Inlägg från: Anonym (Mia) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mia)

Fred i Ukraina

Xenia skrev 2025-02-28 23:31:34 följande:
    Nato bildades ju för att se till att  Västeuropa inte blev kommunistiskt. Det var så viktigt för USA att de var beredda att betala det mesta själv. Alla presidenter har ju hyllat samarbete med Nato. Alla utom Trump. Men ingen trodde väl att han skulle svänga 180 grader och stå på Rysslands sida.

De amerikanska baserna var ju just för att skydda Europa mot ev anfall från Sovjet. Bara närvaron var avskräckande. Men nu kan man inte längre lita på att USA skulle ingripa om t ex Ryssland anfaller Baltikum.

Putin och Trump har kanske gjort en deal "Du får Europa och jag tar Grönland, Kanada, Panama och så småningom hela Sydamerika". Vi har varsin intressesfär.
    Det är inte ett bra läge det här. Det sista du skrev, har funderat i dom banorna.

Jag undrar vad Putins nästa drag kan bli - säg att Ryssland skulle invadera norra delen av Finland, utan USAs skydd, skulle Europa försvara Finland då?
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2025-02-28 23:37:23 följande:
    Zelinksy's uppträdande var absolut under all kritik. Man dyker inte upp klädd som en ninja utan slips till ett officiellt möte med VP och Presidenten och man tilltalar inte VP med namn i den situationen, respektlöst spyende ut sina talking points. Han verkar inte vilja ha fred, så vad gjorde han där?
    Zelinskys kläder representerar solidaritet med det Ukrainska folket. Jag tycker att Zelinsky skötte sig exemplariskt, han var ödmjuk medans Trump och Vance uppförde sig skandalöst. "This will at least make good television" i sällskap med en man vars land är under attack av Ryssland. Nä, vad säger man ens.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (!) skrev 2025-03-01 00:40:10 följande:
    Att gå med i Nato verkar ju just nu som ett otroligt misstag eller hur?
    Europa bör organisera sig mot USA, Kina och inte minst Ryssland
    Vi har goda resurser och skickar redan idag vapen och kunskap till Ukraina.
    Vågar Putin hoppa på Europa? - Lycka till!
    Det vågar han nog är jag rädd för om det finns tillräckligt med resurser efter kriget mot ukraina. Det gynnar Putin i allra högsta grad med ett usa som distanserar sig från europa. Tänker på denna inom Nato, artikel 5, att en attack mot en medlemsstat betraktas som en attack mot alla medlemsstater. Så en attack mot ett mindre natoanslutet land skulle kunna vara ett steg, ser man då att usa gör inget så skulle det visa att europa står ensamma mot ryssland. Efter det? Obehagligt minst sagt.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-01 00:46:13 följande:
    Europa måste naturligtvis rusta. Sverige måste naturligtvis vara med i Nato.
    Japp.
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2025-03-01 00:49:29 följande:
    Har du ens sett intervjun? Det låter inte så.
    Höj nivån.
  • Anonym (Mia)
    Tom Araya skrev 2025-03-01 06:29:22 följande:
    Det är tradition att som ledare för ett land i krig inte uppträda officiellt i kostym och slips, det borde vita huset ha kunskap om. Att du inte har den kunskapen är förväntat, men nu när du har det så kan du ta tillbaka vad du sagt.

Jag undrar också vad Zelenskyj gjorde där eftersom Trump bara vill erbjuda en "deal" som är riktigt usel för Ukraina.
    Att ge upp så mycket för en så oklar fredsuppgörelse helt utan säkerhetsgarantier är inte rimligt för någon annan än Trump och Putin, förutsatt att de är på den sidan som får fördelarna.

Men jag antar att Trump försökte locka Zelenskyj till en deal genom att inte vara öppen med detaljerna som han kunde ana var svåra att svälja för Zelenskyj.
    Väl uttryckt.

Frågan är om det där samtalet inför pressen var förberett innan och utgången. Jag undrar.
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2025-03-01 12:52:03 följande:
    Jag tror du bara sett nyhetsklipp.
    Du vet ingenting om vad jag har sett och inte. Det är inte det skarpaste antagandet du gör men jag kan inte säga att jag är förvånad.

Vill du gräla anonymt på internet så gå vidare, håll dig till trådens ämne.
  • Anonym (Mia)
    nattuw skrev 2025-03-15 12:52:31 följande:
    Det är konsekvenserna för Europa som intresserar mig.

Att straffa det amerikanska folket för att de valt "fel" president är inget som jag är intresserad av.
    Det är nog oundvikligt tyvärr, det ena ger det andra. Det amerikanska folket har ju röstat fram Trump med, tough luck. För att få en effekt behöver det märkas att Europa och andra länder fortfarande är vid sina sinnens fulla bruk.
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2025-03-24 01:18:25 följande:
    Detta är vad Trump sa, det handlar om handelstullarna (som EU har mot USA):

"They don't accept our cars, they don't accept essentially our farm products. They use all sorts of reasons why not, and we accept everything from them, and we have about a $300bn (£237bn) deficit with the European Union."

He added: "The European Union, it was formed in order to screw the United States.

news.sky.com/story/donald-trump-says-eu-was-formed-to-screw-the-united-states-and-threatens-25-tariffs-13317606

Varför hoppar Trump över faktumet med den skärande kvalitetsbristen på båda produktgrupperna ovan från USA. Det undrar jag. Man hade ju kunnat tro att han skulle gilla när marknaden styr.
Svar på tråden Fred i Ukraina