Anonym (Klas Klättermus) skrev 2025-02-18 11:58:30 följande:
Är jag dum i huvudet eller omtänksam?
Är särbo med en kvinna. Vi har haft vårat särbo förhållande i 2-3 år. Förra helgen gjorde vi typ slut eftersom jag är så otoligt tråkig och inte ville ta ett lån på 250 000 kr för att köpa en hästbuss till henne. Vi lappade ihop förhållandet igen och nu kommer nästa grej. Hon var hemma stora delar av Januari eftersom hon inte mådde bra. Hon fick pengar från Försäkringskassan för flera av dessa dagar. Dessa pengar har hon nu bränt och när lönebeskedet nu kom Visar det att det saknas minst 10000 för henne för att täcka räkningar, bensin, mat och häst. Jag har i princip lovat henne dessa pengar från min lön. Jag har inte heller mått bra men ändå jobbat. För man har inte råd att vara hemma från jobbet. Sedan gnäller hon på mig att jag aldrig köper något roligt för min lön. Jag försöker bara vara ansvarsfull men får bara skit för det eftersom jag är så tråkig. Men jag känner att jag älskar denna kvinna och pengar är ju bara pengar...
Du vet väl själv vad svaret är..? Visst att pengar bara är pengar, men nån måtta får det ju också vara? I en bra, hälsosam relation utnyttjar man ju inte heller varandra ekonomiskt, eller ber den andre ta lån på en kvarts miljon för såna där saker.
Jag skulle nog säga att din särbo inte har råd att ha en häst och bör i första hand sälja den, snarare än att be om extra pengar från dig för att ha råd med vanliga omkostnader. Det låter otroligt oansvarigt att ha
en dålig månad och då faller hela ekonomin ihop. Har hon inte ens 10k på ett sparkonto för såna här situationer?
Jag är definitivt generös och vägrar räkna kronor och ören i en relation eller bland vänner, i många fall jämnar det ut sig i vilket fall. Men om någon hade
mage att kalla mig "tråkig" för att jag inte ville ta ut stora lån för deras hobby, hade det varit en väldigt stor dealbreaker för mig. För mig visar det på en brist på vanlig, basal respekt, och du förtjänar bättre än så.