Inlägg från: Snälla Killen |Visa alla inlägg
  • Snälla Killen

Fred i Ukraina

Även om det blir  en temporär vapenvila ett par år så kvarstår faktumet, att diktaturer/envåldshärskare sällan är bra på att förhandla fram någon egentlig och hållbar fred.

USA:s nuvarande regering tänker enbart i termer av kortsiktiga vinster, snarare än framtida generationers möjligheter till ett bra liv. Allt är upplagt för att misslyckas i det större perspektivet och ärligt talat så tror jag inte att nuvarande ledning inom USA ens förstår att de för närvarande skjuter sig själva i foten, vilket förklarar hur kolossalt inkompetenta de ens är för att få till en långvarig fred.

USA har redan slängt bort de bästa korten ur leken...

• Snälla Killen

Ifall ingen riktigt har förstått stundens allvar, så tillåt mig att påpeka att Ryssland redan har deklarerat krig (indirekt) gentemot Europa.

Därför blir det snart omöjligt att inte låta bli att spendera mer pengar på försvar.

I en perfekt värld, så skulle alla dessa "onödiga" pengar kunnat spenderas på bättre saker. Självklart!

Men när I historien levde vi i en perfekt värld?

• Snälla Killen

Som jag ser det så har Europa precis alla möjligheter att stå på egna ben, helt oberoende av vare sig Ryssland eller USA.

Det många missar är att vår kontinent har i princip lika många invånare som båda dessa två stormakter har gemensamt.

Det finns en ursprunglig anledning till varför det krävdes insatser både ifrån USA och sovjet för att tillslut knäcka Tyskarna under andra världskriget.

Det som behövs nu är riktiga ledare inom unionen och som ser denna möjlighet, istället för ännu fler  s.k "ledare" som enbart sprider osämja och osäkerhet (populist-höger).

Vi ser ju redan vad populist-högern egentligen är ute efter nu när vita huset är under deras kontroll...

Snäll? Definiera snälla...
  • Meddelande borttaget
  • Snälla Killen
    Tom Araya skrev 2025-02-23 23:18:33 följande:

Bra tecknad film om Trumps retorik gentemot Ukraina.

https://fb.watch/xXkZw_leoc/

Du går gärna skicka länk som inte är via Facebook...
  • Snälla Killen
    nattuw skrev 2025-03-01 18:50:22 följande:
    Valt sida eller bara valt att strunta i Ukraina?
    Ehhh... Är du helt verklighetsfrånvänd? Ganska tydligt att USA, eller rättare sagt, nuvarande administration har valt sida...

• Snälla Killen
    Tow2Mater skrev 2025-03-01 23:28:10 följande:
    Du är lite sen in i debatten...Men välkommen!
    Jag är inte perfekt men jag har distinkta åsikter kring rät/fel.

Bättre sen än aldrig 🙃

Och tack för välkommnandet 🙂
  • Snälla Killen
    Anonym (!) skrev 2025-03-01 23:32:44 följande:
    Återigen , detta är det mest bedrövliga jag sett på den så kallade nivån.
    Undrar när genomsnittsamerikanen ska vakan upp och se vad fan deras president ställer till med.
    Resten av världen skulle stänga all handel med USA, det är ju vad Trump vill tydligen, lår dem försöka klara sig själv helt enkelt.
    B.T.W, rätt kul att när man skriver Trump så blir det rödmarkerat, hahaha
    Håller med dig.

Jag har fortfarande svårt att ens förstå vad som nyligen har skett och hur mycket farligare världen precis har blivit.

Men det är som jag brukar säga om väljare som aktivt röstar på anti-demokratiska partier/ledare: "Antingen är man genuint insatt och väljer detta för att man vet vad som sedan kommer att ske härnäst, eller så är man inte tillräckligt kunnig för att ens förstå vad det faktiskt ÄR man röstar på"

Jag tror på att ALLA i grund och botten är goda människor och som menar väl, men samtidigt är jag även övertygad om att de flesta är rent ut sagt dumma i huvudet.

Det är det senaste, tror jag, som är anledningen till de senaste historiska händelserna vi just har bevittnat. 

Enbart en månad har gått, tänk vilken skada de kommer att åsamka oss efter 4 långa år??? Hemsk, men i högsta grad en verklig sådan :/
  • Snälla Killen
    Anonym (!) skrev 2025-03-02 00:04:01 följande:
    Make America great again tilltalar tydligen tillräckligt med okunniga nationalister
    Låt USA införa tullar, det kommer att hoppa upp och bita den i röven.
    SSAB, flera biltillverkare och andra har produktion i USA och är undantagna från tullar. Varorna produceras ju i USA.
    Och snacket om att det skulle minska inflödet av narkotika - bullshit.
    Bygg en mur, släng ut "icke-amerikaner" , inflödet lär inte minska nämnvärt.
    Trump har gjort en grej av "fake news" men visar sig återigen vara en "fake president"
    Jag har fortfarande svårt att förstå logiken med Trumps isolationistiska filosofi och varför det skulle göra Amerika fantastiskt igen(??).

Det enda jag ser är ett land som skjuter sig själv i foten... 

Alla övriga tidiga s.k allierade kommer göra deals sinsemellan, utan USA.

Rent geopolitiskt är detta livsfarligt och har på en extremt kort period omkullkastat hela världsordningen vi har vuxit upp med.

Detta beteende kommer enbart att leda till USA:s förfall och ökade kostnader för amerikanska medborgare. 
  • Snälla Killen
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-08 14:07:12 följande:
    Viktor Orbán, Ungerns premiärminister, har blivit alltmer kritiserad för att ha förvandlat landet till en de facto diktatur genom en rad auktoritära åtgärder och systemförändringar. Sedan han och hans parti Fidesz återvann makten 2010 har de gradvis monterat ner demokratiska institutioner och centraliserat makten.

Nedmontering av demokrati
    Orbáns regering har infört ett riggat valsystem som säkerställer att Fidesz vinner val, bland annat genom köpta röster och manipulation av röstregistreringar. Statliga resurser har ojämlikt fördelats till förmån för det styrande partiet, vilket gör det svårt för oppositionen att konkurrera på lika villkor.

Kontroll över medier och yttrandefrihet
    Medierna har blivit alltmer kontrollerade av oligarker allierade med Orbáns regering, och statliga TV-bolag används för att sprida regeringens propaganda. Oberoende medier har censurerats eller tystats, och journalister riskerar böter eller att förlora sina licenser utan giltiga skäl.

Auktoritära metoder och repression
    En ny byrå har inrättats för att "skydda den nationella suveräniteten", vilket i praktiken innebär att den kan användas för att kväsa oppositionella röster och organisationer som kritiserar Orbans regering. Detta är en auktoritär metod som liknar de som används i Ryssland och Belarus.

Orbán har ofta beskyllts för att bedriva en politik som liknar fascism, och detta har väckt starka reaktioner både inom och utanför Ungern. Här är några viktiga punkter som belyser denna diskussion:

Rasistiska uttalanden och retorik
    Orbán har under åren gjort flera mycket kontroversiella uttalanden som har beskrivits som rasistiska och fascistoida. I ett tal i Baile Tusnad 2022 använde han begrepp som "blandade raser" och hänvisade till en "befolkningsexpansion" av icke-europeiska migranter, vilket fick kritiker att jämföra hans retorik med nazistisk propaganda. Zsuzsa H, en nära vän till Orbán och tidigare specialrepresentant för social inkludering, avgick och kallade talet för en "ren nazistisk text" och uttryckte att det uttryckte "rashat".

Sammanfattningsvis har Orbáns styre präglats av en centralisering av makt, repression av oppositionen, kontroll över medier och en auktoritär och fascistisk ideologisk förändring, vilket har gett honom stämpeln som en diktator.
    Väldigt viktigt att det finns de som vågar säga precis som det är, trots "klägg" som gärna ser möjligheter att komma med alternativa fakta...
  • Snälla Killen

När man läser igenom vissa inlägg i denna tråden, så känner man spontant att "nä detta måste jag kommentera", men det har jag slutat med.

Jag nöjer mig med att luta mig tillbaka i soffan och konstatera att den orangea mannen i det vita huset är en clown och innerst inne är en smyg-fikus som flirtar aktivt med Putin och knähunden Kim Jo-någonting

• Snälla Killen

Går inte att ta USA seriöst längre när det gäller Ukraina och europeisk säkerhet.

Det blir som det alltid blir när man tillåter amatörer hantera verkstaden... Svängigt och helt hopplöst för alla andra att ens kunna förutse hur morgondagen kommer att se ut inne i verkstaden 🙃.

Man får helt enkelt utgå ifrån det värsta scenariot och agera utifrån de förutsättningar man själv har kontroll över.

Just nu gör vi bäst i att prioritera vad vi själva kan göra för att bemöta det ryska hotet, vilket vi har alla förutsättningar att göra, även utan USA:s och Ungerns "stöd"...

• Snälla Killen

Finns inget utrymme till förhandlingar förän Putin slutar att terrorisera civila mål...

Ger man upp denna princip och förhandlar fram fred på angriparens villkor nu, så har man bäddat för fortsatta konflikter inom den närmaste framtiden.

USA kommer inte att kunna skapa fred genom sin nuvarande strategi. Det är helt uppenbart, förutom för  den orangea "kaptenen" vid rodret.

Svar på tråden Fred i Ukraina