Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Fred i Ukraina

Anonym (Steve) skrev 2025-03-31 22:13:02 följande:

https://www.expressen.se/tv/nyheter/varlden/stubbs-hyllning-av-trump-han-ar-den-ende/

Efter Stubbs möte med Trump. Måste säga att jag är imponerad av Stubb, han verkar ha en diplomatisk talang.

Jag håller inte med Stubb om att Putin respekterar Trump. Däremot respekterar Putin USA's mlitära styrka och vill inte ha den emot sig. Det är därför som Trump är den ende som kan få till en fredsuppgörelse.
  • Tom Araya
    Anonym (Steve) skrev 2025-03-31 22:28:31 följande:
    Jag tror inte heller att Putin respekterar Trump. Jag förstår däremot varför Stubb säger så i intervjuer. Ska Trump ha en chans att medla så behöver de (Putin och Trump) föreställas ha en slags vänskap. Respektera kan också betydande engelskan mer att han lyssnar på honom, inom svenskan så översätter vi det till att man lyssnar på och högtidshåller någon (eller hur man nu uttrycker sig.
    Ja, vad man säger om Trump verkar väldigt viktigt för hans ego, det hör man på folket runtomkring honom... alla talar som att de dyrka marken han går på. Påminner väldigt mycket om de gamla kommunistländerna.
  • Tom Araya

Läst på Facebook:

DUMSKALLARNAS SAMMANSVÄRJNING
    Mästerförhandlaren Steve Witkoff har träffat Vladimir Putin igen. Det är deras tredje möte, och denna gång var amerikanen noggrann med att hålla högerhanden på sitt hjärta innan han hälsade hjärtligt på diktatorn.
    Efter detta möte ska Witkoff, eller dummkopf som han numera kallas av somliga, enligt källor till Reuters ha upprepat de ryska talepunkterna om att Ryssland helt enkelt borde få de fem regioner de begärt men inte lyckats erövra efter över tre års fullskaligt krig. Det är den snabbaste vägen till fred, tror Witkoff. Tråkigt bara att Ukraina aldrig kommer gå med på detta, och att Ryssland sannolikt bara ser det som ett startbud i en förhandling. De kommer kräva mer.
    Samtidigt gör Keith Kellogg, som petats till förmån för Witkoff, ett eget utspel. Han föreslår att Ukraina styckas upp, lite som Berlin efter andra världskriget. Det skulle kunna vara en rysk zon, en fransk och en brittisk.
    Den stora skillnaden mellan Berlin 1945 och Ukraina 2025 är att Tyskland var ett slaget land som kapitulerat villkorslöst. Segrarna kunde göra som de behagade. Ukraina är inte besegrat. De ryska ockupanterna kontrollerar ungefär en femtedel av landet och endast en av de annekterade regionerna i sin helhet.
    Det får betraktas som uteslutet att Ukraina skulle acceptera en sådan lösning. Det Zelenskyj har efterfrågat är fredsbevarande trupper längs frontlinjen, inte en uppdelning av landet i zoner som kontrolleras av andra länder.
    Kellogg medger nu att Trumpadministrationen från första början underskattade komplexiteten i konflikten mellan Ryssland och Ukraina. "Folk förstod inte processen lika bra som de borde ha gjort", säger Kellogg.
    Tydligare kan USA:s vilsenhet knappast beskrivas. De har ingen aning om vad de sysslar med. Steve Witkoff åker alltså till Moskva tre gånger, kommer hem och meddelar sin chef att hans förslag är att tillmötesgå Ryssland. Det är ingen förhandling, det är ingen medling. En mellanstadieelev hade kunnat sätta sig på ett flyg, träffa Putin, anteckna vad Ryssland vill ha och ta flyget hem igen.
    Hittills har Trump inte åstadkommit någonting över huvud taget. Inget fredsavtal. Inget eldupphör. Inte hållbar överenskommelse om att upphöra med angrepp mot civila och energiinfrastruktur. Det enda som skett sedan januari är att USA inlett en process med att normalisera sina relationer med Kreml. Det står dem givetvis fritt att välja sina vänner. Men detsamma gäller oss i Europa.
    Göran Öberg  · 2 tim  · 
    Hans Li Egnell: ?Tydligare kan USA:s vilsenhet knappast beskrivas. De har ingen aning om vad de sysslar med. Steve Witkoff åker alltså till Moskva tre gånger, kommer hem och meddelar sin chef att hans förslag är att tillmötesgå Ryssland. Det är ingen förhandling, det är ingen medling. En mellanstadieelev hade kunnat sätta sig på ett flyg, träffa Putin, anteckna vad Ryssland vill ha och ta flyget hem igen.?
    www.facebook.com/groups/politikdebatt/permalink/1893542001401499/
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-04-14 15:46:11 följande:

Tydligen har flera års krig inte varit tillräckligt för EU att vilja sätta maximal press på Ryssland. Men nu kanske man kommer att göra det?

Tydligen inte tillräckligt för Trump heller.
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2025-04-19 16:20:34 följande:

Vad händer när 🇺🇸 erkänner Krim som 🇷🇺? Kommer Ukraina gå med på det under press från USA, vad säger FL spåkulan?

Jag hoppas verkligen att Trump inte är så vek och korkad att det händer.
  • Tom Araya
    Dr Nail skrev 2025-04-19 16:20:34 följande:

Vad händer när 🇺🇸 erkänner Krim som 🇷🇺? Kommer Ukraina gå med på det under press från USA, vad säger FL spåkulan?

Jag tror faktiskt att Zelenskyj är beredd att släppa Krim, även om han inte öppet uttrycker det i detalj. Men för ett för Ukraina rimligt och hållbart fredsavtal tror jag han gör det. Men Ryssland kräver mer och där är nog Ukraina inte lika villiga att släppa till.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-04-24 02:41:25 följande:
    Menar du att Zelensky ljuger? Och att han kommer att bryta mot Ukrainas egen konstitution?

Ukraine will always act in accordance with its Constitution

There is nothing to talk about, This violates our Constitution. This is our territory, the territory of the people of Ukraine.

www.upi.com/Top_News/World-News/2025/04/23/Trump-blasts-Zelensky-harmful-to-peace-over-Crimea/7261745438561/
    Jag tror att han kommer att se sig tvungen att göra det, ja.
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-04-26 13:19:39 följande:

Zelensky och Trump har pratat igen, och Zelensky verkar iallafall ha vett att klä sig mer passsande för en begravning i svart kavaj och inte sin vanliga gröna tröja.

Trump och Zelenskyj hade inte setts sedan det famösa bråket mitt framför Vita husets tv-kameror.

Men innan påvens begravning på lördagen hann de med ett möte på tu man hand.

Det har inte kommit några uppgifter om vad som sagts mellan de båda, men enligt den amerikanska presidentadministrationen var det ett fruktbart möte.

www.expressen.se/nyheter/varlden/valdigt-produktivt-mote-mellan-zelenskyj-och-trump/
    Tror du Vance tyckte att Påven hade passande klädsel för deras möte?
  • Tom Araya

Just nu ser det ut att nå fred endast den hårda vägen - kriget fortsätter tills Rysslands ekonomi helt kollapsar inom ett år.

Svar på tråden Fred i Ukraina