Inlägg från: Anonym (Signe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Signe)

Få bort kalk i badrum

Det finns ett kem som heter Citek, ÖB sålde det förr men vet inte om de gör det längre.
    Det är iaf superbra.

Jag tar hem en skvätt från jobbet, Sani Calc, men det är för proffessionellt bruk. Vet inte var det säljs. Men effektivt som attan är det.

• Anonym (Signe)
    Anonym (?) skrev 2025-02-19 20:54:37 följande:

Hur många badrum har inte städats sönder med sura avkalkningsmedel tro...

Jag bor på Gotland med mycket kalkrikt vatten, har städat med avkalkningsprodukter i 40 år utan problem. 
  • Anonym (Signe)
    Anonym (?) skrev 2025-02-19 21:24:41 följande:
    Men grattis då. Jag har jobbat med professionell hygien i 14 år och sett så många sönderstädade våtrum. Vanligast är just syraskador på fog men även att till slut att plattor släpper.
    Och jag har jobbat med detta i 20 år.

Skillnaden mellan oss är att vi  utbildats i hur kem ska användas.
  • Anonym (Signe)
    Tom Araya skrev 2025-02-19 21:53:11 följande:

Hessa tycker jag är överlägset bäst.

Jag brukar ta en matsked koncentrerad Hessa i en flaska med rengöringsspray för badrum, sprayar på och låter det verka i 10 min och sedan skrubbar jag med svamp som jag doppar i en hink med vatten och Hessa.

Och resultatet blir bra?

Man bör inte blanda olika kem och definitivt inte spraya med kalkborttagningsprodukter. Många av dem innehåller exempelvis fosforsyra som kan orsaka kemisk lunginflammation om man andas in ångor, detta förvärras om man använder varmt vatten som förångas. Alltså när man spolar rent efteråt men det kanske du inte gör?
    Isåfall har du  kalkavlagringar där igen, bara lite omflyttade och i mindre mängd. Plus att det lätt blir väldigt flammigt att intorkade kem.
Svar på tråden Få bort kalk i badrum