vårdnad om de var gifta.

• Anonym (Mm)
    Aliona skrev 2025-02-18 08:17:42 följande:
    Var det verkligen så? I väldigt många år nu har vi ju haft faderskapserkännande, dvs att pappan bara skriver på erkännande av faderskapet om föräldrarna är ogifta. Utredning gjordes/görs bara om det inte fanns någon pappa som skriver på eller om det på annat sätt är oklart. 
    Där ser man! Men ja - det var verkligen så. Jag och äldsta barnets far fick komma på ett tvåtimmars möte där vi blev utfrågade i detalj om vårt sexliv, evt sex med andra osv. Helt sjukt. Glad att höra att det inte längre är på det viset.
  • Anonym (Mm)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 09:21:18 följande:
    Menar du att för drygt 20 år sen så dna-testades alla barn vars föräldrar inte var gifta? Haha knappast. Det hade blivit väldigt dyrt. Och ännu dyrare och krångligare då. Och då skulle Familjeliv svämma över av folk vars barn dna-testats eller som själva blivit testade vid födseln. Det var ovanligt att dna-testa barn då. Man skrev inte under faderskap via länk på nätet som idag så man fick väl fylla i en blankett och skicka in, alternativt boka ert möte med en socialhandläggare (vilket man kan göra idag också). Det var kanske det som menades med att "utreda" faderskap? 
    Haha va? När har jag sagt det? Jag sa att det gjordes en utredning, vilket är exakt som det var.
  • Anonym (Mm)
    Aliona skrev 2025-02-18 14:16:19 följande:

Fy tusan vad jobbigt, och kränkande (för att använda ett uttjatat ord, men i det här fallet tycker jag det). 

Jag och min fru fick också gå igenom båda faderskapsutredning och utredning för närståendeadoption när vi skaffade barn genom insemination i Danmark. Vi var (är) gifta, planerat barnet tillsammans, varit på alla undersökningar tillsammans, bekostat det tillsammans, min fru inswmiberade mig, tog hand om mig genom graviditetet, var med på förlossningen, och var den som låg på barn-iva med bebisen första dagarna, delade all föräldraledighet. Sen fick vi sitta på soc och övertyga att hon var fullgod mamma till vårt barn och att det var för barnets bästa att få två juridiska föräldrar. Idag hade föräldrapresumtionen gällt så tack och lov slipper andra göra samma. 

Herregud .. ja, man får vara glad att utvecklingen iaf går framåt i vissa avseenden ...
  • Anonym (Mm)
    EpicF skrev 2025-02-18 14:26:10 följande:

Var ni ett etablerat par? Eller tillfälliga sexpartners? 
    Vi var ett etablerat par sen 10 år tillbaka ...
  • Anonym (Mm)
    EpicF skrev 2025-02-18 14:45:19 följande:
    Märkligt att ni skulle behöva gå igenom det då. Tillhör inte praksis. 
    Eh ... jo? På den tiden var det i allra högsta grad praksis. Det var standardförfarandet om man knye var gifta.
  • Anonym (Mm)
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 16:02:02 följande:
    Eh ... jo? På den tiden var det i allra högsta grad praksis. Det var standardförfarandet om man knye var gifta.
    *praxis
    *inte
  • Anonym (Mm)
    Ezmeraldah skrev 2025-02-18 17:20:44 följande:
    Ja men då hade ju inte gjort nån skillnad om det inte togs dna-test. Då hade ju mamman och hennes partner kunnat säga att han var pappan precis som man kan idag. Att det kallades "utredning" gör ju ingen skillnad i praktiken. För en utomstående hade ju ändå inte kunnat bevisa att han var biologisk pappa med mindre än ett dna-test.

Det TS undrar är väl i klartext om hon kan tvingas dna-testa sitt barn för att en annan man anser sig vara biologisk pappa eller för att hennes barn inte ser ut som mannen hon lever med, om jag förstår saken rätt. Då spelar det ju inte så stor roll om man får sitta och prata med en handläggare och svara på frågor eller om det räcker att fylla i en länk på nätet. 
    Nej det har du självklart rätt i 😊 Jag svarade bara på frågan - kommer faderskapet utredas - utan att läsa mellan raderna ... men din tolkning är ju klart rimligare 😊
Svar på tråden Vad händer med barnet?