Anonym (Kör) skrev 2025-02-18 23:06:36 följande:
Jag hade kört på om jag var i er situation. Även om du bara får ut 14.000 så får din man fortfarande ut runt 40.000 så det ger er en nettoinkomst på över 50.000.. Det är en extremt bra marginal.
Jag hade dock bundit bolåneräntan i 5+ år samt skaffat ett elabonnemang på fast pris i 5+ år. Det kanske inte ger det absolut bästa/lägsta priset, MEN ni hade lättare kunnat göra en budget på det samt slipper obehagliga överraskningar.
.
Sedan hade jag gjort en budget utifrån det och sett till att amortera lite mer än nödvändigt för att få ner lånet så mycket som möjligt under dessa 5 år.
Jag hade även sett till att ha en "backup plan" (som jag hade delat med banken) som skulle gå ut på att OM saker skiter sig, så flyttar jag in i en billig 1a och hyr ut huset på Airbnb tills dess att lånet är betalt.
Se även till att ni båda äger huset lika mycket. Du ska stå på kontraktet och du ska få din andel av det om ni går isär.
Nja han tjänar ca 40 000 men får ut ca 30 000 efter skatt. Men det är riktigt bra ändå! Tack för tipsen. Ja det där med att binda räntan och elen har vi funderat på. Då sa vi just så att tänk om man binder den och så sjunker räntan? Men som du säger. Samtidigt blir det ju en trygghet. Man vet då förhoppningsvis lite mer vad man behöver lägga per månad.
Vi har sagt som det är till banken. De nekade inte oss lån ändå, trots att jag är sjukskriven nu. Det glädjer mig.
Jag hoppas att vi dessutom kan få huset billigare. Då hade det ju också blivit en billigare kostnad varje månad.
Hoppas, hoppas.