Inlägg från: Anonym (Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym)

Husköp, lån

Vi nämnde att jag är sjukskriven mer och då sa hon stt lönelöftet inte gäller längre. Men hon nekade inte, utan hon sa bara att det kan bli mindre pengar över. 

Anonym (J) skrev 2025-02-18 16:22:55 följande:
    Kan ni inte hålla koll på era pengar, göra en budget, leta fram uppgifter kring ränta, amorteringar, boendekostnad kanske ni inte borde köpa hus

Det handlar mest om osäkerhet då det är vårt första hus. Vi kan ju inget om det här. Man lär sig. Sedan står ju inte ens en exakt summa på vad driftkostnaden är, elen var inte inräknad. Gillar inte att inte veta. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Stina) skrev 2025-02-18 16:05:57 följande:
    Jag skulle säga det precis, jag tror inte att det är jättesmart. Då är risken att de drar öronen åt sig.
    Ja jo, men är man inte skyldig att meddela eventuella ändringar? Och om de gör det så är det väl inte för att vara dumma? De vill väl också att man ska få pengar över och klara kostnaderna. 
  • Anonym (Anonym)
    Jemp skrev 2025-02-18 15:04:59 följande:

Kostar huset 2,4 eller blir lånet på 2,4?

Vad har du ut efter skatt idag, som sjukskriven?

Det låter inte som någon omöjlighet att få ihop, men däremot som att ni behöver skaffa er en lite tydligare bild över konsekvensen ekonomiskt.

Vårt lån på runt 2 miljoner kostar strax under 10000/mån i dagsläget (har varit uppe på mer senaste året). Med försäkring, vatten, värme osv hamnade kostnaden senaste månaden på 7500 i drift tror jag. är det kallare blir det dyrare, men sommaren billigare såklart. 

Huset kostar 2,4. Det är ett fint hus som ligger vid sjön, med egen brygga. Rena drömlaget och jag blir så ledsen för att jag kanske ställer till det. Hur ofta får man en sådan chans liksom. 

Jag får ut fjuttiga 14 000 kr efter skatt. Därav oron.

• Anonym (Anonym)

Men även om jag ute hade varit sjukskriven så hade vi ju ändå behövt tänka  på hur det blir ifall någon är det och då hade ju situationen varit likadan ändå. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-02-18 21:33:15 följande:
    Med hög arbetslöshet och stigande matpriser så lär inte priserna stiga nämnvärt. Objekten ligger ute länge på Hemnet. 
    Nja, beror på vad för hus det är. husen blir sålda relativt fort här. Detta är ett fint hus vid sjön med egen brygga så tveksamt om det kommer vara ute länge.
  • Anonym (Anonym)

Så oerhört trist om det inte går. Känns som vi aldrig kommer hitta ett hus med bättre läge och så fint igen, någonsin.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-02-18 21:35:23 följande:
    De kan vilja att ni skickar in lönespecar. 
    Okej nej det har det inte varit tal om. Hon har bara frågat om inkomst och det har räckt.
  • Anonym (Anonym)

Vi är ju beviljade lånet redan med våra inkomster. 

Fast nu när jag är mer sjukskriven så gäller nog inte löftet längre. 

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Lugna ner er) skrev 2025-02-18 21:36:39 följande:

Sen skriver Aftonbladet en artikel om stackars familjen som får hoppa över måltider. Sån hysteri kring husköp att folk är villiga att leva på gränsen. Sen klagar ni på att allt är dyrt och ni inte har råd med mat. 
    Nej tack till att sova oroligt. 

Nej vi är inte villiga att leva på gränsen, därför funderar vi ju såhär mycket. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ellie) skrev 2025-02-18 21:42:01 följande:

Jättebra att ni tänker på det här redan nu! Det gjorde även jag och min sambo och det innebär att vi trots att vi drabbats av sjukdomar och elände (bla noll kronor från försäkringskassan till en av oss under ett halvår) i ett par år nu så kan vi bo kvar och har råd med roligare mat än gröt. 

Min lärdom är att man inte kan lita på att det samhälleliga skyddsnätet fångar upp en. Man behöver en egen sparkassa när det skiter sig. Så se till att ha en rejäl buffert kvar. 

Ja jag fattar inte hur folk vågar chansa ens? Man kan ju inte bara köpa ett hus och sen stå där med inga pengar. Man ser så många med både huslån, billån, sen tre hundar och fem barn. hur har de ens råd? Eller har de det?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kör) skrev 2025-02-18 23:06:36 följande:
    Jag hade kört på om jag var i er situation. Även om du bara får ut 14.000 så får din man fortfarande ut runt 40.000 så det ger er en nettoinkomst på över 50.000.. Det är en extremt bra marginal.

Jag hade dock bundit bolåneräntan i 5+ år samt skaffat ett elabonnemang på fast pris i 5+ år. Det kanske inte ger det absolut bästa/lägsta priset, MEN ni hade lättare kunnat göra en budget på det samt slipper obehagliga överraskningar. 

Sedan hade jag gjort en budget utifrån det och sett till att amortera lite mer än nödvändigt för att få ner lånet så mycket som möjligt under dessa 5 år.

Jag hade även sett till att ha en "backup plan" (som jag hade delat med banken) som skulle gå ut på att OM saker skiter sig, så flyttar jag in i en billig 1a och hyr ut huset på Airbnb tills dess att lånet är betalt.

Se även till att ni båda äger huset lika mycket. Du ska stå på kontraktet och du ska få din andel av det om ni går isär. 

Nja han tjänar ca 40 000 men får ut ca 30 000 efter skatt. Men det är riktigt bra ändå! Tack för tipsen. Ja det där med att binda räntan och elen har vi funderat på. Då sa vi just så att tänk om man binder den och så sjunker räntan? Men som du säger. Samtidigt blir det ju en trygghet. Man vet då förhoppningsvis lite mer vad man behöver lägga per månad.

Vi har sagt som det är till banken. De nekade inte oss lån ändå, trots att jag är sjukskriven nu. Det glädjer mig. 

Jag hoppas att vi dessutom kan få huset billigare. Då hade det ju också blivit en billigare kostnad varje månad. 

Hoppas, hoppas.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 10:14:55 följande:
    Varför då? Du skriver att husen där är populära, det går inte ihop med att man kan pruta. Är ni de enda som budat?

Hur mkt har ni i kontantinsats? 
    Vart har jag påstått att det är populärt? 
  • Anonym (Anonym)

Det finns massor att renovera. Och man brukar väl buda ändå? 

• Anonym (Anonym)

Jag sa att läget är helt otroligt 

• Anonym (Anonym)

Vi har inte budat heller? Vart får du denna information ifrån om att det ska vara populärt och att vi budat redan? Har inte skrivit det någonstans 

• Anonym (Anonym)

Vi lägger inte bud innan vi vet om det går ihop sig. Jag har skrivit att vi håller på och rökar på det. Och att vi vill ha det. Längre än så har vi inte kommit än.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (M) skrev 2025-02-19 10:32:37 följande:
    Du skriver att husen säljs fort, att detta hus har ett otroligt läge med egen brygga, att det är bråttom, att du tror att det inte kommer ligga ute så länge. 

Då är det väl inte konstigt att anta att det är ett populärt hus.

Och pga detta trodde jag att ni redan lagt ett bud, eftersom ni fått lånelöfte. 

Jaha. Nej men sånt kan ju inte jag veta. Jag bara antog det. Men jag tänker inte känna panik över det ändå och ta några förhastade beslut. Vi håller på och räknar på det än och funderar tillsammans med banken. 

Nej, för vi vill inte bara härja på.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (bankbank) skrev 2025-02-19 10:22:45 följande:
    Banken kan säga upp lånet om det har lämnats på felaktiga förutsättningar, t.ex. att man i låneansökan har uppgett att man jobbar heltid men detta inte stämmer! Och i det här fallet är det väldigt stor skillnad på heltid och 25 %. Så självklart ska TS vara ärlig.

Sen är det så klart möjligt att banken beviljar lån även utifrån att TS jobbar 25 % eller kanske inte alls.
    Vi fick lånet ändå om vi ville.
  • Anonym (Anonym)

Och vi har inte lämnat felaktiga uppgifter. Vi satt på möte med henne och pratade om det. Nu har vi kontaktat henne igen och sagt att jag är mer sjukskriven. Men det var okej ändå för henne.

Svar på tråden Husköp, lån