Inlägg från: Ezmeraldah |Visa alla inlägg
  • Ezmeraldah

Vad händer med barnet?

Vadå uppenbart? Man kan få barn med hjälp av spermadonator eller embryodonation osv. Är de gifta räknas han som juridisk pappa. Är de inte gifta får han skriva på för faderskap och det kan han göra redan innan barnet föds. Pappan kan begära faderskapstest om han vill det av nån anledning. Men det är ju inte så att sjukvårdspersonal eller nån myndighet lägger sig i för att de inte tycker att barnet liknar pappan till utseendet. 

• Ezmeraldah
    Anonym (Kil) skrev 2025-02-18 07:20:39 följande:

En följdfråga, kan biopappan kräva något? Alla som
    känner dem kommer fatta vem det är.

I princip nej. Det är vårdnadshavarna som måste godkänna att faderskapstest ska tas på barnet. Utomstående kan inte begära det. Det är vårdnadshavarna som bestämmer över sitt barn och vilka prover som ska tas på barnet. Det kanske görs undantag om det finns "starka skäl" av nån anledning. Mannen som anser sig vara biologisk pappa kan kanske kontakta en jurist och försöka stämma vårdnadshavarna. Men då får han nog ha mer "bevis" än att han tycker att barnet liknar honom till utseendet. Jag tror att myndigheterna ser till barnets bästa i ett sånt fall. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 07:39:08 följande:

Det har kanske ändrats på +20 år, men "på min tid" utreddes faserskap alltid om föräldrarna inte var gifta, hur uppenbart det än var att mannen var lr inte var far till barnet, så under förutsättning att saker inte har ändrats så blir det utredning om de inte var gifta; automatisk vårdnad om de var gifta.

Menar du att för drygt 20 år sen så dna-testades alla barn vars föräldrar inte var gifta? Haha knappast. Det hade blivit väldigt dyrt. Och ännu dyrare och krångligare då. Och då skulle Familjeliv svämma över av folk vars barn dna-testats eller som själva blivit testade vid födseln. Det var ovanligt att dna-testa barn då. Man skrev inte under faderskap via länk på nätet som idag så man fick väl fylla i en blankett och skicka in, alternativt boka ert möte med en socialhandläggare (vilket man kan göra idag också). Det var kanske det som menades med att "utreda" faderskap? 
  • Ezmeraldah
    Anonym (?) skrev 2025-02-18 08:23:35 följande:
    Rent formellt är det en faderskapsutredning även om utredningen består i att pappan skriver på och fr sen fastställer.
    Jo men då kunde man ju lika gärna ljuga i den "utredningen". Det togs inga dna-test. Så en utomstående man som ansåg sig vara biologisk pappa till ett barm hade fått svårt att bevisa det. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (ogift) skrev 2025-02-18 09:58:18 följande:
    Ja, man kan ljuga i utredningen. Förekommer säkert. 

Men en utomstående pappa som begär en utredning, då kommer man ju att behöva mer bevis, i form av dna-test.
    Det är ju exakt det jag menar. Och det är svårt för utomstående att begära dna-test på andras barn. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 12:50:48 följande:
    Då vet du inte om det går att logga in där och uppge sig själv som pappa även om modern är gift med någon annan 
    Mamman måste godkänna innan det kan registreras. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (Mm) skrev 2025-02-18 14:36:30 följande:
    Haha va? När har jag sagt det? Jag sa att det gjordes en utredning, vilket är exakt som det var.
    Ja men då hade ju inte gjort nån skillnad om det inte togs dna-test. Då hade ju mamman och hennes partner kunnat säga att han var pappan precis som man kan idag. Att det kallades "utredning" gör ju ingen skillnad i praktiken. För en utomstående hade ju ändå inte kunnat bevisa att han var biologisk pappa med mindre än ett dna-test.

Det TS undrar är väl i klartext om hon kan tvingas dna-testa sitt barn för att en annan man anser sig vara biologisk pappa eller för att hennes barn inte ser ut som mannen hon lever med, om jag förstår saken rätt. Då spelar det ju inte så stor roll om man får sitta och prata med en handläggare och svara på frågor eller om det räcker att fylla i en länk på nätet. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:16:15 följande:
    Borde synas för myndigheterna ändå att någon gör anspråk på faderskapet var det jag tänkte lite. Vad kan han förlora på att försöka
    Nej mamman godkänner och skickar in det till Skatteverket. Det registreras ingenstans annars. Dessutom måste man ju veta personnummer på barnet. 
  • Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:26:55 följande:
    Komma in var? Har inte alla män tillgång till tjänsten? Skatteverket kan ju inte veta innan vilka som möjligtvis kan ha gjort någon på smällen och ger dessa tillgång till tjänsten.

• Ezmeraldah
    Anonym (okänd) skrev 2025-02-18 17:26:55 följande:
    Komma in var? Har inte alla män tillgång till tjänsten? Skatteverket kan ju inte veta innan vilka som möjligtvis kan ha gjort någon på smällen och ger dessa tillgång till tjänsten.

Svar på tråden Vad händer med barnet?