Inlägg från: Anonym (!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (!)

Fred i Ukraina

Tom Araya skrev 2025-03-01 22:58:57 följande:
    Tom Araya skrev 2025-03-01 22:18:52 följande:
    Tyskland borde ha satsat mer på kärnkraft, ja.

Men vi ska samtidigt vara medvetna om att miljörörelsen i Europa, som har drivit på avvecklingen av kol- och kärnkraft, bytt ut det mot en energimix som medför ett större beroende av rysk gas, med största sannolikhet har fått stöd från Ryssland.
    Jag hoppas du förstod.

Jag förstod att rysk gas fått stöd från Ryssland och jag känner mig inte förvånad. 
  • Anonym (!)
    Snälla Killen skrev 2025-03-01 23:16:42 följande:
    Ehhh... Är du helt verklighetsfrånvänd? Ganska tydligt att USA, eller rättare sagt, nuvarande administration har valt sida...
    Återigen , detta är det mest bedrövliga jag sett på den så kallade nivån.
    Undrar när genomsnittsamerikanen ska vakan upp och se vad fan deras president ställer till med.
    Resten av världen skulle stänga all handel med USA, det är ju vad Trump vill tydligen, lår dem försöka klara sig själv helt enkelt.
    B.T.W, rätt kul att när man skriver Trump så blir det rödmarkerat, hahaha
  • Anonym (!)
    Snälla Killen skrev 2025-03-01 23:49:08 följande:
    Håller med dig.

Jag har fortfarande svårt att ens förstå vad som nyligen har skett och hur mycket farligare världen precis har blivit.

Men det är som jag brukar säga om väljare som aktivt röstar på anti-demokratiska partier/ledare: "Antingen är man genuint insatt och väljer detta för att man vet vad som sedan kommer att ske härnäst, eller så är man inte tillräckligt kunnig för att ens förstå vad det faktiskt ÄR man röstar på"

Jag tror på att ALLA i grund och botten är goda människor och som menar väl, men samtidigt är jag även övertygad om att de flesta är rent ut sagt dumma i huvudet.

Det är det senaste, tror jag, som är anledningen till de senaste historiska händelserna vi just har bevittnat. 

Enbart en månad har gått, tänk vilken skada de kommer att åsamka oss efter 4 långa år??? Hemsk, men i högsta grad en verklig sådan :/
    Make America great again tilltalar tydligen tillräckligt med okunniga nationalister
    Låt USA införa tullar, det kommer att hoppa upp och bita den i röven.
    SSAB, flera biltillverkare och andra har produktion i USA och är undantagna från tullar. Varorna produceras ju i USA.
    Och snacket om att det skulle minska inflödet av narkotika - bullshit.
    Bygg en mur, släng ut "icke-amerikaner" , inflödet lär inte minska nämnvärt.
    Trump har gjort en grej av "fake news" men visar sig återigen vara en "fake president"
  • Anonym (!)

Nog var det så att Trump & co skämde ut sig inför inte bara USA utan hela världen
    Har aldrig någonsin sett något liknande.

Däremot. jag ser gärna det positiva så långt det går...
    Zelinsky skötte situationen på ett mycket bra sätt och har rätteligen blivit hyllad som ledare för sitt land.
    Han har även efter denna bisarra situation ytterligare stärkt sitt förtroendekapital.

• Anonym (!)
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-03-02 16:53:31 följande:
    Försvarar man Trump borde man själv ifrågasätta sina åsikter. Nazisterna borde ha gjort det när de hyllade Hitler.
    Skillnaden mellan Trump och Hitler är att Hitler hade en öppen agenda vad gällde världsherravälde, rasrenhet och judar.
    Han var farlig och otäck på sitt sätt. 
    Trump är vad det verkar totalt oberäknelig och impulsstyrd. Och DET är otäckt på riktigt det också.
  • Anonym (!)
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-02 19:16:58 följande:

Trump har verkligen skitit i det blå skåpet nu. Europa rustar och för sig redo för en konflikt. Helst inte med usa men inte  osagt.

Jösses, Trump verkar ha sumpat den unika positionen han hade för diplomati nu. Han har dessutom förstärkt en hotbild mot usa. 

Kan man stämma någon här...?

Håller med, han bränner broar bakom sig i rasande takt. Europa borde reagera. Trump tycks ju förtjust i importtullar.
    Vad köper EU från USA? Något unikt som vi inte får tag på någon annanstans?
    Det är verkligen ingen vacker syn att två av de mäktigaste nationerna i världen styrs av varsitt psykfall. 
    Jag skulle kunna tänka mig att betta på att Trump inte sitter tiden ut.
  • Anonym (!)
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 19:42:22 följande:

Men Sverige verkar vilja fortsätta hålla sig bakom USAs kjolar:

Kristersson: Det måste bygga på att det finns en amerikansk back-up, att det finns amerikanska säkerhetsgarantier.

omni.se/kristersson-vi-kan-bidra-vid-amerikansk-back-up/a/Gy2eOB

Har svårt att tolka det uttalandet som att ställa sig under USA_s kjolar.
    Det bör i detta läge bygga på en amerikansk back-up så länge de är kvar i Nato.
    Annars bryter ju Trump även mot det samarbetet. Vill han inte deltaga på lika villkor som övriga medlemmar så bör USA dra sig ur.
    Jag tolkar snarare uttalandet som att medlemsländer ska uppfylla sin del av avtalet.
    Gäller även USA. Man kan inte dra sig ur när man inte tycker att det passar längre.
    Då är ett avtal inte värt ett smack längre.
  • Anonym (!)
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 21:13:43 följande:
    Det handlar inte on Nato.
    Nähä, upplys mig om vad et då handlar om. Vad har USA för brytpunkt på Europa förutom Nato? 
    Som jag frågat innan - vilka varor från USA kan vi inte klara oss utan?
    De ligger egentligen rätt skrynkligt till i handelsbalansen mot Europa. 
    Flera Europeiska och Japanska biltillverkare producerar i USA. Även SSAB och andra. Där kan det inte tas ut importtullar då varorna produceras i landet.
    Tyder på dålig omvärldskoll kan jag tycka.
    Vore ju kul att erbjuda Kanada en plats i EU ...som alternativ till att bli ännu en stat i USA.
  • Anonym (!)
    Padirac skrev 2025-03-02 22:09:21 följande:
    Vapensystem och delar av vapensystem som används av europeiska länders försvar är ett exempel på varor som vi inte klarar oss utan.
    Ok, men även lilla Sverige har vapensystem som är top-notch inom flera vapengrenar. Flera av dessa har redan donerats till Ukraina och visat sig mycket pålitliga och effektiva.
    Vi har inga kärnvapen dock men vågar påstå att vi ligger i framkant vad gäller teknik och kunnande vad gäller både passiva och aktiva vapensystem.
    I mångt och mycket är vårat materiel förlegat men uppgraderat.
    Det vi har i senaste teknik är däremot riktigt bra och säljs till flera länder.
  • Anonym (!)
    Padirac skrev 2025-03-02 22:29:06 följande:
    Många delar kommer från leverantörer/tillverkare/licenser från USA

här finns det info om flyg

simpleflying.com/what-european-fighter-jets-critical-us-components/

Till och med Frankrike som har fattat beslutet att bara använda franska leverantörer har komponenter från andra länder

Det internationella globala handlesutbytet har gynnat oss väl, och gjort Ryssland svagare då de inte fått tillgång till komponenter och delar annat än genom att runda restriktioner och förbud genom att handla delar och komponenter genom andra länder.

Handlesutbytet är tänkt att skapa beroenden som gynnar fredlig handel och missgynnar fientlighet,   Det har misslyckats kapitalt i fråga om Ryssland som inte delar grunduppfattningen om samarbete och att det går att få Win/Win.   Trump tror ju inte heller på Win/Win så ... vi ligger säkert risigt till med vapensystem och mycket annat.,

Europa har ju importerat LGN  från USA sedan kranarna från Ryssland skruvades åt en del

While Europe's LNG import capacity increased by 22% between 2021 and 2023, it grew by 7% in 2024 due to terminal delays and indefinite postponements. The average utilisation rate of the EU's LNG import terminals fell from 58% in 2023 to 42% in 2024. The US is the main supplier of LNG to the EU.10 Feb 2025
    Kan Frankrike köpa komponenter så kan även vi, eller hur?
  • Anonym (!)
    Tukt skrev 2025-03-02 23:03:28 följande:
    Problemet är ju att i vissa av våra vapensystem så ingår det amerikanska komponenter eller mjukvara som USA bestämmer över.
    .
    Om nu detta skulle vara sant ser jag inga problem med att vi utvecklar alternativ programvara eller komponenter. 
    Sverige har mer know-howe och mer resurser än vad gemene man vet..
    Trots att vi anses tillbakadragna och loja så finns mer förberedelse än vi kan ana.
    Vi kan och har kunskap . det som kan störa mig är att vi har materiel i våra mob-förråd som är sedan låååång tid tillbaka utsorterat.
    Jag gjorde lumpen i artilleriet på slutet/mitten av 80-talet . Traktordragna pjäser i typ 30 km/h.
    Gjorde sedan en s.k särskild övning befäl  ... för att upptäcka gamla haubits M40 och Grålle-traktorer. 
    Även i lumpen med nyare traktorer fick vi veta att när vi avlossar första salvan hade vi 30 sekunder innan vi var triangulerade och behövde vara borta. Lätt med en traktor ... pupp. pupp .pupp. pupp.
    Idag har vi långt bättre försprång, tycka vad man vill men Sverige är rätt duktiga på att ta livet av andra.
  • Anonym (!)

...och Expressen har en artikel om vilken mat Zelinsky bommade när han blev avvisad från mötet. Snacka om att leta "nyheter" där de inte finns.
    Kanske nästa rubrik blir att att han  åkte förbi driven på Donken.

• Anonym (!)
    Tow2Mater skrev 2025-03-03 00:39:46 följande:
    Det var iallafall inte gröt och granskott som på svenska nobelmiddagen. :)
    Må så vara men varför publicera en artikel om vilken mat han gick miste om?
    Så jävla dumt så det liknar ingenting.
    Om kungen blev förkyld och missade Nobel middagen, skriver man en en artikel i Expressen om vad han kunnat fått att äta?
  • Anonym (!)
    Tow2Mater skrev 2025-03-03 00:50:42 följande:
    Eftersom det är en slags såpopera i realtid.
    En seriös tidning hade inte publicerat detta över huvud taget då det saknar nyhetsvärde.
    Skämsmössa på Expressen, verkligen!
    Vad fan har det med något att göra vad han inte åt?
  • Anonym (!)
    Anonym (jury) skrev 2025-03-03 20:50:20 följande:
    Man kan väl lika gärna argumentera för att det är Zelinsky som här följer Trumps regel nummer 7 och 8. "Get Heard" och "Fight Back" är väl precis vad han gjort, istället för att bara lägga sig platt och skriva under på en usel deal om att ge bort landets naturtillgångar, som bara tillfredställer motpartens ego men som inte ger några fördelar tillbaka.

I övrigt tycker jag det är lite löjligt att hänvisa till en bok med visdomsord som Trump skulle ha "skrevet". Han har säkert aldrig läst en bok från start till slut, hur i all världen skulle han kunna skriva en bok.
    Haha, det kan vara tufft när "motståndet" använder dina egna metoder emot dig.
    Är det någon som har räkning på hur många gånger Trump har skitit i det blå skåpet?
    Min gissning är att ha gör det igen i morgon när han hotat med att "såga som det är"
    När han säger som det är så relateras det till hans egen sanning - ingen annans.
  • Anonym (!)
    Tow2Mater skrev 2025-03-03 21:15:35 följande:
    Om det blir krig mellan USA och Ryssland och det pågar mer än fyra år antar jag det kommer att vara ok att Trump sitter kvar som President även efter det :)
    Varför i helvete skulle det vara ok att en bidragande faktor till ett världskrig skulle få sitta kvar?
    Hur i jösse namn skulle du kunna motivera detta?
    Ligger den röda och blå kabeln ihop?
  • Anonym (!)
    Tow2Mater skrev 2025-03-03 22:41:52 följande:
    Europa knuffas nu in i en roll de borde självmant tagit för många år sedan. Bra va.
    Ja det är bra och kanske den enda vägen framåt. Verkar ju som att vi i Europa är tillräckligt civiliserade för att kunna prata med varandra.
  • Anonym (!)

Om man betänker alla bilder från 70 och 80-talen med alla militärparader på Röda torget där rader av soldater och krigsfordon visades upp - och ett ganska litet land som Ukraina har hållit emot som de gjort.
    All respekt åt Ukraina, ok - de har fått stöd med vapen och materiel men det är trots allt landets soldater och folk som stått emot.
    Kombon Putin och Trump är inget vidare för världen. Och nu har ju Kina börjat höja tonläget ytterligare.
    Läget är både instabilt och osäkert. Tyvärr sitter helt fel personer på helt fel poster.

Svar på tråden Fred i Ukraina