-
Jag tror du bara sett nyhetsklipp.Anonym (Mia) skrev 2025-03-01 10:23:30 följande:Höj nivån. -
Höj nivån.KillBill skrev 2025-03-01 11:55:38 följande:Bra inlägg. Trump och Putin sympatisörerna i tråden är antingen dåligt pålästa eller drar sig inte för att sprida propaganda från Trump och Putin. Här är en bild på Winston Churchill när han besökte Vita huset under andra världskriget -
Jag sa att jag tror. Sa inte att jag vet. Du kan ju svara på det om du vill. Var inte så fientlig. En del verkar inte se annat än mycket utvalda korta nyhetsklipp.Anonym (Mia) skrev 2025-03-01 13:17:17 följande:Du vet ingenting om vad jag har sett och inte. Det är inte det skarpaste antagandet du gör men jag kan inte säga att jag är förvånad.
Vill du gräla anonymt på internet så gå vidare, håll dig till trådens ämne. -
Tom Araya skrev 2025-03-01 13:34:45 följande:Jag har sett det längsta jag hittade (1.05.51), två gånger och dessutom läst utskriften av allt som sas, så jag tror inte jag har missat något.
Vilken jävla golvnivå på Trump och Vance.... "du har inte tackat...", "du har inga bra kort på hand", "du är respektlös!" och så blir de irriterade när de har fel och Zelenskyj rättar dem.
...och fortfarande inget om säkerhetsgarantier i utbyte mot mineralerna...
Om man tror detta skulle bli framgångsrikt för USA så begriper man ingenting av konflikter och diplomati.
Men varsågod och berätta vart du tycker samtalet gick fel.Dynamiken mellan Zelenskyj och Trump var lugn, det var när Vance talade som Zelensky började förhöra honom (och respektlöst tilltalade VP med förnamn i denna formella sittning). Fram till dess framförde alla sina argument direkt till publiken, men Zelensky bestämde sig nu för att utmana Vance och ställa fientliga frågor direkt till honom. Han återkom till sin talking point att Putin 'aldrig håller fast vid vapenvila', vilket, igen, antyder att förhandlingar är meningslösa. Varför i hela friden skulle han göra det, om han var där för att få till ett avtal? Hans attityd retade verkligen upp amerikanerna.
Poängen som Vance gjorde var riktad mot Biden och media. Inte mot Zelensky.
Du tror verkligen inte att ha amerikanska företag och personer i ukraina, vilka ju i sin tur kommer kräva säkerhet av bl a usa för att kunna utföra sina jobb där, skulle vara en fördel?
Det har skulle ju vara första steget om säkerhet. Sedan skulle man bygga på från det. -
Jag tror han väntar pa att europa ska visa initiativ och presentera hur de kan ge garantier. Ger Trump militära garantier i detta läge kommer inte europa att steppa upp.Tom Araya skrev 2025-03-01 14:26:46 följande:Om Trump genom att ha amerikansk personal i landet avsåg ge Ukraina någon form av säkerhet så ser jag inget hinder, snarare hög grad av logik i att Trump också presenterar en plan för det. Men det vill inte Trump göra för han vill inte förbinda sig till att agera militärt i Ukraina.
Troligen evakuerar de bara sin personal om det hettar till.
Ett annat alternativ är att USA bara har personal där för uppbyggnad och uppstart (för vilken tid han säkert kan be Ryssland att inte anfalla) och sedan ta hem personalen och ha ukrainare anställda för drift. -
Det har varit problematiskt att redan sedan 2018 när Trump på ett Nato möte sa att det var väldigt sorgligt att Tyskland gjorde ett stort olje-gasavtal med Ryssland, där vi ska vara på vår vakt mot Ryssland, men Tyskland istället betalar ut miljarder dollar per år till dem. Han sa Vi skyddar Tyskland, vi skyddar Frankrike, vi skyddar alla dessa länder Vi betalar mycket pengar för att skydda, det här har pågått i årtionden.. Det är väldigt orättvist mot USA, det är väldigt orättvist mot våra skattebetalare... Dessa länder måste öka sin verksamhet, inte på tio år, utan omedelbart." Annu har det inte kommit till stånd. Men europa börjar vakna ur sin slummer nu.Anonym (Trötter) skrev 2025-03-01 17:45:46 följande:Att Europa borde ta mer ansvar för sitt försvar håller jag med om. Dock känns det problematiskt att Nato:s största medlem väljer Rysslands sida i deras anfallskrig i vårt närområde. -
Vad menar du? Tyskland skulle fortsatt med kärnkraft, kolkraft, t ex. Ska ett 'vi har inget annat val (host host)" vara en slags ursäkt?Tom Araya skrev 2025-03-01 21:15:52 följande:Skulle man ha byggt en gasledning från Nordamerika till Europa då? -
Du är lite sen in i debatten...Men välkommen!Snälla Killen skrev 2025-03-01 23:16:42 följande:Ehhh... Är du helt verklighetsfrånvänd? Ganska tydligt att USA, eller rättare sagt, nuvarande administration har valt sida... -
Nato-chefen Mark Rutte varnade Zelenskyj i dag för att han måste hitta ett sätt att återställa sin relation med president Donald Trump.
Sir Keir är värd för ett möte med europeiska ledare på Downing Street i morgon när de försöker planera för hur man ska övervaka ett framtida fredsavtal med Ukraina. Premiärministern tror att ett sådant avtal måste involvera USA.
www.dailymail.co.uk/news/article-14450319/Zelensky-arrives-Downing-Street-meet-Keir-Starmer-bruising-White-House-encounter-Donald-Trump-pair-prepare-crisis-Ukraine-talks-European-leaders-tomorrow.html -
Så vad har europa kommit fram till? Bara lite mer euro till ukraina under typ tio år till medan de har möten och skriver lite mer FN poesi och ropar ut sitt heja heja ukraina? eller något mer reält?FuckGoggleAskMe skrev 2025-03-02 01:19:07 följande:Rutte har inte varnat Ukrainas president, bara starkt rekommenderat.
"It is important that President Zelensky finds a way to restore his relationship with the American President and with the senior American leadership team" Rutte told the BBC on Saturday.
För övrigt har Zelensky fullt av stöd.European leaders have rallied behind Volodymyr Zelensky after Donald Trump's furious exchange with the Ukrainian president in the White House.
The leaders of Germany, France, Spain, Poland and the Netherlands were among those who posted social media messages backing Ukraine - with Zelensky responding directly to each one to thank them for their support.
European leaders rally behind Zelensky after Trump clash
USA går plötsligt Rysslands ärenden, Ryssland som invaderat Ukraina! Detta stöd såg man inte komma ...