• Anonym (T)

Han vill inte att jag träffar henne

Var med om samma, då visade det sig att han fortfarande inte var över barnens mamma tyvärr. 

• Anonym (T)

Jag menar han är väl ingen diktator, ni kan träffas ändå 

• Anonym (T)
    Tukt skrev 2025-02-18 17:39:30 följande:
    Men varför ska du bilda dig en uppfattning? Om det är så att hon inte är snäll mot barnen, så är det ju ändå inte något du kommer märka av att du träffar henne. O
    Håller med "Anonym" ovan. Ge det tid så får du se om det kan ske naturlig väg. Men i nuläget så riskerar det bara eskalera friktionen mellan dig och ditt ex. Fokusera på vad du vill och kan göra som mamma i stället.
    .
    Näe så funkar det inte i praktiken 
  • Anonym (T)
    Anonym (Linda) skrev 2025-02-18 17:43:51 följande:

Gissar att det finns saker han inte vill att ni ska prata om/dela med er av? Gissar att han är en pissig person. Förlåt min cynism, men jag lägger in det här som en motvikt till inlägget om att TS skulle "tillskansa sig information"... Suck...

Han verkar nojig att det ska komma fram hur han har behandlat dig (och kanske henne). Han har antagligen dragit nån rövarhistoria om hur han är offret...

Exakt så var det i vårt fall tyvärr, inte jättekul. 
  • Anonym (T)
    Tukt skrev 2025-02-18 18:18:12 följande:
    Varför? Han uppskattar det inte. Varför är oklart. Det är en bra anledning bara det.
    Hur tänker du med det omvända. Att det är en bra anledning att "man vill bilda sig en uppfattning"? Vad är det för bra med det?
    De flesta föräldrar med något vett i skallen vill bilda sig en uppfattning om vilka deras barn delar bostad med och sover med på natten, det motsatta vore märkligt. Skulle du låta ditt barn åka med den andre föräldern till östra Ukraina? Inte jag heller. 
  • Anonym (T)
    Tukt skrev 2025-02-18 20:34:41 följande:
    Menar du att TS barns pappa bor i östra Ukraina? Det har jag i så fall missat.
    Du behöver inte utlösa saker på ett autistiskt sätt. Det var en såkallad liknelse. om du inte förstod andemeningen kan jag förklara. fotnot - med andemening menas inte en ande som uttalar en mening. 
  • Anonym (T)
    Tukt skrev 2025-02-18 21:02:30 följande:
    Men är det verkligen relevant med Ukraina? Vore det inte rimligare att diskutera en situation i exempelvis Ulricehamn. Om det ens är relevant för diskussionen. Men det var du som drog upp det.

Då ska jag förklara för dig. Det kan vara Ulricehamn. Lugnt, kanske soligt och varmt, Förelommer ett mindre gräl ibland i grannskapet men inget utöver det normala. 

Det kan också vara östra Ukraina. Otryggt, hälsovådligt och allt därtill. Det är lika osäkert som för mamman att lämna ett barn till någon hon inte känner. Det käraste hon har, Naturligtvis är det ett grundläggande krav att få träffas. 

• Anonym (T)
    Tukt skrev 2025-02-18 21:02:30 följande:
    Men är det verkligen relevant med Ukraina? Vore det inte rimligare att diskutera en situation i exempelvis Ulricehamn. Om det ens är relevant för diskussionen. Men det var du som drog upp det.
    Jo det är det. Ja, jag drog upp det eftersom jag för ett resonemang kring det. Att flera parter drar upp saker är ju definitionen av en diskussion. 
  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2025-02-18 21:15:56 följande:
    Något krav att få träffa exmannens nya partner kan ts inte ställa.
    Men hon kan framföra ett önskemål, själv bjuda in för en fika ex
    Mitt råd är dock att visa tålamod 
    Det kan hon visst det. Watch me. Jag och de flesta mödrar har balls nog att ställa det kravet innan man släpper iväg sitt barn till en helt okänd att dela bostad med. Allt annat är totalt uteslutet och direkt olämpligt. Gör man så i andra situationer? Nej så varför skulle det funka så här? 
  • Anonym (T)
    Anonym (P) skrev 2025-02-18 21:28:07 följande:
    Det har gått två år och det är ingen otrohet eller dyl bakom.
    Girl he?s not over her. och hans version stämmer inte på en fläck, var säker. 
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-18 21:55:57 följande:
    Finns inget i lagtexten om mödrar med balls som har rätten i ryggen att ställa sådana krav.
    TS får ge sig till tåls.
    Mödrar är för övrigt väldigt bra på läsa av sina avkommor och fram till ömsesidig överenskommelse med exet får TS hålla sig på sin kant.
    Jo, det är en skyldighet för mödrar att säkerställa en bra milkö för sina barn. knulla vem du vill men dra inte in andra kvinnors barn innan de fått bekräftat att allt är ok. Hade det till och med inte varit lagstadgat hade det varit skitsamma faktiskt. Lagstadga vad du vill men barnens plats går alltid först och det är mammors jobb att fixa det. 
  • Anonym (T)

Behöver inte vara lång tid heller. Jag var med om samma åt andra hållet, jag blev till och med vän med kvinnan. Ville veta först vem är personen. Jag såg direkt att allt var bra. senare blev det ännu bättre. 

• Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-18 22:29:05 följande:

Såklart vill vi ju alla att våra barns miljö ska vara den allra bästa.

Men låt säga att du trampar exet på tårna, vilkens/vilkas miljö tror du påverkas negativt av detta.
    Jag tänker barnen.
    Själv skulle jag göra (om jag misstänkte något) en diskret background research på den nya.

Vadå trampa på tårna? 
  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2025-02-18 22:17:52 följande:

Man undrar ju lite om det är ok även för en man att kräva att få träffa exfruns nya kille, annars kommer han inte lämna barnen hos mamman om han inte godkänt hennes nya kille 
    Apropå att en del i tråden menar att kvinnan har denna rättighet

Det är fullständigt solklart, vad är det ens att tjafsa om? 
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-18 22:41:37 följande:
    Uppfattar att du tar för dig av vad du personligen anser vara rätt.
    Du går till exet, ringer på och kliver in utan ett ok från exet. Därmed går du över gränsen och trampar ngn på tårna. Vi ska också lära barnen innebörden av respekt.
    Vem har påstått att man klampar in? 
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-18 22:41:37 följande:
    Uppfattar att du tar för dig av vad du personligen anser vara rätt.
    Du går till exet, ringer på och kliver in utan ett ok från exet. Därmed går du över gränsen och trampar ngn på tårna. Vi ska också lära barnen innebörden av respekt.

Ja det gör väl alla? Exet? Trodde vi pratade om nya här? 

Blir man kränkt/trampad på tårna och låter det isf som du antydde gå ut över barnets hemmiljö dessutom ska man nog ta sig en allvarlig funderare kring detta. 

• Anonym (T)
    Anonym (Ansvar för sitt eget val) skrev 2025-02-18 23:01:52 följande:
    Om det fanns en sådan skyldighet eller rättighet för mödrar så har hon självfallet själv valt att avsäga sig den skyldigheten eller rättigheten när hon valde att avsluta relationen med barnens pappa.
    Om det är sant att barnens plats alltid går först så ska ju mamman självfallet ta hänsyn till detta i sina egna livsval och innan hon väljer att avsluta relationen med barnens pappa.

Kvinnan fattade sitt eget beslut att välja den mannen som far till sitt barn.
    Hon hade ett fritt val och ingen tvingade henne.
    Kvinnan är den som är högst ansvarig för sitt eget val likväl som för konsekvenserna av hennes val. Vem skulle annars vara ansvarig för hennes val? 

Kvinnor, även mödrar, bör inse, förstå och acceptera att de är ansvariga för sina egna beslut. Det brukar heta att man inte både kan äta kakan och ha den kvar.

Och till alla er som känner anledning komma dragande med att det alltid är mannens fel så borde ni själva inse att ni är helt fel ute. Det säger sig självt att det är orimligt att det alltid skulle vara enbart mannens fel i båda fallen, både när det är kvinnan och när det är mannen som vill skiljas. Det går inte att alltid slippa undan sitt eget ansvar för sina egna val genom att skylla allt på mannen.
    Helt fel. Totalt fel ute. Oj oj oj. Du avsäger dig inte ditt mödraskap!!!! 
  • Anonym (T)
    Anonym (Nej) skrev 2025-02-18 22:50:12 följande:
    Blir nog bra det där också utan att vi två förstår oss på varandra.
    Vi två? Hahaha. Det blir nog bra när det går runt folk ute i samhället som inte tar ansvar för sina barns säkerhet och följaktligen inte heller förstår att andra har en naturlig instinkt att göra det. 
Svar på tråden Han vill inte att jag träffar henne