Inlägg från: Anonym (Stina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Stina)

Husköp, lån

Det är inte inräknat att man ska klara det. Utan det är ett ansvar man måste ta själv!

Banken räknar på era heltidslöner. Ni kanske vet att okej, det funkar även om en blir sjuk på 50%. Kanske även ner till 25% om det verkligen behövs men då har vi INGEN marginal. Kan inte spara, kan inte ta en oväntad kostnad (tex att diskmaskin går sönder, taket börjar läcka, värmeanläggning måste bytas, tandläkarbesök, nya bildäck) och så kan man inte leva när man bor i hus anser jag. Man måste förstå att man äger hela sin situation, man är skyldig att betala sitt lån till banken men man behöver också ha en buffert om något oförutsett händer med huset eller i vardagen. 

Försäkring kostar också mer i hus än i lägenhet. 

Kanske måste husdrömmen vänta ett tag tills ni har en mer stabil ekonomi? Eller så får ni gå in i det hela med förståelse för att det kan bli tufft ekonomiskt. Men inte heller klaga sen då utan då visste ni vad ni gav er in på.

• Anonym (Stina)
    MammaTillDansband skrev 2025-02-18 15:24:34 följande:
    Jag är tveksam till om du verkligen ska ta upp det med er bankkontakt. I dessa bedrövliga tider har de strypt utlåningen kraftigt, och det är dumt att försätta sig i det läget där banken nekar lån. För det gör de gärna, om det är något som inte passar in i deras snäva mallar.

Räkna själva istället, för det är i slutänden er ekonomi det gäller.
    Om ni lånar 2,5 miljon, har 4% ränta (vilket är högre än ni borde få i dagsläget) och 3% i amortering (om ni lånar 85% och slår i skuldkvotstaket, vilket ni inte bör göra med nuvarande inkomst) är månadskostnaden för lånet cirka 14 600 kr, före ränteavdraget. Om det istället är 3,5% ränta och 2% amortering blir månadskostnaden cirka 11 500 kr, före ränteavdraget. Sedan tillkommer driftskostnader, men dem vet jag inget om. Seriöst, din sambo skulle kunna betala det. Själv. Om det skulle bli så illa så att du blir ståendes helt utan inkomst.
    Jag skulle säga det precis, jag tror inte att det är jättesmart. Då är risken att de drar öronen åt sig.
Svar på tråden Husköp, lån