• Anonym (Klas Klättermus)

Är jag dum i huvudet eller omtänksam?

Är särbo med en kvinna. Vi har haft vårat särbo förhållande i 2-3 år. Förra helgen gjorde vi typ slut eftersom jag är så otoligt tråkig och inte ville ta ett lån på 250 000  kr för att köpa en hästbuss till henne. Vi lappade ihop förhållandet igen och nu kommer nästa grej. Hon var hemma stora delar av Januari eftersom hon inte mådde bra. Hon fick pengar från Försäkringskassan för flera av dessa dagar. Dessa pengar har hon nu bränt och när lönebeskedet nu kom Visar det att det saknas minst 10000 för henne för att täcka räkningar, bensin, mat och häst. Jag har i princip lovat henne dessa pengar från min lön. Jag har inte heller mått bra men ändå jobbat. För man har inte råd att vara hemma från jobbet. Sedan gnäller hon på mig att jag aldrig köper något roligt för min lön. Jag försöker bara vara ansvarsfull men får bara skit för det eftersom jag är så tråkig. Men jag känner att jag älskar denna kvinna och pengar är ju bara pengar...

• Svar på tråden Är jag dum i huvudet eller omtänksam?
  • Anonym (dum)

Du är dum i huvudet och hon utnyttjar dig. Dessutom verkar hu vara dum i huvudet och inte klarar av att hantera sitt liv och sin ekonomi. 

• Anonym (dum)
    Anonym (dum) skrev 2025-02-18 11:59:40 följande:

Du är dum i huvudet och hon utnyttjar dig. Dessutom verkar hu vara dum i huvudet och inte klarar av att hantera sitt liv och sin ekonomi. 

hu = hon
  • Anonym (M)
    Anonym (Klas Klättermus) skrev 2025-02-18 11:58:30 följande:

Är särbo med en kvinna. Vi har haft vårat särbo förhållande i 2-3 år. Förra helgen gjorde vi typ slut eftersom jag är så otoligt tråkig och inte ville ta ett lån på 250 000  kr för att köpa en hästbuss till henne. Vi lappade ihop förhållandet igen och nu kommer nästa grej. Hon var hemma stora delar av Januari eftersom hon inte mådde bra. Hon fick pengar från Försäkringskassan för flera av dessa dagar. Dessa pengar har hon nu bränt och när lönebeskedet nu kom Visar det att det saknas minst 10000 för henne för att täcka räkningar, bensin, mat och häst. Jag har i princip lovat henne dessa pengar från min lön. Jag har inte heller mått bra men ändå jobbat. För man har inte råd att vara hemma från jobbet. Sedan gnäller hon på mig att jag aldrig köper något roligt för min lön. Jag försöker bara vara ansvarsfull men får bara skit för det eftersom jag är så tråkig. Men jag känner att jag älskar denna kvinna och pengar är ju bara pengar...

Ja, om du känner så och har den inställningen till pengar, varför klaga?

Som svar på din fråga: ja du är dum i huvudet. 
  • Studentpappa

Hon får väl sälja hästen eller gå hungrig, skulle aldrig falla mig in att täcka upp för det med hennes attityd.

Ride it like you stole it
  • Anonym (okänd)

Om du har lovat så har du. 

Sen skulle jag fortsättningsvis undvika diskussioner om pengar eller hennes ekonomi, och se om hon vill vara tillsammans med dig ändå eller enbart när hon kan få ut pengar av förhållandet.

• Lönnsirap

Du är inte dum i huvudet för att du hamnat i en situation där du behöver skydda dig själv och din ekonomi. Tvärtom har du ju fortfarande tillgång till ett tänkande i och med att du reflekterar över vad som är rimligt.

Det finns en hel del roliga klipp på internet om hur mycket utgifter en häst kan ge, och spontant tänker jag att du behöver skydda dig själv och INTE lägga pengar på detta.

Inte ens om du lovat. Utan skydda din ekonomi! 

• Jårdi

Stopp stopp. 

du har ingen skyldighet att försörja henne. 

särbo = var och en sköter sitt. Självklart kan man stötta upp någon gång om man vill och har möjlighet, men det ska inte bara vara ensidigt. 

man har alltid rätt att ångra sig. Förklara att du trodde du kunde hjälpa ekonomiskt men nu har du tittat på det och insett att tyvärr går det inte. 

blir hon arg då så säger det mer om henne. Tyvärr  måste man ändra livvstil efter sin ekonomi, inte schysst att utnyttja andra.

Du är klok som funderar över det här och vet nog innerst inne vad som är rätt för dig. 

• Jårdi

Och ta gud förbjude inga lån åt henne. Kommer med stor sannolikhet sluta med att du får betala åt henne, talar utifrån egen erfarenhet. 

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Klas Klättermus) skrev 2025-02-18 11:58:30 följande:

Du vet väl själv vad svaret är..? Visst att pengar bara är pengar, men nån måtta får det ju också vara? I en bra, hälsosam relation utnyttjar man ju inte heller varandra ekonomiskt, eller ber den andre ta lån på en kvarts miljon för såna där saker. 

Jag skulle nog säga att din särbo inte har råd att ha en häst och bör i första hand sälja den, snarare än att be om extra pengar från dig för att ha råd med vanliga omkostnader. Det låter otroligt oansvarigt att ha en dålig månad och då faller hela ekonomin ihop. Har hon inte ens 10k på ett sparkonto för såna här situationer? 

Jag är definitivt generös och vägrar räkna kronor och ören i en relation eller bland vänner, i många fall jämnar det ut sig i vilket fall. Men om någon hade mage att kalla mig "tråkig" för att jag inte ville ta ut stora lån för deras hobby, hade det varit en väldigt stor dealbreaker för mig. För mig visar det på en brist på vanlig, basal respekt, och du förtjänar bättre än så. 
  • Fjäril kär

Ja du är dum i huvudet.  

Det finns ingenting generöst med att bli blåst och utnyttjad. 

Svar på tråden Är jag dum i huvudet eller omtänksam?