-
Håll det i de trådarna då. Inte OT här. Du använder samma stil där.Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 21:55:07 följande:Jag läser väl vad du skriver i andra trådar. Om du inte vill att sånt ska vara en faktor så kan du ju välja att vara dubbelanonym. -
Fel igen. Jag har uttryckt egna åsikter. Jag har ingen aning om vad Trump tänker. Jag har sagt att Trump som vald president och därmed hans inflytande i frågan spelar en stor roll oavsett vad du, jag och andra tycker om det - realiteten är vad den är. Det spelar ingen roll om jag enkelspårigt skulle tycka 'Trump har fel', eller 'Putin har fel', eller vad du nu anser jag måste tycka i en viss detalj.Anonym (Steve) skrev 2025-02-22 22:05:15 följande:Det är inte OT. Du verkar inte kapabel att föra ett konsekvent resonemang. Där du faktiskt har egna åsikter och inte bara vad vad själv tror att Trump skulle svara. -
Om pengarna inte måste spenderas på att tillverka vapen och annat som skickas till/ersätter det som skickas till Ukraina skulle de kunna spenderas på annat som faktist skulle gynna usa hemmavid. Annu bättre vore det ju om europa som vill stödja ukriana tog sitt ansvar och betalade för det usa ska tillverka (om europa inte klarar av att tillverka det själva). Win-win for usa och europa.Tom Araya skrev 2025-02-22 23:59:18 följande:Det mesta av pengarna stannar i USA och gynnar amerikansk industri och amerikansk ekonomi. -
Europa behöver ett eget DOGE som rensar upp i utgiftsträsket.Anonym (Mx) skrev 2025-02-23 13:01:15 följande:Europa har 10ggr mer utgifter än Ryssland som tex social välfärd, ett väldigt stort byråkratiskt system som kostar stora belopp. Vi lägger mer pengar på miljöfrågor, sociala orättvisor, kultur och mycket annat.
Men visst, Europa borde ha ett bra försvar. Vi har åkt räkmacka på USA för länge.
-
EU har generellt högre tullar mot USA än tvärtom. Här kan du se en lista:Anonym (Steve) skrev 2025-02-23 15:49:19 följande:Jag vågar påstå att usa har tagit en fientlig inställning mot Europa. De vill ju med militära medel om det behövs ta över Grönland från Danmark. Trump vill utföra en etnisk rensning på gaza (där Europa reagerar då det innebär att mänskliga rättigheter kränks) snart, tror det var 17 mars så ska strafftullar införas mot Europa på 25%
Det är ju bara några exempel.
EU har en mer protektionistisk hållning gentemot USA än vice versa, när man ser till handelsvärde och tullsatser i de mest betydande produktkategorierna.
statsmannen.se/tullar-och-handelshinder-eu-ar-skurken-inte-usa/ -
WTO:s regelverk definierar ett tak för hur höga tullar som får tas ut på olika varugrupper, och att EU inte tar inte ut högre tullar mot USA än mot något annat tredje land säger ingenting. USA ligger fortfarande lägre i sina tullar generellt mot europa/EU.Anonym (Steve) skrev 2025-02-23 16:53:51 följande:Trump har försvarat sitt förslag om att införa ståltullar med att EU tar ut orättvist höga tullar gentemot USA.
I en artikel i Dagens Nyheter idag förklarar ICC:s generalsekreterare Lena Johansson och Björn Strenger, Kommerskollegium, varför detta inte stämmer. EU följer WTO:s regelverk, och tar inte ut högre tullar mot USA än mot något annat tredje land. Dessutom har den största delen av handeln mellan EU och USA låga eller inga tullar.
https://www.icc.se/nyheter/usa-betalar-inte-hogre-tullar-an-nagon-annan/
-
Tråden handlar om Ukraina, inte pajestina.
-
Per Rubio om röstningen i UN (google översatt):
President Trump vill få ett slut på detta krig. Han tycker att alldeles för många människor har dött och han vill få ett slut på det. Vi kände ärligt talat inte att det var gynnsamt att ha något där ute i FN som är antagonistiskt mot endera sidan. Vi försöker få de här killarna till bordet. Tyvärr gick inte Ukraina med på det och de ville gå vidare med sina. Vi gick sedan till säkerhetsrådet med vår kompromiss, som jag tycker är ett mycket rättvist språk...och påminna FN om att FN:s syfte är att få ett slut på krig och förebygga konflikter, inte att göra det svårare att få slut på konflikter. Så jag tyckte att det var bra att vi fick det gjort i säkerhetsrådet och att ryssarna inte lade in sitt veto.
www.breitbart.com/politics/2025/02/24/exclusive-secretary-of-state-marco-rubio-rips-united-nations-as-antagonistic-on-ukraine-vs-russia-resolution-president-trump-wants-to-end-this-war/ -
Europa vill nu också ha Ukrainas metaller.
The European Union offered its own agreement on "critical materials" to Ukraine on Monday
"Twenty-one of the 30 critical materials Europe needs can be provided by Ukraine in a win-win partnership," Séjourné said
www.politico.eu/article/critical-minerals-rare-earths-deal-eu-not-donald-trump/ -
Ar det bättre europa vill roffa åt sig metallar än att usa vill gora det?Anonym (Steve) skrev 2025-02-25 13:31:48 följande:Det var ju bra. Om Europa bildar ett avtal så kan det skapa ett förhandlingsbart kort med usa. Det ger Ukraina påtryckningsmedel mot usa.
Smart