Ezmeraldah skrev 2025-02-20 03:10:58 följande:
Haha nu tror jag 50-talet ringde? Barnet är mörkhyat = kvinnan har varit med en annan man = en utomstående man kan kräva att barnet dna-testas för att han också är mörkhyad? Allvarligt? Jag hoppas verkligen att vi har kommit längre än så. Det finns ju fler sätt att få barn. Äggdonator, spermadonator, embryodonation, privat insemination, "regnbågsfamiljer" osv. Och vem vet, kvinnan har kanske haft flera mörkhyade älskare. Det kan ha skett en våldtäkt. Det finns fall där par gjort ivf och av misstag fått ett annat pars embryo återinfört. Riktigt så enkelt är det nog inte.
Nu tänkte du nog inte efter innan du svarade och jag missade att på familjeliv måste man vara otroligt tydlig när man skriver.
GIVETVIS menade jag inte att vilken mörkhyad man som helst på gatan kan se ett ljushyat par med ett mörkhyat barn och tänka; "Åh fan det där är nog mitt barn, jag ska begära ett faderskapstest".
Jag menar givetvis att ett ljushyat gift par som får ett barn med mörkare hy och det finns en mörkhyad man som kvinnan har haft sex med, oavsett om maken vet om det eller inte, så är det möjligt att barnets rätt att veta sitt ursprung trumfar makens ev önskan att det inte blir så om den mörkhyade mannen begär ett test.
Om ett par har använt sig av spermadonation eller ivf så vet ju BÅDE mannen och kvinnan om det samt att det står i journalen om det har gått via sjukvården och då föreligger så klart inget behov av faderskapstest.
Är det ett samkönat kvinnligt par som använt sig av privat donation så har ju mannen som gett sin sperma vetskap om hur familjen är tänkt att bli och har kvinnan raggat upp en snubbe på krogen för att bli gravid så finns ju risken, iaf i en småstad att mannen börjar fundera om han träffar på kvinnan igen, då med ett barn som skulle kunna vara hans.