Inlägg från: Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Viktigaste att dödandet slutar så fort som möjligt)

Fred i Ukraina

Jag vet inte säkert, men kanske Trumps tillträde kan öka sannolikheten för en snabbare fred.

Det viktigaste är att dödandet slutar så fort som möjligt. För min del stöder jag båda sidors vapenvägrare - individer som  VARKEN vill dö eller slåss för mördaren putte eller för Ukraina. För min del ansökte jag om och fick vapenfritt på den allmänna värnpliktens tid, men det går nog inte så lätt i Ryssland och Ukraina. jag stöder de som flyr från mobilisering till både Ukrainas och Rysslands arméer.

Kan en vapenvila och sedan en fred uppnås är det bra. Varje enskilt liv är viktigare än alla territorier.

Anonym (S) skrev 2025-02-21 12:06:33 följande:
    Tycker du samma om kriget på Gaza? Att Israel ska lägga ner vapnen så att fler inte ska dödas? Att det är viktigare än alla territorium?

Jag stöder väl närmast INDIVIDER som VÄGRAR DÖDA och inte tjänstgör. Jag stöder även israeler som inte vill bära vapen. Det är snarare individer jag talar om än stater vad gäller använda eller lägga ner vapen.

Jag stöder individer som aldrig tar i och aldrig avfyrar ett vapen.

Sedan är naturligtvis Hamas mördare - liksom Putin-men jag stöder alla individer i alla länder som väljer att inte döda eller dö för någon part i krig.

Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-23 20:37:40 följande:
    Jo, dessa kristna evangelister, är religösa extremister. Deras stöd till Israel är teologiskt motiverat och kopplat till en tolkning av Bibelns profetior som ser Israels existens och kontroll över vissa områden som en förutsättning för Jesu återkomst. Dessa kristna sionister stöder  Israels olagliga bosättningspolitik och motsätter sig en tvåstatslösning. De ser staten Israel som en uppfyllelse av bibliska profetior och anser att judar har en plikt att återvända till den historiska Palestina trots faktum att där lever idag palestinier och att det är palestinska områden. Detta stöd har också politiska konsekvenser, då det,  precis som du själv säger, påverkar amerikansk utrikespolitik och bidrar till ett starkt stöd för Israel. De stöder tom fördrivningar av palestinier och ingen respekt alls för deras mänskliga rättigheter. Deras extrema åsikter har ingen plats i en demokrati.

Samtidigt är detta stöd kontroversiellt. Kritiker, inklusive vissa judiska grupper, menar att det kan vara instrumentellt och syfta till att påskynda apokalyptiska scenarier snarare än att genuint stödja judarna.

För min del är jag konservativ kristen och stöder alla INDIVIDUELLA VAPENVÄGRARE och alla individer som inte vill stödja NÅGON SIDA med att bära vapen, dö eller döda. Jag anser att en kristen inte bör bära vapen om han/hon skall kalla sig kristen.

Jag stöder även individuella israeliska vapenvägrare - men samtidigt ser jag att HAMAS är MÖRDARE.

Förvisso är vladimir putin angriparen, och jag har ingen sympati för hans brott, men samtidigt är jag ändå för ett omedelbart stopp för striderna. Ett enda liv är värt mer än alla territorier, och en orättvis fred nu med frysta frontlinjer är bättre än att ETT ENDA LIV TILL GÅR ÅT.

De allra flesta av dem som inte vill ha en snabb fred utan önskar att Ukraina först skall ha framgångar militärt skulle aldrig själva offra sig, åka till Ukraina och tjänstgöra vid fronten och själva dö.

Det är lätt att uttala sig när det inte gäller en själv. 

För egen del ansökte jag bla pga min tro (är aktiv i bland annat Svenska Kyrkan)  om vapenfritt, fick det godkänt av pliktverket, och fick placering i civilförsvaret (som kan rädda liv i krig och det gör jag gärna).

AndreaBD skrev 2025-03-06 12:15:09 följande:
    Jag förstår tänket - absolut. Det är ju också bra att tänka så. Men jag tänker ändå att det kan vara farligt om Putin får som han vill. För då är det sannolikt att han fortsätter att kriga mot fler länder. Vilket kostar fler liv. Det där är knepigt. 

Ja, det finns risker inför framtiden, men att massor kommer att dödas om kriget fortsätter är  dock 100% säkert.

Dessutom är det skillnad på frivilliga soldater och de som tvingas delta i krig. Även ukrainare tvingas av staten .Min princip i denna fråga är att staten aldrig kan äga individen i en rent moralisk mening- Jag stöder individuella vapenvägrare på båda sidor - de som VARKEN vill dö/döda för putte eller för Ukraina - och de i andra konflikter som inte vill delta alls.

Jag har själv hjälpt en ung ukrainare en del och vi har 2 ukrainare aktiva i min församling. Jag är glad att de är trygga här.

Rataxes skrev 2025-03-06 12:48:25 följande:
    En orättvis fred med frysta frontlinjer innebär fortsatt etnisk rensning, mord och våldtäkter på orchockuperade delar av Ukraina. Jag är skeptisk till att ukrainarna är med på det...

Jag tror inte att Ukraina har möjlighet att återta det området även om kriget fortsätter.

Dessutom är det skillnad på frivilliga soldater och tvingade. Även ukrainska staten tvingar människor att strida och i många fall dö i kriget. Jag anser att staten aldrig kan äga individen i en rent moralisk mening, vad än staten heter. Det må vara Ryssland, Ukraina, Sverige eller någon annan. Därför stöder jag både ryska och ukrainska individuella medborgare som vapenvägrar på det ena sättet eller det andra-flyr från mobilisering eller deserterar när de redan kommit till fronten.

Jag har själv hjälpt en ung ukrainare som inte ville delta i kriget, och vi har 2 ukrainare som är aktiva i vår församling. Jag är så glad att de  idag är trygga här långt från krigets alla dödsfaror. Jag tycker massflyktdirektivet gällande ukrainare är rätt. (De är även en lättintegrerad grupp.)

Padirac skrev 2025-03-06 18:19:10 följande:

Det är lätt för dig att säga och tycka att 'fred' är bättre än det ryska anfallskiget mot Ukraina.

Det är lätt för dig då det nte är du som ska våldtas, torteras, mördas och sen kastas i en massgrav under den fred du vill tvinga på Ukraina.
    ,

För det 1.a tror jag inte Ukraina har någon möjlighet att återta det förlorade territoriet även om kriget fortsätter.

För det andra stöder jag snarare  INDIVIDUELLA vapenvägrare på båda sidor än vill "påtvinga Ukraina fred".

Jag stöder de individer som VARKEN vill slåss för putte eller Ukraina.

Jag har personligen hjälpt en ung ukrainare som inte ville dö ung och 2 ukrainare är aktiva i min församling. Jag är glad att de är säkra nu. Jag anser att Sveriges massflyktdirektiv angående ukrainare är rätt, och jag tänker också att de är även en lättintegrerad grupp, men jag tror att många ukrainare kommer att återvända till Ukraina efter kriget.

Svar på tråden Fred i Ukraina