Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Husköp, lån

Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 08:43:09 följande:
    Ja precis. Jag är så orolig för jag litar inte på mig själv. Vi satt och räknade lite igår. Som det är nu med vår nuvarande BRF har vi sådär 20 000 kr över varje månad. Vi tycker ju att det borde gå även med hus då. Men vi vet ju inte och det skapar rädsla och oro. 

Ni kan alltså spara 20 tkr per månad? 

På två år har ni fått ihop nästan en halv miljon till. Så varför inte vänta, då vet ni ju dessutom hur det blir med ditt arbete. 

• Anonym (M)

Viktigt att tänka på är att dålig ekonomi samt ett hus med renoveringsbehov, både var för sig men framför allt tillsammans, är en rejäl påfrestning för en relation. Lägg därtill en sjukskrivning. 

Mitt råd är som de andras. Gör en ordentlig stresstest på er ekonomi. Worst case scenario. Tänk även på att man måste lägga undan till framtida underhåll, att det kostar med trädgård, mer möbler om man flyttar till större. 

• Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 11:10:23 följande:
    Ja men det krävs ju att man vet hur man gör. Och det gör vi inte. 
    Men ni vet väl hur mkt räkningar ni har idag? Du skriver ju själv att ni har 20 tkr över varje månad. Då vet ni ju hur stora räkningar ni har idag.

Så spalta upp alla inkomster, sedan alla utgifter. 

Sedan får ni räkna på de som blir ändrade. T ex räntan, amortering, försäkring, uppvärmning osv. Ökade bilkostnader om ni flyttar. Avsättning till underhåll. 

Sedan ser ni vad som blir över. Vissa kostnader får man uppskatta, så ta hellre i för mkt än för lite. Tänk på att även ta med sådant som kläder, hobbys, utemat osv. Dvs som ni lever idag. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Cheri) skrev 2025-02-18 20:07:04 följande:
    För att hus man vill ha i rätt prisklass inte växer på träd, kanske?

Och priserna ska upp nu, om inte Trump och Putin sabbar hela världen.
    Med hög arbetslöshet och stigande matpriser så lär inte priserna stiga nämnvärt. Objekten ligger ute länge på Hemnet. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 21:30:14 följande:
    Ja jo, men är man inte skyldig att meddela eventuella ändringar? Och om de gör det så är det väl inte för att vara dumma? De vill väl också att man ska få pengar över och klara kostnaderna. 
    De kan vilja att ni skickar in lönespecar. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-18 21:34:27 följande:
    Nja, beror på vad för hus det är. husen blir sålda relativt fort här. Detta är ett fint hus vid sjön med egen brygga så tveksamt om det kommer vara ute länge.
    Då kommer det kanske att gå upp i pris, om det är populärt. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 09:58:07 följande:

Nja han tjänar ca 40 000 men får ut ca 30 000 efter skatt. Men det är riktigt bra ändå! Tack för tipsen. Ja det där med att binda räntan och elen har vi funderat på. Då sa vi just så att tänk om man binder den och så sjunker räntan? Men som du säger. Samtidigt blir det ju en trygghet. Man vet då förhoppningsvis lite mer vad man behöver lägga per månad.

Vi har sagt som det är till banken. De nekade inte oss lån ändå, trots att jag är sjukskriven nu. Det glädjer mig. 

Jag hoppas att vi dessutom kan få huset billigare. Då hade det ju också blivit en billigare kostnad varje månad. 

Hoppas, hoppas.

Varför då? Du skriver att husen där är populära, det går inte ihop med att man kan pruta. Är ni de enda som budat?

Hur mkt har ni i kontantinsats? 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:17:48 följande:
    Vart har jag påstått att det är populärt? 
    När du skriver så här, så tar jag för givet att du pratar om huset ni ska köpa. 

Nja, beror på vad för hus det är. husen blir sålda relativt fort här.
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:18:10 följande:

Det finns massor att renovera. Och man brukar väl buda ändå? 

Klart man lägger ett bud. Har ni gjort det?
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:18:10 följande:

Det finns massor att renovera. Och man brukar väl buda ändå? 

OK, har ni pengar till det?
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:19:05 följande:

Vi har inte budat heller? Vart får du denna information ifrån om att det ska vara populärt och att vi budat redan? Har inte skrivit det någonstans 

Du skriver att husen säljs fort, att detta hus har ett otroligt läge med egen brygga, att det är bråttom, att du tror att det inte kommer ligga ute så länge. 

Då är det väl inte konstigt att anta att det är ett populärt hus.

Och pga detta trodde jag att ni redan lagt ett bud, eftersom ni fått lånelöfte. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-02-19 10:39:31 följande:

Och vi har inte lämnat felaktiga uppgifter. Vi satt på möte med henne och pratade om det. Nu har vi kontaktat henne igen och sagt att jag är mer sjukskriven. Men det var okej ändå för henne.

Hur mkt kan ni lägga i kontantinsats?
  • Anonym (M)
    Anonym (Hm?) skrev 2025-02-19 10:50:40 följande:

Ta inte på er någ som ni eventuellt intr kommer klara av ekonomiskt i framtiden. Med dagens mat, el, osv priser kan ni hamna i en dålig sits. Gör budget och se om ni endast klarar er på din man/partner lön med hus o allt, gör ni det då är det väl bara köpa huset. 

Om du är sjukskriven för utmattning så är det inte du bara kan bli frisk i från, risken är stor att du blir heltids sjukskriven en väldigt lång tid. 

Detta tänker jag också på. Att vara sjukskriven för utmattning, köpa hus med snäv ekonomi som även har mkt renoveringsbehov, det låter inte om en höjdare, 
  • Anonym (M)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-19 11:13:06 följande:

Vi vet inte om huset har ett faktiskt renoveringsbehov, att taket läcker eller badrummet är en mögelhärd, det kan lika gärna vara så att TS och sambon villhöver renovera för att få huset lite finare, vilket är en helt annan sak.

Så här skriver TS:

Vi vet också att vi kommer vilja renovera, iallafall det viktigaste först. 

• Anonym (M)
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 11:31:26 följande:
    Så här skriver TS:

Vi vet också att vi kommer vilja renovera, iallafall det viktigaste först. 

I ett annat inlägg skriver hon:

Det finns massor att renovera
  • Anonym (M)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-19 11:39:30 följande:
    Det betyder inte att huset faktiskt behöver renoveras. TS har inte skrivit något om spruckna avloppsrör, mögel i källaren eller myror i väggarna. Det kan lika gärna vara fråga om fult kök, omodernt kakel i badrummet eller mossa på tegelpannorna på husets norrsida.

Du får gärna berätta mer, TS!
    Varför då ta upp det i en tråd om ekonomi?
Svar på tråden Husköp, lån