Inlägg från: Anonym (Steve) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Steve)

Fred i Ukraina

Anonym (S) skrev 2025-02-19 21:39:28 följande:
    Menar du att Trump ljuger medvetet om att Ukraina startade kriget? 
    Jag undrar också om han ljuger medvetet eller om han tror att Ukraina startade kriget.

Det är ju uppenbart att Trump har blivit utsatt för en påverkanskampanj i alla fall. Ingen är immun för sånt. Han blir då en talesperson för den propagandan i så fall då hans inflytande påverkar andra.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Jo) skrev 2025-02-19 21:55:19 följande:
    Tror att han ljuger att Ukraina startade kriget.
    Då har han ju blivit påverkad att sprida lögnen.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 22:22:55 följande:
    Då får väl Europa bidra med en stor arme som kan rätta till detta. Jag håller med.
    Europa behöver förstärka sitt försvar. Speciellt med tanke på en eventuell konflikt med usa.

Enligt all möjlig logik så borde inte det här vara något usa eftersträvar.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-19 22:25:47 följande:
    Anonym (Steve) skrev 2025-02-19 21:50:58 följande:
    Jag undrar också om han ljuger medvetet eller om han tror att Ukraina startade kriget.

Det är ju uppenbart att Trump har blivit utsatt för en påverkanskampanj i alla fall. Ingen är immun för sånt. Han blir då en talesperson för den propagandan i så fall då hans inflytande påverkar andra.

Min gissning är att det uttalandet underlättar förhandlingarna med Ryssland. Trump är strateg, troligen inte dement som tidigare hävdats.
    Jag hoppades på att Trump skulle inta en sympatisk attityd mot Ryssland för att göra de medgörliga. Men nu har han för det första valt att sprida rysslands propaganda Ukraina startade kriget samt att zelensky bara har 4%)

och att det var usa som föreslog att nyval skulle hållas innan fredsförhandlingar. Och det var INNAN ryssen öppnat munnen. Varför spela bort ett tänkbart kort och i princip sätta fredsförhandlingar på hyllan?

Så det stämmer inte.
  • Anonym (Steve)
    Dr Nail skrev 2025-02-19 22:13:57 följande:

Fuck USA och hästen den åkte in på. Ukraina är Europa. Ska det skapas fred här i Europa så ska det ske på våra europeiska villkor, inte med främmande makt.

Usa och Europa har länge haft ett fruktsamt samarbete. Det vore destruktivt att förstöra detta.

Om Trump har diktatorambitioner så förstår jag om han ämnar blåsa den symbiosen. Det är ju inget som ändå skulle falla i god jord för Europa. Hoppas inte.

Jag älskar usa personligen.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-20 00:50:10 följande:
    Eller kanske inget av det? Han kanske tycker Ukrainas president hanterade det fel, och om Trump var i hans sits hade han hanterat det annorlunda?

www.yahoo.com/news/trump-says-ukraine-surrendered-russia-023945862.html
    Då uttrycker man sig inte med att Ukraina startade kriget. Då kanske man kan säga att ukraina hade kunnat undvika kriget. Det Trump lyfter är propaganda direkt från Ryssland. Han är med andra ord påverkad av Ryssland.

Men det tror jag inte Ukraina i realiteten hade kunnat gjort för den delen heller, förhindra att ryssen hade attackerat. Upptakten till kriget handlade ju om majdan och att Putin ville kontrollera det fria ordet i Ukraina samt vem som satt på presidentposten. Zelensky valdes för att han porträtterades som en kämpe för Ukraina och det fria ordet i tv-serien han var med i. Folket ville ha någon som honom och ordet han representerade då ryssen hade försökt via medier och propagandakanaler göra Ukraina till en puppetstate såsom Vitryssland. Samma typ av frigörelse och fejkade val har ju hållits i Vitryssland också.
  • Anonym (Steve)
    Tow2Mater skrev 2025-02-20 03:13:12 följande:
    Han uttrycker sig ju ofta plumpt,och öppnar för olika tolkningar - men det kan ju tolkas som att han menar just att unvika kriget; 'you've been there for three years. You should have ended it three years (ago). You should have never started it. You could have made a deal."'
    Precis så ser den ryska propagandan ut. Det är svårt att sminka att Ryssland har invaderat Ukraina. Även för ryssarna själva. 

Trump förmedlar därför den ryska fake news vilket också betyder att han har blivit manipulerad av den ryska propagandan.
  • Anonym (Steve)
    Anonym (M) skrev 2025-02-20 04:29:53 följande:
    Det är inte fake news, det är sanningen. öppna ögonen och kolla själv. 
    Du påstår att Ukraina har startat kriget alltså. 
  • Anonym (Steve)
    Anonym (Mx) skrev 2025-02-20 08:19:05 följande:
    Det vi gör i Europa är att vi vill att Trump uttrycker sig politiskt korrekt. Det är viktigast för oss. Så vi letar fel och förfaras över saker han sagt istället för att göra något åt det.

Vi, som anser att vi sitter på högst hästar moraliskt sett, är nöjda om folk säger rätt saker. Sen kan kriget fortgå och tusentals europeer fortsätter dö varje månad.
    Nej, det Europa förväntar sig är att Trump håller sig till fakta.
Svar på tråden Fred i Ukraina