-
Att Trump aldrig sagt det om/till Putin visar att han valt sida till Ukrainas nackdel och nu vill Trump att Zelenskyj köper sig ur det läget. Väldigt fult agerat!Tow2Mater skrev 2025-02-20 03:13:12 följande:Han uttrycker sig ju ofta plumpt,och öppnar för olika tolkningar - men det kan ju tolkas som att han menar just att unvika kriget; 'you've been there for three years. You should have ended it three years (ago). You should have never started it. You could have made a deal."' -
Nu har han ett krig att hantera så andra ärenden måste få komma i andrahand.Tow2Mater skrev 2025-02-20 19:27:08 följande:Ett av Zelenskyjs huvudlöften i valet var att få ett slut på kriget, ett mål som opinionsundersökningar har visat att ukrainarna vill se uppnått mer än något annat. Han skulle också besegra korruptionen och återuppliva landets ekonomi.
Han har inte lycktas så värst bra.
Vad det gäller fred så är Trump den som givit mest kraftfulla löften som han inte har kunnat uppfylla.
Med Putin vid förhandlingsbordet så lär det inte bli lätt för någon. -
Om Europa ska stå för säkerhetsgarantierna så är det både naturligt och bättre om en deal om resurserna också är mellan Ukraina och andra europeiska länder.Tow2Mater skrev 2025-02-25 12:59:21 följande:Europa vill nu också ha Ukrainas metaller.
The European Union offered its own agreement on "critical materials" to Ukraine on Monday
"Twenty-one of the 30 critical materials Europe needs can be provided by Ukraine in a win-win partnership," Séjourné said
www.politico.eu/article/critical-minerals-rare-earths-deal-eu-not-donald-trump/
-
Det är tradition att som ledare för ett land i krig inte uppträda officiellt i kostym och slips, det borde vita huset ha kunskap om. Att du inte har den kunskapen är förväntat, men nu när du har det så kan du ta tillbaka vad du sagt.Tow2Mater skrev 2025-02-28 23:37:23 följande:Zelinksy's uppträdande var absolut under all kritik. Man dyker inte upp klädd som en ninja utan slips till ett officiellt möte med VP och Presidenten och man tilltalar inte VP med namn i den situationen, respektlöst spyende ut sina talking points. Han verkar inte vilja ha fred, så vad gjorde han där?
Jag undrar också vad Zelenskyj gjorde där eftersom Trump bara vill erbjuda en "deal" som är riktigt usel för Ukraina.
Att ge upp så mycket för en så oklar fredsuppgörelse helt utan säkerhetsgarantier är inte rimligt för någon annan än Trump och Putin, förutsatt att de är på den sidan som får fördelarna.
Men jag antar att Trump försökte locka Zelenskyj till en deal genom att inte vara öppen med detaljerna som han kunde ana var svåra att svälja för Zelenskyj. -
Det blir svårt, men jag hoppas att Europa klarar att utöka sitt stöd så att Ukraina klarar sig ett tag till. Ryssland får mycket svårt att klara sig länge till. En del förutspår att deras ekonomi klara max 1 år till av krig.Anonym (Fred) skrev 2025-03-01 06:36:51 följande:Intressant läge.
Vad händer med Ukraina bli när USA backar från sitt stöd.
Snacks om att Trump är en mardröm för Zelensky.
-
Jag har sett det längsta jag hittade (1.05.51), två gånger och dessutom läst utskriften av allt som sas, så jag tror inte jag har missat något.Tow2Mater skrev 2025-03-01 12:34:05 följande:ja det är ju det jag menar. det var ett långt samtal. en del verkar bara sett korta nyhetsklipp.
Vilken jävla golvnivå på Trump och Vance.... "du har inte tackat...", "du har inga bra kort på hand", "du är respektlös!" och så blir de irriterade när de har fel och Zelenskyj rättar dem.
...och fortfarande inget om säkerhetsgarantier i utbyte mot mineralerna...
Om man tror detta skulle bli framgångsrikt för USA så begriper man ingenting av konflikter och diplomati.
Men varsågod och berätta vart du tycker samtalet gick fel. -
Om Trump genom att ha amerikansk personal i landet avsåg ge Ukraina någon form av säkerhet så ser jag inget hinder, snarare hög grad av logik i att Trump också presenterar en plan för det. Men det vill inte Trump göra för han vill inte förbinda sig till att agera militärt i Ukraina.Tow2Mater skrev 2025-03-01 13:38:47 följande:Dynamiken mellan Zelenskyj och Trump var lugn, det var när Vance talade som Zelensky började förhöra honom (och respektlöst tilltalade VP med förnamn i denna formella sittning). Fram till dess framförde alla sina argument direkt till publiken, men Zelensky bestämde sig nu för att utmana Vance och ställa fientliga frågor direkt till honom. Han återkom till sin talking point att Putin 'aldrig håller fast vid vapenvila', vilket, igen, antyder att förhandlingar är meningslösa. Varför i hela friden skulle han göra det, om han var där för att få till ett avtal? Hans attityd retade verkligen upp amerikanerna.
Poängen som Vance gjorde var riktad mot Biden och media. Inte mot Zelensky.
Du tror verkligen inte att ha amerikanska företag och personer i ukraina, vilka ju i sin tur kommer kräva säkerhet av bl a usa för att kunna utföra sina jobb där, skulle vara en fördel?
Det har skulle ju vara första steget om säkerhet. Sedan skulle man bygga på från det.
Troligen evakuerar de bara sin personal om det hettar till.
Ett annat alternativ är att USA bara har personal där för uppbyggnad och uppstart (för vilken tid han säkert kan be Ryssland att inte anfalla) och sedan ta hem personalen och ha ukrainare anställda för drift. -
Det som i så fall förvånar är Zelenskyjs förhållande höga nivå och tålaod, tots att han är satt under hård press.nattuw skrev 2025-03-01 14:26:43 följande:En fd dokusåpaskådis (Trump), en fd komiker (zelenskyj), en person från ett socioekonomiskt utsatt område (Vance) som i direktsändning skulle förhandla fram ett avtal och folk är förvånad att det inte gick så bra... -
Valt sida, definitivt. Det hör man på Trumps uttryck, hur positivt inställd han är till Ryssland och Putin och inte pressar honom till några eftergifter.nattuw skrev 2025-03-01 18:50:22 följande:Valt sida eller bara valt att strunta i Ukraina?
Men framföralltstår han på sin egna sida där han vill ha fördelar och han vill att USA ska ha fördelar, på andras bekostnad och det får gärna vara ekonomiska. -
Men nu är det Trump som initierat förhandlingar och ingivit förhoppningar om att kunna lösa detta. Detta medför ett ansvar. Men Trump vill inte ha ansvaret över något han vet att Putin inte kommer att godta.Tow2Mater skrev 2025-03-01 15:33:39 följande:Jag tror han väntar pa att europa ska visa initiativ och presentera hur de kan ge garantier. Ger Trump militära garantier i detta läge kommer inte europa att steppa upp.