• Anonym (TS)

Blöder mycket, kan inte åka till sjukhus

Vet inte riktigt vad jag ska göra. Fick barn för 2,5 veckor sen med akutsnitt , slutade blöda för ungefär en vecka sen. Idag började jag blöda igen , trodde nästan att det var mens först fast jag ammar och det nästan borde vara omöjligt så här tidigt (tror jag?) har ont som mensvärk också. 

Men sen började det blöda mycket mer än en vanlig mens och det är en annan färg (ursäkta TMI), typ brunrött / mörkrött. Jag ringde till gynakuten innan det hade börjat blöda riktigt mycket och de sa att jag helst ska åka in direkt men det går verkligen inte. Är ensam hemma med tre barn, nyfödda bebisen, en 3-åring och en 8-åring. Min partner som är pappa till de två yngsta är ute med en kompis men även om han skulle komma hem kan jag ju inte åka in till sjukhuset nu och sitta hela natten med bebisen , kan inte lämna henne heller för jag ammar. 

Vad gör jag? Jag tror att jag måste vänta tills imorgon men är lite rädd.. Någon som har någon aning om vad det kan vara? Infektion ? Har inte feber iallafall.  Något kvar av moderkakan men borde de inte sett det vid snittet? Något som har gått upp inuti (vet att livmodern sprack lite när de tog ut barnet)? Eller kan det bara vara avslaget som har kommit tillbaks fast det är så mycket mer än innan?

Ursäkta om det blev långt och rörigt.. tacksam för svar. 

• Svar på tråden Blöder mycket, kan inte åka till sjukhus
  • Lynx123

Du ringer pappan som ska komma hem NU och så åker du och bebisen in. Det här kommer att gå bra när du väl får hjälp. Kram

• Jemp

Ring hem sambon till att börja med.
    Helst även någon barnvakt om du har att tillgå, så kan ni åka in ihop (så han kan ta bebisen vid behov). 

Avslag kan komma och gå lite, men såpass rikligt+att du fått rådet att åka in gör det ju värt att lyssna på. Likaså får du betydligt mer trovärdiga råd från vården, här kan ju vem som helst skriva vad som helst. 

Även OM du inte skulle åka in tänker jag att du inte ska vara ensam hemma med alla barn i den sitsen. 

• Anonym (Åk in!)
    Jemp skrev 2025-02-18 21:51:15 följande:

Ring hem sambon till att börja med.
    Helst även någon barnvakt om du har att tillgå, så kan ni åka in ihop (så han kan ta bebisen vid behov). 

Avslag kan komma och gå lite, men såpass rikligt+att du fått rådet att åka in gör det ju värt att lyssna på. Likaså får du betydligt mer trovärdiga råd från vården, här kan ju vem som helst skriva vad som helst. 

Även OM du inte skulle åka in tänker jag att du inte ska vara ensam hemma med alla barn i den sitsen. 

Håller med ovan.
    Ett alternativ är ju annars att en vän/släkting följer med dig och pappa är hemma. En bebis kan vara lite hos vem som, men dina större barn kan må bra av pappa. Men bra om du också har stöd, både för dig själv och bebisen. 

• Anonym (TS)

Tack för era svar! Ska ringa sambon iallafall, ringde honom innan och sa att jag tänkte åka in imorgon men det var när det blödde lite mindre än nu.  
    Känns ju väldigt jobbigt att sitta där i väntrummet kanske halva natten med en nyfödd och utan att ha fått sova något. Men ja det är nog bäst att inte vara ensam med barnen även om jag väntar tills imorgon. 

• Anonym (Vera)

Ring hem killen med en gång. Du ska inte vara ensam hemma med tre barn nu när du blöder så mycket. Varför vill du inte göra det? Är du rädd för honom?

• Anonym (Åk in!!)

Men snälla. Snart kommer folk börja starta en tråd som lyder "...Blev precis skjuten...tycker ni att jag ska söka vård? Vad är era erfarenheter.  Kanske är det bara ett skrapsår? Eller?"

• Anonym (Hm)

Vem är ute en tisdag kväll och lämnar sambo hemma själv med tre barn varav en nyfödd ?

• Anonym (X)

Du tar MED BARNEN och åker in akut. Pappan möter dig på sjukhuset.

• Anonym (TS)

Tack för era svar.. Sambon är på väg hem , han är här om en halvtimme ungefär . Tyckte att jag blödde lite mindre nu, blir det mer igen får jag kanske försöka åka in inatt iallafall. 

• Lynx123
    Anonym (TS) skrev 2025-02-18 22:25:32 följande:

Tack för era svar.. Sambon är på väg hem , han är här om en halvtimme ungefär . Tyckte att jag blödde lite mindre nu, blir det mer igen får jag kanske försöka åka in inatt iallafall. 

Önskar dig allt gott. Berätta gärna hur det gick.

Och sambon får vara så god att hålla sig hemma den närmaste tiden.
  • Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2025-02-19 06:34:57 följande:

Tack!  Jag blödde mindre inatt så åkte inte in inatt fast sambon kom hem, blöder fortfarande mycket mindre än igår kväll som tur är men ska åka in nu snart och kolla iallafall. Skriver sen hur det gick
  • Anonym (Hm)

Bara jag som reagerar på att TS inte bemöter påståendet alls om att han är ute . Jag gissar han brukar hänga ute och TS är hemma med barnen . 

Det är bara du som kan ändra på situationen TS! Han kommer inte ändra sig.

• Anonym (TS)
    Anonym (Hm) skrev 2025-02-19 08:51:36 följande:

Bara jag som reagerar på att TS inte bemöter påståendet alls om att han är ute . Jag gissar han brukar hänga ute och TS är hemma med barnen . 

Det är bara du som kan ändra på situationen TS! Han kommer inte ändra sig.

Han går ut ibland , nu hade jag sagt innan att det var ok men det var innan jag började blöda mycket sen kom han hem när jag bad honom.. Men ja absolut kanske man inte behöver gå ut mycket när man har en nyfödd, det har ni helt rätt i .. ska prata med honom om det. Vi är egentligen särbo på deltid av olika anledningar men han är mest hos mig nu när vi har en nyfödd och jag har gjort kejsarsnitt. 
  • Anonym (TS)
    Lynx123 skrev 2025-02-19 06:34:57 följande:

Är på gynakuten nu och väntar på att träffa läkare. Jag blöder väldigt mycket mindre nu som tur är men CRP var lite förhöjt (19) så vet inte om det kan vara en infektion iallafall, hoppas inte det. Har inte haft sex eller badat eller något som kan öka risken för infektion. Och så var graviditetstestet fortfarande positivt , vet inte om det är normalt så här lång tid efteråt, har aldrig haft anledning att testa efter något av mina andra barn.. Tänkte om det kan vara så att det är rester av moderkakan kvar men det borde väl läkarna ha märkt under snittet. 

Får se vad läkaren säger 

• Anonym (Lilly)

Hoppas det har gott bra för dig!

• Anonym (Lisa)

Hoppas att det har gått bra för dig.

• Anonym (TS)

Tack för era svar! Det verkade som att det bara var avslag som hade kommit tillbaks iallafall , det sa läkaren iallafall för allt såg ok ut när han undersökte tydligen. 
    Hade slutat blöda nästan helt då men nu på kvällen började jag blöda mycket igen. Men är förhoppningsvis ingen fara då. De sa att det är normalt att grav test fortfarande är positivt och att CRP ändå var så pass lite förhöjt så att det inte är någon fara, hoppas det stämmer.

Mens borde det ju iallafall inte vara eftersom jag fortfarande har graviditetshormon i kroppen , dessutom skulle det ju inneburit att jag skulle haft ägglossning 3 dagar efter att barnet föddes och jag tror att det är omöjligt, ägget måste ju mogna osv först. Det blöder inte på samma sätt som mens heller och har inte samma färg. 

• Anonym (Hur dum får man bli?)

Alltså det är mitt i värsta influensa /kräksjuka/ RS-virustiden på året och din karl dräller ute med en nyfödd hemma?

Jag tycker han är dum i huvet där. Dåligt risktänk.

Om 2-3 veckor bara är det mindre sånt i omlopp och er bebis har blivit starkare. Din snubbe kanske inte dör om han tar en öl hemma hos sina vänner under tiden istället för att snorta virus på alla stadens krogar?

Hoppas det löser sig med blödningen så du får må bättre fort.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-19 23:12:14 följande:

Tack för era svar! Det verkade som att det bara var avslag som hade kommit tillbaks iallafall , det sa läkaren iallafall för allt såg ok ut när han undersökte tydligen. 
    Hade slutat blöda nästan helt då men nu på kvällen började jag blöda mycket igen. Men är förhoppningsvis ingen fara då. De sa att det är normalt att grav test fortfarande är positivt och att CRP ändå var så pass lite förhöjt så att det inte är någon fara, hoppas det stämmer.

Mens borde det ju iallafall inte vara eftersom jag fortfarande har graviditetshormon i kroppen , dessutom skulle det ju inneburit att jag skulle haft ägglossning 3 dagar efter att barnet föddes och jag tror att det är omöjligt, ägget måste ju mogna osv först. Det blöder inte på samma sätt som mens heller och har inte samma färg. 

Hur har det gått; slutat blöda?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lisa) skrev 2025-02-20 23:04:15 följande:
    Hur har det gått; slutat blöda?
    Nej det har kommit och gått lite , just nu blöder jag men inte jättemycket , tidigare idag och igår kväll var det mycket igen.. Men det verkar som att det bara är avslag iallafall , hade det varit något annat (infektion eller rester kvar) borde det väl ha synts på ultraljud eller märkts under en gynundersökning hoppas jag. 
Svar på tråden Blöder mycket, kan inte åka till sjukhus