• Tukt

Han vill inte att jag träffar henne

Frågan är ju varför du envisas med att träffa henne? Det för ju inte mycket till, om det gäller samarbete. För det har du ju med pappan
    Låter mer som du är nyfiken. För vad ska du ha den information du tillskansar dig?
    Det ideala läget är såklart att man har en bra relation med både pappa och den nya. Men man får nog respektera att han inte vill.

• Tukt
    Anonym (P) skrev 2025-02-18 17:24:37 följande:
    För att jag helt enkelt vill få bilda mig en uppfattning om vem som spenderar så mycket tid med mina barn. Jag ska inte "tillskansa" mig någon information. Exet är en elak människa, så han är nog snarare rädd att jag ska berätta något han inte vill att hon ska veta.

Varför ska hans åsikt vägra tyngre än hennes? Jag har respekterat det när jag trodde hon inte ville träffa mig, men nu visar det ju sig att det är han som säger nej och tydligen påstår att jag inte vill.
    Men varför ska du bilda dig en uppfattning? Om det är så att hon inte är snäll mot barnen, så är det ju ändå inte något du kommer märka av att du träffar henne. O
    Håller med "Anonym" ovan. Ge det tid så får du se om det kan ske naturlig väg. Men i nuläget så riskerar det bara eskalera friktionen mellan dig och ditt ex. Fokusera på vad du vill och kan göra som mamma i stället.
    .
  • Tukt
    Anonym (T) skrev 2025-02-18 17:41:28 följande:
    Näe så funkar det inte i praktiken 
    Gör det inte? Säger vem?
  • Tukt
    Anonym (A) skrev 2025-02-18 17:41:57 följande:
    Varför ska han bestämma över två andra som vill träffas?

Ge mig en riktig bra anledning till det.
    Varför? Han uppskattar det inte. Varför är oklart. Det är en bra anledning bara det.
    Hur tänker du med det omvända. Att det är en bra anledning att "man vill bilda sig en uppfattning"? Vad är det för bra med det?
  • Tukt
    Anonym (T) skrev 2025-02-18 18:24:43 följande:
    De flesta föräldrar med något vett i skallen vill bilda sig en uppfattning om vilka deras barn delar bostad med och sover med på natten, det motsatta vore märkligt. Skulle du låta ditt barn åka med den andre föräldern till östra Ukraina? Inte jag heller. 
    Menar du att TS barns pappa bor i östra Ukraina? Det har jag i så fall missat.
  • Tukt
    Anonym (A) skrev 2025-02-18 19:40:36 följande:

Så han ska alltså bestämma vem hans ex träffar, du tycker det är sunt?

Det räcker att de två vill träffas. Varför behöver varken du eller han lägga er i. 

Jag bad om en bra anledning, men du misslyckades. 

Han "bestämmer" väl inte. Men han ogillar tanken. Och hans nya partner verkar respektera det.
    Och jag lägger mig inte i. Det är en diskussionstråd som är till för att just diskutera.Vet inte varför det hela måste bli så taggigt bara för att man har olika syn på saken.
  • Tukt
    Anonym (T) skrev 2025-02-18 20:56:40 följande:
    Du behöver inte utlösa saker på ett autistiskt sätt. Det var en såkallad liknelse. om du inte förstod andemeningen kan jag förklara. fotnot - med andemening menas inte en ande som uttalar en mening. 
    Men är det verkligen relevant med Ukraina? Vore det inte rimligare att diskutera en situation i exempelvis Ulricehamn. Om det ens är relevant för diskussionen. Men det var du som drog upp det.
  • Tukt
    Anonym (T) skrev 2025-02-18 21:07:26 följande:
    Jo det är det. Ja, jag drog upp det eftersom jag för ett resonemang kring det. Att flera parter drar upp saker är ju definitionen av en diskussion. 
    Menar du då att TS partner utsätter barnen för livsfara? För i så fall är det ju rätt enkelt att orosanmäla.
  • Tukt
    Anonym (T) skrev 2025-02-18 21:05:59 följande:

Då ska jag förklara för dig. Det kan vara Ulricehamn. Lugnt, kanske soligt och varmt, Förelommer ett mindre gräl ibland i grannskapet men inget utöver det normala. 

Det kan också vara östra Ukraina. Otryggt, hälsovådligt och allt därtill. Det är lika osäkert som för mamman att lämna ett barn till någon hon inte känner. Det käraste hon har, Naturligtvis är det ett grundläggande krav att få träffas. 

Jag vet inte om det är så grundläggande. Har man delat på sig så har man.
    Och vad är det som krävs för att känna lugn? En snabb fika, eller ska man åka på semester i hop? Och vad det än är, vad säger det att det är en rättvisande bild man får?
  • Tukt
    Anonym (A) skrev 2025-02-18 21:17:47 följande:
    Du skriver ju att hon ska lyda honom. 

Jo. hon vill träffa TS. 
    Var, mer exakt, skrev jag "lyda"?
  • Tukt
    Anonym (Marin) skrev 2025-02-18 21:20:41 följande:
    Tycker att du är helt fel ute i denna tråd. De har delat på sig, men de delar fortfarande föräldraskapet och livet, till viss del. Inte ett dugg konstigt att man vill träffa personen som ska bli en så stor del av ens barns liv. För att känna sig tryggare, för att barnen ska känna sig tryggare med att alla är sams, så att man eventuellt kan fira födelsedagar tillsammans, eller kanske ses på skolavslutningar, för att nya partnern kanske måste rycka in och hämta någon gång etc etc. Finns många anledningar till att det blir tryggare för alla i den nya familjekonstellationen som de nu kommer att utgöra.
    Det är ju jättefint om det kan vara så. Men så är det ju inte alltid. Speciellt inte i början. Och speciellt om separationen beror på något riktigt sårigt som otrohet.
    Då kanske man får nöja sig med att få vardagen att fungera. Risken är ju bara att man gör ont värre.
  • Tukt
    Anonym (P) skrev 2025-02-18 21:28:07 följande:
    Det har gått två år och det är ingen otrohet eller dyl bakom.
    Det verkar ändå uppenbart att det är mycket känslor inblandade. 
  • Tukt
    Anonym (Marin) skrev 2025-02-18 21:56:44 följande:
    Eller så tar man sitt föräldraansvar och gör det bästa av situationen. Att få träffas är inte för mycket begärt i TS situation. Inte alls.
    Att inte träffas kan ju också vara ett föräldraansvar.
    Att inte bedöma människor och omgivning på en "träff" kan också vara ett föräldraansvar. 
  • Tukt
    Jemp skrev 2025-02-18 22:35:25 följande:
    Det är väl en självklarhet att man är intresserad av människor ens barn spenderar mycket tid med, människor som (förhoppningsvis) är/blir viktiga i barnens liv?
    Jo, det är rimligt att vilja veta. Men jag ställer mig frågande till:
    - Får man verkligen reda på något bara av att träffa någon?
    - Och om det är något man stör sig på, är det rätt svårt att kunna göra något åt saken, om den nu inte är så illa att det går att orosanmäla.
    Det finns ju i övrigt inget man kan göra, om den andra inte vill. Det är i mitt tycke att lägga energi på fel saker. Energi som man kanske kan behöva till annat. (för sina barns skull).
  • Tukt
    Jemp skrev 2025-02-18 22:35:25 följande:
    Det är väl en självklarhet att man är intresserad av människor ens barn spenderar mycket tid med, människor som (förhoppningsvis) är/blir viktiga i barnens liv?
    Intresserad är ju en sak. Att tvångsmässigt behöva det ett annat.
  • Tukt
    Anonym (Ö) skrev 2025-02-19 00:40:27 följande:
    Är man så sårig efter en otrohet så går man väl inte och träffar en ny partner?

Du brukar vara så vettig annars. I denna tråd verkar du helt urspårad jämfört med hur du brukar vara.
    Klart man lär känna exets nya lite om man har barn ihop!

Har du också, likt ts ex, erfarenhet av att ha varit så dålig mot ditt ex att du är orolig för vad ditt ex och din nya ska säga till varandra?
    Generellt är det nog bättre att diskutera än att bedöma andras insatser i forumet. Det blir lite lättare att diskutera då.

Jag har full förståelse att man vill veta, att man är nyfiken och att det är bra om man kan ha en.vänskap med både sin före detta partner och dennes nya.
    Men så är det ju de facto inte alltid. Det blir lite konstigt att man ska tvinga på ett förhållningssätt som fungerar för ett läge, på ett helt annat.
    Jag har också ställt frågan till flera i tråden vad det är man tror sig uppnå med att träffa sitt ex nya partner över en fika. Annat än att man är nyfiken. 
    Känns som det är viktigare att tillfredsställa en känsla än att få saker fungera på sikt.
    .
  • Tukt
    Anonym (A) skrev 2025-02-19 17:18:26 följande:
    Var har du fått tvångsmässigt ifrån? 
    Från att flera uttryckt sig som att det är något man måste.
  • Tukt
    Anonym (A) skrev 2025-02-19 17:27:53 följande:
    Du var den förste som svarade på TS, och i TS finns inget som handlar om tvångsmässigt eller att TS är envis. Så här svarar du: 

Frågan är ju varför du envisas med att träffa henne?

Så detta låter ju bara som en efterhandskonstruktion, du har ju varit väldigt negativ hela tiden, oavsett vad någon annan skrivit. 
    Som jag skrev ovan så har jag konstaterat att några konsekvent i tråden inte sett någon annan utväg på en sådan här situation annat än att träffa den nya kvinnan. Inga som helst alternativ i tanke. Alltså "tvångsmässigt":
    Så jag vet inte vad du menar med efterkonstruktion. Frågan kvarstår ju: Varför? Det enda svaret som kommit fram är av typen "man vill ju veta".
  • Tukt
    Anonym (A) skrev 2025-02-19 17:24:29 följande:
    Det är din tolkning, de flesta har väl skrivit att man vill träffa den som bor med ens barn samt att om båda vill så är det inget som exet har med att göra. Förutom du då, som tycker att det är exet som bestämmer. 
    Det där är ju också något som några hakat upp sig på. Att om kvinnan respekterar sin nya partners vilja så är det med automatik så att han "bestämmer". Man kan ju helt enkelt tycka det är bättre att man vårdar sin egna relation en ens partners gamla.
Svar på tråden Han vill inte att jag träffar henne