Inlägg från: flemens |Visa alla inlägg
  • flemens

Fred i Ukraina

TvillingmammaVästgöte skrev 2025-03-05 10:55:10 följande:

Som Trump sa dör tusentals unga män varje vecka vid fronten . Unga Ukrainare och Ryssar. De unga ryssarnas liv är lika värdefulla som Ukrainarnas, de har inte startat kriget , tror ni de kan välja om de vill strida?

Jag är ingen fan av Trump, men även en blind höna kan finna ett korn, och denna konflikt måste stoppas och man bör förhandla om fred. 

Du som vet att det "måste" slutas fred. Hur tänker du dig att man ska avsluta rysslands anfallskrig?

Tänker du att eftersom det dör så många och bara därför så måste ryssland få ta Ukrainas land och behandla Ukrainare så som de behandlar ryssar? Eller de facto ännu värre, inte minst genom att de kidnappat tiotusentals barn och gör dem till robotar.

trumps så kallade "fred" handlar ju enbart om att ryssland ska få behålla det de erövrat (eftersom de inte lyckats bättre). Är det rätt? Varför anser du att Ukrainare ska gå med på detta? Tror du att de offrat alla sina civila och soldater för att "Biden" lurat dem att inte acceptera en hitlersk eller sedvanlig rysk invasion och kolonisering av det som inte är ryskt?

• flemens
    Anonym (Stoppa lidandet) skrev 2025-03-05 17:15:59 följande:
    Krig innebär ett ofattbart mänskligt lidande. PTSD. Människor som förlorar kroppsdelar. Människor som blir blinda. Människor som får leva med kroniska smärtor, eller konstant stress. Det räcker nu. Låt Ryssland behålla sina landområden. Land är bara land. Människoliv är dock oersättliga. Låt Ryssland behålla det dem tagit, eller få lite till. Ryssland har ändå vunnit konflikten. Sverige fick ge bort Finland. Tyskland fick ge bort territorium när dem förlorade kriget. Att ge bort landområden är bara naturligt. Att tro något annat verkar väldigt naivt.

Du har inte förmågan att se de uppenbara historiska parallellerna? Men låt oss utforska ditt psyke för att komma fram till vad du egentligen menar.

Du pratar om folk som blir "blinda" och får "PTSD". Vad tror du att händer med folk i gulasgs och andra koncentrationsläger? Du vet, folk som inte håller med diktaturer liksom? Menar du på att de är mindre värda än folk som offrar sig för att slippa det?

• flemens

Visst har ryssland tagit några i sammanhanget få kvadratkilometer av Ukraina de senaste månaderna, till sedvanliga förluster (så som vi såg i WW2, det är ju som bekant ungefär där ryssen stannat i sin krigsföring) men det betyder inte någonstans att Ukraina har gett upp, trots bemanningsproblemen.

Vi ska komma ihåg att det finns inte något krig i modern historia där en del inte vägrat att strida för sin frihet. Det skedde även när Finland invaderades av ryssland. Det skedde även när Chechenyen invaderades av ryssland. Det skedde även när Georgien invaderades av ryssland. Det skedde även när Tjeckoslovakien invaderades av ryssland. Det skedde även när Ungern invaderades av ryssland. Det skedde även när de baltiska länderna invaderades av ryssland. Men det betyder inte någonstans att folket som invaderas av en mer eller mindre galen diktator som baserar invasionen på mentalt efterblivna fantasier om "omringning" och "hot mot traditionella värderingar" att det är värt att bli invaderade och förslavade.

• flemens
    Tow2Mater skrev 2025-03-05 17:54:26 följande:
    DOGE utreder, det är deras uppgift. Och tills annat bevisats går jag på vad de säger.

Hur anser du att du vet du vart usa's skattepengar går bättre än usa själv?

Så, du går på att 50 miljoner dollar har använts till Hamas med kondomer för att de inte ska föröka sig? Du har gått på att det sparats miljarder på att sparka folk som har till uppgift att skydda USA mot kärnvapenattacker, som har till uppgift att skydda USA mot fågelinfluensan (som gjort att jänkarna, även dina polare i MAGA) gnäller över att äggpriset är högt och brist på ägg? Eller "besparingen på 8 miljarder dollar" när det kom till ICE som egentligen bara handlade om 8 miljoner dollar? Eller när DOGE listade en "besparing" hos jordbruksdepartementet på "hundratals miljoner dollar" som DOGE listat hos jordbruksdepartementet fyra gånger? Eller DOGE's påstående om att de "sparat triljoner med dollars" när de i själva verket sparat knappt två miljarder dollar när kompetenta människor granskat det?

Jag tycker att du ska titta på annat än din bubbla på youtube och FOXNews och News Max (du vet det som faktiskt är "fake media" i dess egentliga bemärkelse)

• flemens
    Anonym (flemens) skrev 2025-03-05 18:45:18 följande:

Jag har alltid varit emot det som kallas "woke" men dess motsvarigheter hos "MAGA" är minst lika "woke" i dess mest perversa betydelse, fast tvärtom.

När jag postade detta inlägg enligt mitt konto så "fastnade jag i spamfiltret" men inte när jag postar det som "anonym" Intressant.. :)
  • flemens
    Mentat skrev 2025-03-05 18:49:58 följande:

Just nu känns det som om KGB har lyckats med den mest magnifika kuppen genom tiderna: Att få in sin agent i Vita Huset!

Svårt att få ihop USA:s totala helomvändning till Kremls sida på andra sätt...

Det har redan klarlagts i boken "American Kompromat" från 2021 och en undersökning författaren gjorde redan 2017
  • flemens

Wow, sitter ni på allvar och diskuterar vilka kläder folk hade på sig? Eller handlar det om rättfärdig ironi över trump och vance imbecilla agerande?

• flemens

Jag har fortfarande inte fått svar från någon som ens promillevis visat förståelse till den paranoida fantasin om att NATO "inringar" ryssland för att senare anfalla och "förstöra ryssland med woke" eller vad nu konspirationsteorin om "inringning" handlar om. Alltså varför såna människor tror på denna konspirationsteori. Jag undrar varför? Har de inga egna tankar om hur det praktiskt skulle gå till mot en kärnvapennation? Eller handlar det om att man inte har en susning om vad krig handlar om? Vad det krävs för resurser och konsensus?

Jag har inte ställt frågan bara här utan på andra ställen där jag stött på någon som helst förståelse till varför en konspirationsteoretiker som putin startade kriget mot Ukraina. Så jag ställer den igen i förhoppningen att få åtminstone lite förståelse till hur kopplingarna i hjärnan hos denna sortens människor fungerar.

• flemens

Noterar att en har gett tummen ner för mitt inlägg. Hur kommer det sig att du inte bemöter det jag säger? Saknar du den intellektuella förmågan eller vad? Om du anser att jag har fel, varför kan du inte argumentera för det? Visar ju bara på hur rätt jag har i min åsikt. Det finns inga relevanta argument emot. Annars skulle väl du ha intelligens nog att komma med motargument?

• flemens
    Tyra myra skrev 2025-04-30 17:51:06 följande:

Har noterat att USA / Trump verkar förutsätta att Ukraina ska avstå från territorium för att en fred ska erhållas.

Detta innebär att man ger Putin/Ryssland frikort att påbörja anfallskrig mot sina grannar och tillskansa sig större och större territorium.

Vad tror ni detta kommer kommer att leda till, på sikt ?

Naturligtvis kommer ryssen att se det som ett frikort, samma frikort de fått genom historien med dess ständiga krig och invasioner av grannländerna. Genom att stödja Ukraina så har vi chansen att sätta stopp för rysslands imperalistiska ambitioner (putin-karaktären är bara ett symptom på folkets vilja). ryssen förstår bara maktens språk, ryssen måste piskas till underkastelse helt enkelt, precis som vi gjorde med det gamla Tyskland. Se bara vad som skedde med Tyskland efter att det lärt sig veta hut.
Svar på tråden Fred i Ukraina